Konijn.reismee.nl

Legoland Dubai en een bezoekje aan de oude stad

We worden om 6 uur wakker. We gaan al vroeg hardlopen voordat het te warm wordt. Het wordt een rondje door de Marina, bij de 2e brug overgestoken en naar het strand gerend. Daar is het nog lekker stil, dus even genoten van de rust. Terug naar het hotel, uiteindelijk 4,71km gelopen, had ik niet gedacht. Maar het loopt hier dan ook lekker, onderweg veel andere hardlopers. Bij de supermarkt meteen ontbijt gehaald, wat broodjes en fruit. Edwin is daar ook, hij had een andere route gelopen, maar we eindigen toch op dezelfde plek.

We hebben geen haast vandaag dus rustig ontbeten en wat gelezen op de kamer. We zijn beiden nog aan het herstellen van de dagen ziek zijn. We vertrekken rond 9 uur met de auto en rijden naar Legoland Dubai. Langs de weg voor het eerst kamelen gezien. Doordat er veel bijgebouwd wordt in deze regio, is er bijna geen leeg natuurgebied, dus de kans om kamelen te zien is stukken kleiner als een paar jaar geleden.

De afslag naar Legoland is verlaten en de parkeerplaats telt ook niet veel auto’s. Legoland zit samen met wat andere attracties bij elkaar op een plek net buiten het drukke Dubai. Op doordeweekse dagen is het dus heel stil. In park komen we ook niet veel mensen tegen. Er is een miniland van Lego waar Dubai en omstreken is nagebouwd, heel groot en mooi gemaakt. Het is indoor, zodat de Lego niet meteen verkleurd in de brandende zon buiten.

Het is ook erg warm hier doordat je meer in de omgeving van de woestijn bent. Een bootritje gemaakt, een indoor schietattractie waar het lastig bleek om punten te scoren. We zijn in de 2 drakenachtbanen geweest en hebben alle gebouwde beelden bekeken. Het park is mooi opgezet, maar zo stil dat we er best snel doorheen gaan. Ze hebben ook een miniversie van Sea Life gebouwd. Je gaat met een soort duikboot aan een rails onderwater. Als er gevoerd wordt, ben je ineens omringd door heel veel vissen.

Het is bijna National Day hier, in het kader daarvan hebben ze een speciale mini optocht in het park met mascottes op Arabische muziek. Ondanks het gebrek aan bezoekers gaat het personeel er vol voor om iedereen een leuke dag te bezorgen. De service is hier echt van een hoge level. We eten Grannys apple fries met cream, heerlijk maar de cream smelt meteen weg in de zon. Het is echt heet hier, zelfs in de schaduw.

In de grote winkel rond gekeken, nog wat zakjes Lego gekocht en een Lego kamelen knuffel. Daarna gaan we weg, het was echt een leuk park met vriendelijk personeel, alleen veel te stil. We rijden terug naar de stad en naar de Dubai Mall. Het is hier zelfs midden op de dag erg druk met parkeren. Wij moeten helemaal naar boven in de parkeergarage en belanden op het dak met uitzicht op de wolkenkrabbers die hier omheen staan.

Ik wil een USB-cardreader voor mijn SD-kaarten van de fotocamera kopen, dat mag je hier echter niet zomaar alleen doen. In de winkels staan altijd veel service medewerkers om je te helpen. Wat heel vriendelijk is, maar ook irritant want ze blijven constant met je meekijken om je te helpen. Ik wilde gewoon even kijken wat er allemaal te koop is, maar als Edwin aan de man verteld wat we zoeken is dat niet meer mogelijk. Ja we vinden heel snel een cardreader, maar als ik nog even wil kijken wat er nog meer te koop is, blijft de man er maar bij staan. Het helpt niet dat Edwin ook blijft zeggen dat we de juiste al gevonden hebben en de rest niet nodig is. Ik wilde gewoon even snuisteren in de winkel. Dus dan maar afrekenen en de winkel uit.

We lopen naar de metro, dat is een overdekte brug waar je ongeveer een kwartier doorheen moet lopen. We kopen een dagkaart en rijden een paar haltes mee. De metro is zeer modern en snel, we komen langs het Museum of the Future een apart gebouw dat er een beetje als een oog uit ziet. De metro rijdt wat hoger als de snelweg van auto’s waardoor je een goed beeld krijgt van hoe groot het hier is. Er zijn 7 banen richting het noorden en 7 naar het zuiden, allemaal goed gevuld met auto’s, wat een drukte en dat midden in de stad.

We stappen over op een andere lijn en belanden in de oude stad. Hier is niks meer modern, oude gebouwen en appartementencomplexen en veel souks. Je vindt hier souks voor kruiden, stoffen, goud en nog veel meer, maar ook veel rommelwinkels met spullen die eigenlijk iemand nodig heeft. We stappen op een klein houten bootje dat ons voor 1 Dirham naar de overkant brengt. Het lokale vervoersmiddel waar je met ongeveer 12 mensen op kan. Het is een plat bootje met een verhoging in het midden om op te zitten. Wij zitten helaas aan de achterkant waar de diesellucht en rook van de motor niet te harden is. Normaal is dit een leuke tocht, maar met deze dampen zijn we blij als we van boord gaan.

Hier zijn ook veel souks met allemaal smalle steegjes en kleine winkels oo elkaar gepropt. Overal word je aangeklampt door verkopers om maar even te komen kijken. Al snel wordt dat erg irritant want ze proberen sjaals of Arabische doeken over je heen te draperen zodat je moet stil staan. Overal geroep, dit is echt een beleving op zich. Edwin koopt wat souvenirs en daarna lopen we naar de goudsouk. Niet om iets te kopen, maar om nog een beetje sfeer op te doen. Zoveel goudwinkels bij elkaar ook. Ondertussen word je aangesproken door mannetjes die je graag nep Rolexen willen verkopen. Dit is totaal anders als het luxe en georganiseerde Dubai dat je kent. Deze beleving hoort er echter wel bij. Als ik een toilet bezoek waar alleen een gat in de grond zit, is het plaatje wel compleet.

We gaan terug naar de boot. Deze keer hebben we een plekje aan de zijkant, dat is beter qua lucht. We moeten terug lopen door de souk, inmiddels zijn we wel klaar met de verkopers die je blijven naroepen, niet stil staan is het advies. We hebben het hier ook wel gezien en gaan naar de metro. Bij de metro is het heel druk, echt proppen om erin te komen. Bij de Dubai Mall er weer uit, we hebben ontzettende honger, maar moeten eerst weer die lange route over de brug lopen. Op naar het foodcourt, daar eet ik knoflookbroodjes van de pizzeria en Edwin haalt wat bij de McDonald’s. Ik eet ook een hamburger mee. Een tafeltje verder is een vrouw druk bezig met de schoonmaak. Van haar tas wel te verstaan, want blijkbaar is de koffiebeker in haar tas open gegaan, alles zit onder.

Na het eten lopen we naar buiten, het is inmiddels donker en tijd om een fonteinen show te bekijken. Dit is een enorme fontein zoals ze die ook in Las Vegas hebben. We bekijken een show met Arabische muziek en een half uur later een andere met een onbekend nummer. Wel heel mooi om te zien. In de Mall nog even rond gekeken, bij een Japans rommelwinkeltje nep Lego gekocht. Eens kijken of dat leuk is om te bouwen (eenmaal thuis kom ik er al snel achter dat dit niet het geval is, veel te klein en de instructies zijn onduidelijk op een grote poster gedrukt).

Terug naar de auto, de skyline kunnen we nu in het donker zien vanaf het dak. Het uitrijden gaat vrij vlot, maar we stonden op etage 11 dus moesten flink wat rondjes naar beneden draaien om op de straat uit te komen, je werd er duizelig van. Terug gereden naar het hotel, dat ging voor de verandering een keer vlot.