Konijn.reismee.nl

Bremer-Haven

Vandaag vertrokken uit Hamburg, eerst nog gegeten van het ontbijtbuffet. Deze keer is het erg druk, wat de beschikbaarheid van ontbijtkeuzes niet helemaal ten goede komt. Wel goed gegeten, de spullen gepakt en uitgecheckt. Op naar Bremer-Haven, een rit van ongeveer 2 uur. Deze verloopt vlot dus we zijn rond de middag bij ons hotel. We kunnen de kamer nog niet in, maar wel de auto parkeren. Net op een plekje waar een Duits echtpaar blijkbaar wilde parkeren want die kijken wat boos onze richting uit vanuit hun auto. Maar wij waren eerder dus pech voor hun, er zijn ook nog plekjes genoeg.

Het hotel staat naast de dijk en de jachthaven. Er is ook een sluisje voor kleine bootjes. We lopen eerst maar een stukje langs de haven naar een overdekt winkelcentrum. Het is tijd voor lunch en ze hebben een leuk bakkerszaakje zitten. Waar we ook de boter/suiker cake tegen komen die we eerder ergens anders hebben gegeten. Daar nemen we een stuk van mee voor later op de dag.

In het winkelcentrum een beetje rond gekeken. Daarna buiten de dijk op gelopen. Voordat we daar zijn komen we een duikboot tegen die nu als museumboot dient. De toegang is maar € 4,- dus we gaan naar binnen. Er is maar een smal pad langs de machinekamer, kleine slaapruimtes en keuken. Ook moet je door van die ronde gaten stappen om van ruimte naar ruimte te gaan. Heel krap allemaal. Wel heel leuk om eens te bekijken. Op deze boot konden 58 mensen aan boord, daar moet je niet aan denken, want zoveel ruimte is er niet.

Hierna lopen we een stukje over de dijk met uitzicht over binnen komende schepen, al vaart er niet zoveel. We lopen door naar de kleine dierentuin Zoo am Meer. Voor slechts € 10,- kun je al naar binnen. Die is het bij de ijsberen al waard. Er zijn er 3 waarvan er eentje aan het spelen. Hij duikt een paar keer onelegant in het water om met ballen te spelen. Daarna door het verse snipperhout te rollen en dan weer met een bal te spelen. Als hij uitgespeeld is, lopen we verder.

De dierentuin heeft voornamelijk vogels en waterdieren zoals zeehonden, zeeleeuwen en pinguïns. Ook zijn er otters en is er een klein zeeaquarium. De verblijven zijn ook mooi aangelegd dus brengen er best wat tijd door. Zeker bij de pinguïns die je ook onder water kunt bekijken en goede fotomodellen zijn. In de winkel nog een souvenir gekocht.

Hierna gaan we naar het hotel, we krijgen een mooie kamer met uitzicht op de dijk en een klein balkonnetje. Voor het avondeten lopen we langs de haven. Er zit een restaurant waar we nog een tafeltje kunnen krijgen. Edwin gaat aan de schnitzel en ik ga voor de zalm. De bediening is snel en het eten smaakte goed. Nog even langs de supermarkt voor wat water en dan via de dijk terug gelopen. Dit stadje was leuker dan gedacht, maar precies genoeg tijd hadden we ervoor, want we hebben alles hier wel gezien. Morgen vertrekken we terug naar huis, een lange rit dus we zullen wat tussenstopjes maken.

In totaal hebben we zo’n 180 kilometer gewandeld tijdens deze vakantie, dus de voetjes zullen blij zijn met een beetje rust.

Dick van der Zwan

Hoi Edwin en Chantal,
Ik heb al jullie verhalen gelezen en foto's gezien. leuk en mooie foto's. Goede reis terug. Groetjes Dick