Konijn.reismee.nl

Porto dag 2 de boekenwinkel en dwalen door smalle straatjes

Dag 2 in Portugal, we starten met een ontbijt in het hotel. Edwin wil cappuccino pakken, en vraagt zich af of dat in de kleine kopjes past die naast de koffiemachine staan. Nee dus, alle koffie loopt erover heen dus de bediening kan meteen opruimen. Je moet de kopjes gebruiken die op je tafel staan, dan past het wel. Verder is het een klein buffet met broodjes, zoete dingen als brownie en warm is er roerei, witte bonen in saus en bacon. Een niet zo bijzonder smakend ontbijt en de de sapjes smaken nergens naar, niet het beste ontbijt, de lekkere croissants maken wel veel goed.

We gaan op pad en lopen eerst een rondje door de wijk, we komen uit bij een overdekte markt. Een modern opgezette markt in een oud gebouw. Naast vers producten ook veel toeristen items. Een leuk rondje gelopen en daarna door naar de boekenwinkel Livraria Lello. Dit is een oude winkel met bijzonder houten interieur waardoor er dagelijks rijen mensen voor de deur staan. Van tevoren moesten we dus ook een kaartje met datum en tijdstip boeken. Wij zijn om 10 uur aan de beurt om naar binnen te gaan. Een kwartier van tevoren schuiven wij aan in de lange rij die er dan al staat.

Er staan 2 Aziatische busgroepen in de rij, dus het duurt even voordat we naar binnen kunnen. Eenmaal binnen is inderdaad een mooie winkel qua uitstraling. Mooie houten kasten en trap, de meeste toeristen komen er om foto’s te nemen. Om ook wat te verdienen hebben ze bij de winkel wat bedracht. Het entreekaartje kost € 8,- maar als je een boek koopt, gaat dat van het aankoopbedrag af. Ze hebben met name souvenir boeken dus niet echt een bijzondere boekencollectie, het gaat eigenlijk meer om het gebouw.

We vinden ook een boekje om te kopen. Voor de rest wat foto’s gemaakt tussen de Aziatische toeristen die echt overal voor poseren. Was leuk om binnen te springen, maar jammer genoeg niet een echte boekenwinkel beleving. We lopen hierna terug naar het hotel om de rugtassen op te halen. Die mochten niet mee de winkel in, dus hebben we daar gelaten. Daarna gaan we flink veel wandelen. De wijk Ribeira bestaat uit allemaal smalle straatjes en steegjes met oude gebouwen vol tegeltjes en sierlijke balkonnetjes.

Afhankelijk van waar je loopt staan de gebouwen er netjes bij of enorm vervallen. Het hoogteverschil is ook groot, gelukkig dalen wij af, want het gaat soms heel steil naar beneden. Na wat ronddwalen komen we bij de waterkant uit. Daar kun je over de kade wandelen met ook weer leuk uitzicht op de kleine gebouwtjesen veel restaurants. In het zonnetje is het ook lekker warm wandelen.

We steken dezelfde brug als gisteren over, deze keer aan de onderzijde waar de weg voor auto’s is met een voetpad. Links is er een port huis, daar kun je even binnen kijken of een rondleiding boeken. Wij kijken alleen even, want geven niet zoveel om port. We lopen nu over de kade aan de andere kant van de rivier. Deze is net zo leuk als waar wij net waren aan de overkant. Er zijn souvenir kraampjes en eettentjes. Ook wat toeristenplekken zoals een winkel aangekleed als circustent met alleen maar sardineblikjes te koop.

Tegen het einde vinden we een overdekte eetmarkt, hier kan je bij verschillende kraampjes wat bestellen en krijg je een pieper mee die af gaat zodra je je eten kunt afhalen. Edwin kiest een hamburger met frietjes uit, en ik ga voor eggs benedict met zalm. Lekker gegeten, al had er best wat minder zout over de zalm gemogen. We wandelen nog wat door de wijk. Ze hebben ergens op een hoek een kunstwerk van afval gemaakt, het stelt een mega groot konijn voor, die moet natuurlijk op de foto.

Met de kabelbaan kun je naar boven, zodat je niet de hele klim lopend hoeft te maken. Dit doen we dus maar, best een leuk ritje met mooi uitzicht op de stad. Eenmaal boven lopen we een parkje in, nog even van het uitzicht genoten en toen terug gewandeld over de hoge brug. Er zit nog een oud station met mooie stationshal die we bekijken. Allemaal oude geschiedenisscenes gemaakt op tegelwerk, heel mooi om te zien.

Tegenover de markt waar we vanmorgen waren zit een bakkerij/koffietentje. Daar gaan we even binnen zitten. Het is een beetje een ouderwets zaakje met oude mannetjes in de bediening. Edwin bestelt een cappuccino en ik een sinaasappelsap, deze is vers en smaakt stukken beter als die van het ontbijt. Daarbij bestellen we allebei een pastel de nata en een berliner bol met gele creme. Die laatste is flink groter dan gedacht. Omdat het heel lekker is, krijgen we het toch wel op. Als we de pastel de nata willen eten komt het mannetje van de bediening terug voor wat extra service. Er hoort kaneelpoeder over en dat wil hij even theatraal voor ons doen. Helaas voor hem gaat het een beetje mis, hij laat het bestek vallen dus het gaat een beetje rommelig. Maar goed lekker was het wel. Voorlopig genoeg gegeten. Het betalen doe je door het kaartje dat je krijgt van de ober mee te nemen naar voren. Daar zit een aparte balie voor sigaretten en snoep verkoop en dus ook de kassa voor het betalen van het koffiegedeelte van de zaak. Zeer leuk en ouderwets zaakje was het.

Omdat we al de hele dag aan het lopen zijn, besluiten we even naar het hotel te gaan om een uurtje te zitten en de voeten rust te gunnen. Als we later op pad gaan, lopen we langs een winkel met tweedehands spullen. Even rond gekeken omdat ze echt van alles hebben van speelgoed tot boeken en oude telefoons. We gaan daarna eerst wat te eten zoeken. We komen terecht bij het tentje van gisteren waar we geluncht hebben. Edwin eet een nasi goreng met kip en een gepocheerd ei, zeer lekker. Ik eet 2 pannenkoekjes met banaan, aardbei en chocoladesaus.

Genoeg gegeten voor vandaag. De avondwandeling houden we in een winkelgebied met welbekende winkelketens die je eigenlijk in elke stad vindt. Er is ook een mooi overdekt winkelcentrum met een supermarkt. Daar halen we wat spulletjes voor morgen als we een autorit gaan maken. In de winkel loopt een dame van de beveiliging die opvallend onopvallend deze 2 toeristen in de gaten houdt. Rugtassen daar houden ze niet zo van in de winkels. Wij rekenen natuurlijk alles netjes af. Ze let trouwens ook op andere klanten want een mevrouw is aan het eten in de winkel en daar wordt ze op aangesproken.

Het is inmiddels 8 uur dus tijd om naar het hotel terug te lopen. Daar zetten we alvast alles klaar, zodat we morgen na het ontbijt meteen naar de luchthaven kunnen. Daar halen we de huurauto op en gaan we rijden naar Aveiro en de grotten bij Mira de Aire, om vervolgens in onze slaapplaats Fatima uit te komen.