Konijn.reismee.nl

Lissabon dag 1

Onze eerste hele dag in Lissabon. Het hotel heeft een lekker ontbijtbuffet wat we op het terras bij het zwembad kunnen eten. Na het ontbijt langs de supermarkt geweest, want ons water is op. Daarna naar de metro, we kopen een metrokaart waar we saldo of ritten op kunnen zetten. Dan met de metro naar het Oceanario de Lisboa, oftewel het Lissabon aquarium. Dit is aan de oostkant van de stad aan het water. Vanaf de waterkant heb je mooi uitzicht op een hele lang brug over de rivier.

Het aquarium zit in een groot vierkant gebouw met een schuine loopbrug ervoor. Eerst ga je naar de 2e etage daar is een heel lang zoetwater aquarium, ontworpen door een Japanner. Het is een soort onderwater tuin met vissen echt heel mooi gemaakt. Vervolgens ga je naar een donkere ruimte waar op 2 panelen een film over de oceanen wordt afgespeeld. Duurt een beetje lang dus we gaan door naar de echte dieren.

Je start met uitzicht op het grootste aquarium, echt een enorme bak met vele soorten haaien en roggen. Ook zwemt er een maanvis rond wat uniek is, want deze dieren zijn niet makkelijk te houden in gevangenschap. Daarna loop je tijdens de route nog meerdere keren langs dit aquarium, met telkens nieuwe zichtlijnen. Verder zijn er pinguins, een heleboel kleine aqauria en losvliegende vogels te zien. Bij de vogels is het opletten, want ze vliegen echt over je heen. Het leukste zijn de zeeotters die aan het dobberen zijn, blijven schattige dieren om te zien. We blijven meer dan een uur in het aquarium, was 1 van de mooiste die we bezocht hebben.

Aansluitend gaan we lunchen in het restaurant van het aquarium. Ik heb een lekkere zalm bagel gegeten en Edwin een met groente en kaas gevulde omlet. Met een goed gevulde maag gaan we terug naar de metro en naar het zuiden van de stad. Daar zijn leuke smalle straatjes met oude huizen en mooie uitzichtpunten. We starten aan de waterkant en lopen naar een indoor markt met voornamelijk eetkraampjes.

Weer buiten gaan we naar een steil straatje dat bekend staat om zijn trambaan. Om daar te komen moeten we een hele lang trap op. Dat valt niet mee in het vandaag warme en zonnige weer. Boven gaat er net een trammetje naar boven en eentje naar beneden, dus goede timing voor de foto. Het is ook een leuk gezicht om de mini trams op deze steile heuvel heen en weer te zien gaan. We maken de klim naar boven af en wandelen verder. We stoppen bij de McDonald’s voor een ijsje en een koud drankje.

Weer verder komen we uit bij winkelstraten en terasjes. Er staat ook een oude buiten lift waarmee je naar een hoge voetgangsbrug kunt. Wij slaan dat over, er staat een rij en je moet ervoor betalen terwijl het niet zo bijzonder is. Verder gewandeld door een brede winkelstraat. Heel jammer om te zien dat hier veel daklozen zitten met dieren om te bedelen. De honden en ook konijnen horen echt niet thuis op straat. De dieren hebben wel, te eten en zien er op zich goed uit, maar ze horen gewoon niet zo te leven en zijn er alleen maar om makkelijker geld bij elkaar te bedelen. Eigenlijk moet dit niet kunnen.

We lopen verder en komen bij een grote poort uit waarachter een groot plein aan het water zit. Dan gaat de wandeling langs het water verder een heuvel op. Leuke smalle straatjes met oude trammetjes en overal terrassen. De klim is heel steil, maar wordt beloond met uitzicht over de stad met kleine huizen met rode dakpannen. Nog verder omhoog zit een kasteel, als we daar aankomen moet je entree betalen en teveel voor wat wij ervoor over hebben dus slaan we dit over. Via een lange steile trap dalen we weer af naar straatniveau.

Nog een klein rondje gelopen en dan naar de metro. Het is rond 17 uur en we gaan naar een ander deel van de stad waar een groot overdekt winkelcentrum zit. Na de hectiek van gisteravond en de grote groepen vrijgezellenfeesten die rond lopen, hebben we niet zoveel zin om in de binnenstad te blijven op eem zaterdagavond, niet echt iets voor ons om tussen het uitgaanspubliek rond te lopen.

De metro naar het winkelcentrum is heel druk met groepen jongeren. Het winkelcentrum zelf ook. Ze zijn dagelijks tot middernacht open, beetje vreemd, zouden er echt zoveel mensen zo laat shoppen? We gaan langs bij de Lego-winkel, zodat ik weer stempels in mijn Lego-paspoort kan laten zetten. Verder wat rond gekeken en gegeten bij het enorme foodcourt. Daar is heel veel keuze aan eten. Edwin gaat voor een combi-deal van de Pizzahut. Ik neem uiteindelijk 2 tosti’s, want ondanks de ruime keuze, is het meeste gekruid of met frietjes wat ik allemaal niet kan eten. Na deze maaltijd gaan we nog naar de supermarkt om alvast wat water voor morgen te kopen. De supermarkt is echt heel groot, we zijn er dan ook best een tijdje binnen. Ongelooflijk wat een keuze er aan eten is. Wij houden het bij flesjes water en koekjes. Dan met de metro terug naar het hotel, we hebben weer een lange wandeldag gehad dus de voeten willen rust. Lissabon is uiteindelijk best een leuke stad, maar de sfeer is nog steeds niet helemaal voor ons. Zeker in toeristengebieden wil iedereen geld aan je verdienen, dat loopt niet lekker. Morgen hebben we nog 1 dag hier, we gaan even plannen wat we precies gaan doen.