Konijn.reismee.nl

Roadtrip van Fatima via Nazare naar Lissabon

Vandaag trekken we verder van Fatima naar Lissabon. Vroeg wakker geworden, dus nog wat gelezen en daarna naar het ontbijt gegaan. De eetzaal is net als alles hier van grote omvang. Er zijn voor ons wat grote groepen geweest, dus even zoeken naar een vrije en opgeruimde tafel. Het buffet biedt genoeg opties aan broodjes, fruit en warme dingen, ze hebben zelfs pindakaas, maar daar kwam ik pas op het laatste moment achter. Terug op de kamer pakken we onze spullen en checken daarna uit. Alles in de auto geladen en we gaan op pad.

We hebben wat stopjes gepland onderweg voordat we naar Lissabon gaan. De eerste stop is Nazare, een kustplaats dat bekend staat om zijn golven van recordhoogte. Het wereldrecord hoge golfsurfen is hier ook gevestigd in 2020, toen op een golf van 26 meter. Zo hoog zijn de golven vandaag niet, maar we willen het plaatsje wel eens zien. Er staat een fort dat vaak als uitkijkpunt dient om de hoge golven en surfers te bekijken. Wij gaan daar ook heen.

Onderweg helaas regen en triest weer. De rit erheen is niet spectaculair, eenmaal in het plaatsje is het zoeken naar een parkeerplaats. Het zijn nauwe straatjes met glade stenen. Er staan hier en daar mannetjes die gebaren dat je bij hun op de parking kunt staan. Dat zijn echter gewoon openbare parkeerplaatsen, zij doen alsof ze werken en vragen er geld voor. Daar hebben wij geen zin in, dus maar ergens voor een winkel geparkeerd en naar boven gelopen. Vanaf een plein met een kerk kun je over de omgeving uitkijken. We staan best hoog en je kijkt uit over zee en het plaatsje langs het strand.

Via een weg kun je naar beneden lopen naar het fort. Het is wel erg steil, maar het uitzicht heel mooi op het strand dat nog veel lager ligt en de golven die daar tegen de rotsen aan slaan. Als we een eindje zijn afgedaald, zien we het fort, vanaf daar heb je inderdaad een mooi uitzicht op de zee en golfslag. Om het fort in te mogen en boven bij de rode mini vuurtoren te kijken moet je € 2,- entree betalen. Er is een kleine tentoonstelling over hoe de golven hier ontstaan en zo hoog worden (door een diep ravijn dat hier voor de kust ligt) en je kunt foto’s en surfplanken zien van de surfers die de uitdaging met de golven aan gaan.

Buiten regent het inmiddels flink, dat is jammer maar we gaan toch boven kijken want daar kwamen we voor. Mooi uitzicht op de rots eilandjes voor de kust. Je zal hier maar staan als er zo’n hoge golf aan komt, dat zal zeer indrukwekkend zijn. Vanaf het fort moeten we de steile weg nu naar boven lopen, we krijgen het er warm van, was een flinke klim. Boven kijken we bij een souvenir winkel rond en kopen een trui en magneet.

In het kerkje even binnen gekeken, is heel overdadig qua versiering. Toen terug naar de auto gelopen. Op naar de volgende bestemming. Dat is Obidos waar een kasteel staat en kleine witte huisjes, erg toeristisch. Het regent nog steeds, maar het zou na 13 uur droog moeten zijn, beetje jammer dat wij er om half 1 zijn. Op het parkeerterrein is het druk en modderig. Diepe plassen ook, dus dat wordt een smeerboel. Schoenen lopen meteen vol, was echt een goed idee dit. Het plaatsje is wel leuk om te bezoeken. Je loopt door een smalle straat met de kleine witte huisjes waar winkels en restaurants in zijn gevestigd.

Bovenlangs loopt de kasteelmuur met kantelen. Aan het einde van de straat kom je bij het kasteel uit. Daar kun je tegen betaling in, maar dat hoeft voor ons niet per se. We lopen buitenlangs wel een rondje. Je kunt via een trap omhoog om op de muur te komen. Met de regen en de daardoor gladde stenen is dat echter niet zo handig. We nemen een kijkje en gaan dan voorzichtig weer naar beneden. Nog steeds in de regen lopen we terug naar de auto.

Bij de supermarkt om de hoek willen we lunch halen. Het wordt vooral voorverpakte items want de winkel heeft last van vliegen die ook in de bakkerij zitten, dus dat wil je niet eten. De rit gaat verder naar Sintra. Onderweg blijft het regenen en tegen de tijd dat we bij Sintra aan komen is het ook erg mistig, en dus niet fijn rijden. In de buurt van Sintra vind je veel paleizen en kastelen, dus het leek ons leuk om deze te bekijken. Dat is jammer genoeg niet gelukt, we kunnen niet goed uitvinden waar het allemaal is.

Als Edwin gaat tanken, vraagt hij het aan de pompbediende, deze raadt een parkeerplaats aan en vanaf daar kun je lopen. Op die parkeerplaats loopt weer een zwerver te vekondigen dat hij geld wil voor het parkeren, dat geven we dus niet, alsof deze man er echt werkt. Op de kaart gekeken, maar je kan dus niet dichtbij de kastelen komen met de auto, je moet echt een stuk gaan lopen. Dat zien we met dit weer niet zitten, dus we besluiten weg te gaan.

Omdat we toch iets willen doen in de omgeving, kijken we wat er wel is in de buurt. Het blijkt dat het circuit van Estoril vlakbij ligt, gaan we daar een kijkje nemen. De mist wordt echter steeds dikker, dus rijden islastig. Zijn we bij het circuit is er eigenlijk niet veel te zien. Enerzijds omdat de hekken dicht zijn, maar ook door de mist. We kunnen nog geen 10 meter ver kijken. De hoofdtribune kun je net zien als je tegen het hek aan staat. Wat verder van de tribune staat een beeld ter nagedachtenis aan Senna. Als ik daar een foto van maak, zie je de tribune niet eens vanaf die plek. Jammer want zo zien we eigenlijk niks.

Het heeft dus geen zin meer om buiten locaties te bekijken. We gaan maar een hapje eten in het verderop gelegen overdekte winkelcentrum. Zelfs in de parkeergarage hangt vocht en is het wat mistig. Bij het foodcourt een kleinigheidje gegeten, daarna een rondje gelopen langs de winkels maar niets gekocht.

De auto weer in en door rijden naar Lissabon, dat is niet meer ver van hier. Wel wat file. Vlakbij de stad verdwijnt eindelijk de mist. Het hotel is zo gevonden, we hebben een appartement kamer. Groter dan wat we verwacht hadden met een woonkamer, keuken en aparte slaapkamer, en 2 balkons. Wel relaxed om in een soort van huisje te zitten. Het is inmiddels 18 uur en we gaan gauw naar buiten om nog wat van de stad te zien.

We komen er al gauw achter dat je wel goed moet opletten met oversteken. Ookal heb je groen licht, als auto’s de hoek om komen dan stoppen ze niet, rijden bij het eerste stoplicht heel hard door, erg gevaarlijk. Later rijden er 3 auto’s uit 3 richtingen tegelijk een kruispunt op, dat gaat maar net goed. We lopen een lange, brede laan af met aan weerskanten dure merkwinkels. Ook komen we het eerste oude trammetje tegen. De laan eindigt op een plein, waar we voorzichtig oversteken.

Op zoek naar eten, er zijn veel eettentjes, en we besluiten bij een Italiaans restaurant naar binnen te stappen. Edwin kiest de pizza en ik ga voor champignon ravioli. Het smaakte goed. Buiten besluiten we terug te gaan naar het hotel. De stad is namelijk heel druk en vervelend toeristisch wat inhoudt dat iedereen wat van je wil. Elk restaurant heeft iemand staan die je naar binnen wil praten, een meneer die langs loopt en sneaky vraagt of je marihuana wil kopen, bedelaars en dan heb je nog de rond hangende mensen die zich irritant gedragen. Het zal wel komen omdat het weekend is, maar we hopen dat de stad overdag leuker is, want op deze manier gaan we het hier qua sfeer niet echt leuk vinden. Dan was Porto een stuk relaxter.

Met de metro richting hotel gegaan, de metro is overzichtelijk opgezet qua lijnen, dus de weg is zo gevonden. De supermarkt waar we nog even langs willen niet, we moeten even zoeken in de buurt, maar dat is goed gekomen. Verder neemt Edwin nog een ijsje van de McDonald’s mee naar het hotel. Daar nog even op de bank gehangen, maar we zijn best moe van de lange dag, dus vroeg gaan slapen. Morgen gaan we naar het aquarium en de historische binnenstad.