Konijn.reismee.nl

Dag 1 in Lagos

Vanmorgen ons eigen ontbijtje in elkaar geknutseld. Croissant, gekookte eitje en bagels met kaas en ham. Was heel leuk om buiten op je eigen terras te kunnen ontbijten. We kregen er wel gezelschap van een kat die kwam bedelen. Er lopen er een paar rond op het terrein. Ze was niet heel lastig, maar ging telkens met haar pootje in de lucht slaan. Toen we klaar waren is Edwin overstag gegaan en heeft toch een beetje ham gegeven.

Nadat we een rondje over het terrein hebben gelopen en bij de varkens en geiten zijn langs geweest, zijn we in de auto gestapt. Edwin zou mee gaan met een kajaktour om 10 uur maar die is verplaatst naar 13 uur. Dus we gaan eerst naar een mooi uitkijkpunt bij Ponte da Piedade. Daar staat ook een kleine vuurtoren op een rots. Er is net een bus 60+ Nederlandse toeristen gedumpt dus gezellig achter deze groep aan naar het uitkijkpunt. Ze hebben het hier mooi aangelegd met paden over de rotsen zodat het voor iedereen toegankelijk is om de rotswanden te bekijken.

Ver beneden ons staat in zee een rots met een gat erin, een soort boog dus. Je kunt via een steile trap naar beneden om dat van dichterbij te bekijken. Dat was heel mooi, je staat dan echt aan de waterkant tussen de rotsformaties in. Eenmaal boven lopen we naar nog 2 uitkijkpunten, het is allemaal erg mooi om te zien. Terug in de auto rijden we naar een ander uitkijkpunt, meer rotswanden te bekeken.

Dan naar Lagos centrum gereden. We parkeren in een garage, en maken een wandeling door de stad. De overdekte markt is niet zo bijzonder. Onderweg komen we wel wat medewerkers van 1 van de raceteams van de Motogp tegen. Die zitten ook in dit stadje. We vinden een terasje voor cappuccino en sinaasappelsap met een broodje. Ondertussen lekker mensen kijken en de levering van het restaurant tegenover ons. Daar is kreeft besteld, eentje heeft de man los in zijn hand, moet vast eerst gekeurd worden. Heel ouderwets kunnen we alleen met cash betalen, gelukkig heb ik dat een keertje meegenomen.

Nog wat foute souvenirwinkels in gelopen en toen naar het strand gelopen. Ook daar heb je een gedeelte met rotsformaties waarin bogen zijn uitgesleten. Zij vormen meteen de toegang tot het volgende strand. Bij laag water zoals nu kan je zonder natte voeten te krijgen van strand naar strand lopen. Op het laatste strand is hoog in de rotsen een brug te zien, waarschijnlijk niet meer in gebruik, wel mooi om te zien.

Als we bij de pier van het haventje uitkomen gaat Edwin naar de kajak tour. Na een eerste instructie gaat de groep op pad. Edwin deelt zijn kajak met een Duitse man. Via de haven gaan ze de zee op en langs de rotswanden kajakken en naar alleen over het water te bereiken strandjes. De tocht duur zo’n 2,5 uur dus ik ga in de tussentijd verder wandelen door het stadje. Op een terrasje geluncht. Daar blijf ik even plakken totdat het tafeltje naast mij de sigaretten op steekt, ik zit vol in de rook dus afrekenen en wegwezen maar.

Nog wat rond gelopen in Lagos, en ik ben op weg naar de kajak tours om Edwin te zien terug komen, maar hij belt dat hij er al is. Het was heel leuk maar soms ook erg wiebelig door de golfslag. Op de terugweg hoef je niet meer zelf te peddelen maar word je door een bootje gesleept. Het was een leuke tocht langs de rotswanden en bogen en nog wat strandjes.

We lopen terug naar de auto en gaan in de supermarkt avondeten halen. Dat wordt een pasta met gehakt, ui, champignons en kaas. Alleen hebben ze bij deze supermarkt niet de juiste gehakt (zonder toevoegingen) dus gaan we terug naar de supermarkt waar we gisteren waren, daar verkopen ze het wel.

Terug bij het huisje snacken we wat snoepjes en chocolade. Ik ga buiten zitten in de hangstoel, schommelend een boek lezen. Weer in het gezelschap van de kat, maar ik heb geen eten dus gaat ze maar zitten wassen. Het Duitse stel wat hier 2 huisjes verderop zit komt ook terug en die vrouw gaat gezellig met de kat knuffelen.

Samen het avondeten gemaakt. Was erg lekker, en natuurlijk was de kat weer terug. Die lag al op een stoel voor de deur te slapen. Nu weer bedelen door zelfs met de voorpoten tegen me aan te slaan. De gehakt kliekjes die we over hebben mag ze wel hebben. Misschien niet handig om dit gedrag te belonen maar het diertje is eigenlijk wel schattig en zeg maar eens nee tegen die blauwe oogjes.

Als we de borden naar binnen brengen komt er nog een kat langs. Deze is erg brutaal, loopt bijna via het keukenraam naar binnen. Ik kan die nog net op tijd dicht doen. Vervolgens wordt er klaaglijk gemiauwd voor het raam. Voor deze kat ga ik niet overstag. Als hij vervolgens ook nog gaat plassen op de kast die voor het raam staat, is het echt klaar hoor deze kat krijgt echt niks.

Na de afwas zijn we nog met de auto gereden naar de jachthaven gereden. Eigenlijk wilden we naar een uitkijkpunt, maar het was al aan het schemeren dus tegen de tijd dat we daar zouden zijn was er waarschijnlijk niets meer te zien. Het is best fris als we bij de haven lopen, er is een behoorlijke wind opgestoken. We houden het bij een klein rondje door de haven en stappen dan weer de auto in terug naar het huisje. Daar voor de tv gehangen en de Portugeze versie van Prijs je Rijk meegespeeld. Een ietwat amateuristisch programma waarbij sommige mensen in het publiek nog met de winterjas aan in beeld zitten. Maar het eindspelletje is leuk om mee te spelen.

Morgen hebben we nog een hele dag in Lagos en omgeving we gaan onder andere rijden naar Sagres het meest zuidelijke puntje van Portugal en kijken op andere plekjes langs de kust.