Konijn.reismee.nl

Van Lissabon naar Lagos

Vandaag vertrekken we uit Lissabon. Eerst nog een laatste keer naar het ontbijtbuffet. De koffers pakken en uitchecken bij de receptie. De auto staat in de naastgelegen parkeergarage, bij de receptie zeggen ze dat we daar bij de uitgang moeten betalen. Dat blijkt verkeerd te zijn, zowel de auto voor ons als wij worden door de oude meneer bij de slagboom terug gestuurd. Bij de receptie hadden ze een stempel moeten zetten op de parkeerkaart. Weer terug naar boven dus, stempel halen, naar de meneer bij de slagboom, die verwerkt de kaart en dan mag je naar buiten, beetje omslachtig.

We rijden de stad uit via de grote rode brug die erg lijkt op de Golden Gate brug in San Francisco. Daarna een lang stuk snelweg die we naar het zuiden volgen, erg saai. De enige afleiding zijn de vele ooievaars die hier in de electriciteitsmasten grote nesten hebben gebouwd.

Bij Sines gaan we van de snelweg af, ik dacht dat hier een leuk piertje was en misschien een boulevard, maar niks van dat alles. De piertjes zijn er maar dan voor de raffinaderij en de containerhaven waar een enorm schip wordt ingeladen. Geen gezellig uitstap punt dus. Een stukje verder kun je langs de zee rijden en de hoge golven zien die op de rotsen slaan. Dit trekt veel surfers aan. Omdat het tijd is voor een hapje en sanitaire stop rijden we een stukje terug waar een McDonald’s zit. Zeker voor sanitaire stops ben je vaak op deze keten aangewezen omdat er bijna nergens toiletten zijn.

We nemen een kleine picknick mee en rijden terug naar de kust. Daar bekijken we de acties van surfers. Edwin daalt een stukje strand/rots af maar dat is gladder als gedacht dus dat was bijna rennend naar beneden om niet te vallen. Na een paar minuutjes weer door gereden. Een eind verderop heb je een hoog uitkijkpunt vanaf de rotsen op nog hogere golven. We stappen daar ook uit. Het geluid van de golven die stuk slaan op de rotsen is enorm, echt bulderend.

Tussen 2 grote rotswanden is een laaggelegen strand waar de golven tussendoor stromen. Je kunt een stukje verderop tussen 2 andere rotswanden met een trap naar beneden, een spannende aangelegenheid als je net als ik niet zo van diepte houdt. Toch maar gedaan omdat het uitzicht indrukwekkend is. Dit was een leuk uitstapje.

We stappen weer in de auto om wat kilometers te gaan maken, want we moeten nog door naar Lagos. We rijden door het plaatsje Covos wat er leuk uit ziet met wit en blauwe huisjes en natuurlijk weer mooi uitzicht op de kust. Daarna gaat de route meer landinwaarts langs boerderijen. Een leuke weg met overal koeien, kippen en schapen langs de weg.

Later belanden we in heuvelachtig gebied en is het flink klimmen en dalen over zigzag weggetjes. Op 1 van de heuvels is de schade van een bosbrand te zien. Dat was vorig jaar in augustus, heel veel zwartgeblakerde bomen, en later ook restanten van huizen die het niet gered hebben tijdens de brand. We rijden nog een tijdje door de heuvels en komen heel weinig verkeer tegen, dus is het heerlijk rijden.

We willen nog even langs bij het Portimão circuit langs wat vlakbij ligt. Vanuit het bos ben je er ineens want het ligt in de middle of nowhere. Aanstaand weekend is de MotoGP er en ze zijn alles al aan het klaar zetten. Met de auto kunnen we een rondje om het circuit rijden, veel zicht op de baan heb je jammer genoeg niet. Vlakbij de hoofdingang staan alle trucks geparkeerd van de teams. We stoppen en nemen wat foto’s, daarna lopen we naar de hoofdtribune. Die is dicht maar toch leuk om even te kijken. Ze zijn ook alle merchandise stalletje aan het opbouwen. Er komen nog meer toeristen kijken waaronder een groepje Belgische wielrenners.

We stappen weer in de auto en rijden naar een uitkijkpunt waar je wel het circuit kunt zien. Je hebt dan zicht op de start/finish en een paar bochten, was best leuk om even langs te rijden. Daarna gaan we door naar Lagos waar ons appartement voor de laatste dagen van de vakantie is.

Het ligt even buiten het centrum en is echt heel mooi. Echt 1 van de leukste plekken waar we ooit gelogeerd hebben. De eigenaar heet ons welkom op het terrein en laat ons het huisje zien waar we logeren, het is zeer ruim. Daarna krijgen we een rondleiding over het terrein, je mag alle fruit wat aan de bomen groeit plukken. Er zijn varkentjes en in het hoogseizoen ook een moestuin waar je zelf groente mag pakken. Ook zijn er 2 zwembaden, waarvan eentje met zout water.

Het hele terrein ziet er heel mooi uit, en we krijgen een sleutel om het toegangshek mee te openen. Het lijkt wel of we een luxe villa hebben. En we zijn de eerste gasten van het seizoen, misschien hebben we het hele terrein wel voor ons zelf.

Als we geĂŻnstalleerd zijn, gaan we rondkijken in en rond het plaatsje. We belanden op een strand omringd met hoge rotsen. Een uitkijkpunt verder wordt het nog mooier, daar is een looppad aangelegd met houten bruggetjes en kun je bovenlangs de rotsen lopen. Heel mooi uitzicht op de rotsen beneden in de zee. Wat gewandeld op de paden, met de ondergaande zon erbij is het echt heel mooi hier.

We rijden het centrum van Lagos in en parkeren bij de jachthaven. Te voet door de straten gedwaald, het is een typisch toeristenplaatsje vol souvenirwinkels en restaurants. Een mooie boulevard langs de haven en een uitkijkpunt op een piertje. Wij vinden het wel leuk hier, we gaan zeker terug komen.

We gaan terug naar de auto, tijd om naar de supermarkt te gaan. We hebben een keuken in ons huisje dus gaan we zelf eten maken vanavond en ook ontbijt de komende dagen. Met broodjes, beleg en eieren kunnen we wel even vooruit. Voor vanavond wat mini hamburgers en voor mij een diepvriesmaaltijd van pasta en bacon. Het smaakte goed.

Morgen gaan we de omgeving verder verkennen. Edwin wil misschien nog met een kajak tour mee. Verder kijken we wel wat we gaan doen.