Konijn.reismee.nl

Laatste dag Portugal

De laatste dag in Portugal. Vanmorgen eerst even op het terras in de zon gezeten een boek lezen. De kat stond zoals gebruikelijk meteen te wachten. Ging daarna op een stoel liggen slapen. Voor het ontbijt nog even verse sinaasappels geplukt uit de tuin. De kat liep een stukje mee om me vervolgens te laten zien waar haar voerplek was. Een klein houten kastje met meerdere voerbakken, die beestjes lijden echt geen honger hier. Na 4 sinaasappels geplukt te hebben kwam ze weer mee naar het huisje en heeft daar in de deuropening zitten kijken of wij het ontbijt klaar maakten.

Buiten gegeten en daarna de sinaasappelschillen naar de varkens gebracht. Blijft leuk om ze te voeren, ze komen dan ook erg enthousiast aangerend. Vervolgens onze spullen gepakt en hallo gezegd tegen de buren. Die waren gisteren aan gekomen. De katten hebben die vrouw ook al gevonden want ze rennen op haar af om geaaid te worden. Ik denk niet dat die dieren ons lang zullen missen.

We rijden Lagos uit en willen voordat we naar Faro gaan nog wat stopjes maken onderweg. Er staat ergens een bordje met strand, dus slaan we af. Alleen moet je vervolgens 10 minuten door een dorp rijden om er te komen. Het is regenachtig weer dus het blijft bij alleen een kijkje vanaf het wandelpad. Terug in de auto en door naar Portimão. We willen daar ook kijken bij de haven en strand. Alleen is die plaats heel groot en vinden we niet direct waar we moeten zijn. Het ziet er ook allemaal niet zo aantrekkelijk uit, dus we besluiten door te rijden.

Terug op de snelweg komen we langs heel veel ooievaarsnesten, met name in bomen maar ook eentje boven de snelweg op een bord met plaatsnamen. Beetje vreemde plek voor een nest. We tijden door naar Albufeira een andere badplaats. Helaas regent het daar. Eerst naar de haven gereden maar dat ziet er met de regen niet aantrekkelijk uit. De wijk met zeer kleurrijke huizen wel, echt een vrolijke boel van heel veel verschillende kleuren op de huizen.

Na een tankbeurt rijden we naar de boulevard. Het regent nog een beetje maar we gaan toch even wandelen. De stranden zijn leeg want ja daar is het geen weer voor. Als we door de winkelstraatjes lopen merken we al snel dat dit niet helemaal ons plaatsje is. Wel leuk om doorheen te lopen maar vol met bars, restaurants en souvenirwinkels. Echt een plek waar het ‘s avonds draait om feesten en drinken. De kleine Portugeze straattegels zijn door de regen spiegelglad, wie bedenkt het ook om werkelijk overal kleine gladde keitjes in de straten te leggen.

We lopen via een tunneltje nog naar een ander stukje boulevard, daar ligt de straat open, dus veel lopen is er niet bij. Als ik op een pleintje naar een toilethuisje ga wordt Edwin op straat meerdere keren aangesproken door een oudere meneer of hij zonnebrillen of marihuana wil kopen. Zo’n plaats is het dus. We lopen hierna terug naar de auto, genoeg gezien hier.

We rijden naar Faro, daar heeft Edwin een shopping mall gevonden met outlet centre en Ikea. We rijden daar naar toe want het weer leent zich er niet voor om buiten te blijven rond wandelen. Bij de Ikea geluncht en daarna door de grote overdekte mall gelopen. Bij het outlet centre heb ik mooie Ouma schoenen gevonden voor een zacht prijsje, had ik niet per se nodig maar ja ze zijn mooi. Edwin kijkt wat rond naar hardloopschoenen maar slaagt daar niet voor. Later in de mall wel bij een sportwinkel.

We besluiten bij de Starbucks een koffie en thee te gaan drinken met voor de laatste keer de plaatselijke lekkernij pastel de nata. Daarna stappen we in de auto om naar de binnenstad van Faro te rijden. Het is daar erg druk, dus we staan veel stil. Op zoek naar een leuke plek in de stad valt ons op dat die er eigenlijk niet is. Misschien is er wel een oud centrum maar wij rijden alleen maar langs hoogbouw met graffiti. We besluiten maar naar het vliegveld te gaan, want zo aantrekkelijk is een bezoek aan Faro dus niet.

Bij het vliegveld de auto leeg gehaald en afgeleverd. Daarna is het afgeven van de bagage zo gebeurt. Nu wachten we op vertrek naar Amsterdam. De vakantie zit er helaas weer op, maar is wel heel leuk geweest.

Dick van der Zwan

Bedankt voor jullie mooie reisverhalen. Goede reis terug.