Konijn.reismee.nl

Porto dag 1

Vandaag begint onze 10-daagse vakantie naar Portugal. We gaan van Porto naar Lissabon en daarna door naar Lagos in de Algarve. We moesten heel vroeg op, want de vlucht gaat om 7.20 uur. Het was nog stil op Schiphol, dus we waren snel door alle checks en bagage drop of. Eenmaal in het vliegtuig is er vertraging, want een of andere klungel heeft koffers van een andere vlucht in dit toestel gedaan. Die moeten ze er dus uitvissen. Na 3 kwartier is men dan toch klaar en kunnen we weg. De vlucht zelf gaat vlot, en we hebben mooi uitzicht over de Pyreneeën.

Op de kleine luchthaven van Porto is het even wachten op de bagage, maar gelukkig is die wel mee gekomen, wat andere passagiers hebben pech want die koffers zijn blijkbaar achtergebleven. We halen een croissantje en gaan naar de metro. Alles staat hier zeer goed aangegeven dus geen gezoek. Het kaartje kopen lukt ook vrij makkelijk, als je de taal in de automaat eenmaal op Engels zet. Dan een kwartier wachten voordat de metro er is. We rijden een paar haltes mee naar een winkelcentrum. Daar wil ik even de Lego-winkel bezoeken, want er is een actie waarbij je een gratis Paasset van Lego cadeau krijgt. Gelukkig heeft deze winkel de actie, dus met wat Lego de winkel uit. En ook een paar nieuwe stempels in mijn Lego-paspoort laten zetten.

Hierna gaan we weer de metro in. Eerst even checken of we met ons kaartje weer mee mogen of een nieuw kaartje moeten kopen. Als we ons kaartje scannen staat er een tekst in het scherm die we niet snappen. Ik vraag een medewerkster maar om hulp, en gelukkig het kaartje is nog geldig, dat scheelt weer.

We stappen uit in de buurt van ons hotel, daar willen we onze koffers even afzetten, want de kamer zal nog niet klaar zijn. Dit betekent een stukje wandelen, met name steile heuvels op, heel fijn om te doen met een rolkoffer. In een op het oog gezellig buurtje zit ons hotel Casual Inca Porto. Een zeer vriendelijke receptioniste vertelt ons dat er inderdaad nog geen kamer beschikbaar is. We mogen wel onze koffers stallen.

Tijd voor iets te eten, op de hoek van de straat zagen we een leuk tentje met een teckel op de borden het heet Nicolau en heeft alles in stijl van teckels. Je kan er gezellig eten, van pannenkoeken tot een rijstmaaltijd. Wij kiezen een tosti en een zalm bagel, beiden smaakten heerlijk. Echt een leuke plek om te eten, en het schijnt een keten te zijn die ook in Lissabon zit. Waarschijnlijk gaan we er nog een keer langs.

We lopen een smal straatje in om naar de bushalte te lopen. Daar komt ineens een grote groep duiven doorheen gevlogen, een nachtmerrie voor mensen die niet van vogels houden. Aan het einde van de straat gaan we naar rechts en daar is een winkelstraat. De gebouwen zien er vervallen uit, de tegels komen van de muur en overal afgebladderde verf. Een opknapbeurt is daar welkom. Aan het eind van de straat is de bushalte. Eerst even uitvinden hoe je een kaartje kunt kopen, dat kan in de bus voor € 1,80 lees ik op internet. Als we instappen blijkt het tarief € 2,50 te zijn dus nog even wat muntgeld bij elkaar sprokkelen.

De busrit is een beleving op zich, de chauffeur wil flink door rijden dus het gaat met hard remmen en horten en stoten. Door werkzaamheden is de weg ook nog zeer slecht en we stuiteren echt hard over de weg, relaxed is anders. Op elk kruispunt is een halte dus een rit naar de kust heeft op 1 lange rechte weg wel 16 haltes, het duurt dus even.

Bij Sea Life Porto voor de deur stappen we uit. Weer een nieuw Sea Life centre te bezoeken, en via mijn werk weer gratis kaartjes. Het eerste gedeelte van het aquarium is een beetje verouderd, we zijn daar snel doorheen. Buiten zitten de pinguins, maar helaas staat er maar eentje in het zicht. Voor de rest is er buiten niet zoveel te doen, wat jammer is want het terrein is heel groot. Weer binnen gaan we naar de tweede etage, die is een stuk mooier, met een mooi zicht op het grote aquarium met tunnel waar veel haaien en een grote zeeschildpad in zwemmen. Het mooiste is een grote ruimte met schermen waarop je koraal ziet en zeedraakjes (een hele zeldzame soort zeepaardjes). In het midden staat een aquarium met 8 grote zeedraakjes, hele mooie dieren en bijzonder om te zien omdat bijna geen aquarium ze heeft. Door het kweekprogramma van Sea Life Melbourne lukt het ze dus hier wel om ze te laten zien. Hierna zijn er nog wat kleine aquaria en een roggentank.

Na de winkel bezocht te hebben, gaan we naar buiten. We lopen richting een oud fort aan de waterkant. Vanaf daar heb je mooi zicht op een strand waar heel veel surfers zijn. Er zijn dan ook mooie golven voor ze om te surfen. We kijken er een tijdje rond en gaan dan terug naar de bushalte. In de bus is het druk, vooral met bejaarden, geen idee of die hier gratis mee mogen maar de gemiddelde leeftijd is hoog. Ze zijn ook erg eigenwijs, want Edwin staat netjes op om ze te laten zitten, maar nee ze blijven liever staan. Na drie keer is het wel genoeg en gaat hij zitten. De rit is iets beter als de heenweg omdat deze chauffeur beter rijdt, maar dan nog is de weg erg slecht en is er veel oponthoud. We zijn blij als we eruit zijn.

We lopen een kleine supermarkt binnen en halen wat snacks, waaronder brioche croissant, die zien er heerlijk uit maar blijken later wat droog te zijn om te eten. Ook veel leuke Paas spullen, maar veel chocolade kun je niet meenemen als je weet nog een paar dagen in een warme auto te zitten. In het hotel kunnen we inmiddels inchecken. De receptioniste is nog steeds super vriendelijk, dus een leuke ontvangst. De lift is bijzonder, het formaat van een kast waarbij je een deur open moet doen voordat je de echte liftdeur hebt. Maar hij werkt en we komen op etage 4 uit. De kamer is netjes, en we gaan even op de kamer zitten. Het is al een lange dag voor ons, want we zijn sinds 3 uur vannacht op.

Om een uur of 5 gaan we weer naar buiten om een rondje door de buurt te lopen. Het wordt al schemerig, dus heel mooi om foto’s te maken van oude gebouwen. Het verkeer staat overal muurvast in steile straten, we hadden geen idee dat het hier zo heuvelachtig was. We bezoeken ook een McDonald’s die gezien wordt als 1 van de mooiste. Het is inderdaad een heel mooi gebouw met name van binnen. We eten er ons diner, ik kan gelukkig burgers aanpassen qua sauzen zodat ik ook wat lekkers kan eten hier. De hamburger mer ei erop is wel een aanrader.

Hierna lopen we naar de waterkant, je loopt best hoog en hebt mooi uitzicht op de oude wijk met toch wel wat krakkemikkige huizen. De zonsondergang zien we vanaf de Luis I brug. Een mooie ijzeren brug waar ook de tram overheen rijdt dus je moet wel opletten waar je loopt. Schitterend uitzicht op de stad en de rivier met oude houten portboten. Er is ook een soort monument aan de overkant, met rotsbogen. Je loopt naar boven via een steil pad, en dan heb je uitzicht op de brug en stad. Er is ook een oud klooster, een mooi oud gebouw. Dit was een heel mooi stukje Porto.

We lopen terug, jammer genoeg moeten we nu alle heuvels beklimmen in plaats van afdalen, pittige wandeling. We zijn rond 8 uur terug op de kamer. Voetbal kijken Arsenal-FC Porto, toepasselijk om hier te bekijken. Morgen gaan we de stad verder verkennen.