Konijn.reismee.nl

Kwalificatiedag in Abu Dhabi 2023

We zijn bijtijds wakker om naar het circuit te gaan. Na het ontbijt stappen we in de auto, onderweg hebben we een beetje regen, tja dat kan hier ook. Ik voel me trouwens stukken beter als gisteren, nog niet helemaal top maar beter als gisteren. Jammer dat Edwin nu keelpijn heeft, ik heb hem aangestoken denk ik.

In de Mall staan wat mensen en cameraploegen bij de winkel van Manchester City. Deze wordt waarschijnlijk officieel geopend. Er zit een voetballer in de winkel, wij herkennen hem niet, ik neem wel een foto. Later vinden we uit dat om Aguero gaat.

Met de shuttlebus naar de 2e halte van het circuit. We lopen naar onze ingang waar helaas al een flinke rij staat. Dat wordt straks strijden voor een plekje vooraan bij de podiuminterviews in de fanzone. Het circuit gaat stipt 11 uur open. Het advies om via een andere ingang naar binnen te gaan waar het stiller is negeren we, dit is nou eenmaal de snelste route naar de fanzone. Als de poorten open gaan snel doorlopen naar de security checks. Dat gaat bij mijn rij helaas wat langzaam. Om tijd goed te maken snel lopen en rennen naar de fanzone, valt niet mee in deze hitte. Vooraan staat het al redelijk vol, dus ik sta weliswaar vooraan maar erg aan de zijkant. Ik kan het podium wel goed zien, maar er staat een pilaar voor de plek waar de coureurs komen te staan.

Nu is het wachten in de brandende zon, naast mij staat een stel die groot van Gasly zijn. Ze zijn dit jaar al naar meerdere races geweest en soms in de paddock, hebben blijkbaar flink geld er voorover om F1 te bezoeken. Edwin is ondertussen een rondje door de fanzone gelopen. Bij een stand over duurzaamheid kun je 5 opdrachten/spellen doen en daarmee wint hij een thermosfles.

Ik sta nog steeds te wachten op de eerste coureurs. Ondertussen is er wat gedoe tussen beveiliging en fans over het ophangen van vlaggen, wat blijkbaar niet is toegestaan. Zodra de mensen van de F1 organisatie dit door hebben, regelen zij dat het wel mag en dat er niet zo streng over gedaan moet worden. Dan zijn eindelijk de coureurs ook aanwezig. We starten met Verstappen en Perez van Red Bull. De standaard vragen van gisteren aan coureurs worden ook vandaag weer gebruikt. Door de pilaar kan ik niet allebei de coureurs zien, dat is jammer.

Hierna komt het team van Haas met Hulkenberg en Magnussen op het podium, gevolgd door Ferrari waar veel fans voor aanwezig zijn. Leuk om alle coureurs te kunnen zien, maar jammer genoeg gaan ze niet naar de fans toe en verdwijnen ze na het interview meteen. Ik kan daardoor ook moeilijk foto’s nemen. Edwin dit veel verderop staat kan dit nog enigszins doen door in te zoomen.

Na Ferrari is Mercedes aan de beurt, leuke interviews met Hamilton en Russell. Zij lopen nog wel even naar de voorkant van het podium om bij de gehandicapte fans langs te gaan. Daardoor kan ik nog een mooie foto van de coureurs maken. Als laatste komen Gasky en Ocon van Alpine op het podium. De vrouw naast mij heeft veel geluk, want het team deelt wat mini helmen uit aan de fans en zij krijgt er eentje, ik jammer genoeg niet. Maar sta wel op hun social media doordat de vrouw naast mij zo enthousiast is.

Als de interviews klaar zijn, lunchen we in de schaduw. Edwin eet een pizza en ik eet mijn meegebrachte eten. We vullen onze flessen bij aan de watertap en gaan naar de Abu Dhabi Hill om de 3e vrije training van de F1 te bekijken. We zitten vol in de zon, dus smeren ons goed in. Er gebeurt niet zo heel veel bijzonders.

Als we het veld af lopen begint de vliegshow met straaljagers. Het is dezelfde show als die ze gisteren aan het oefenen waren. Heel gaaf om te zien ook met de gekleurde rook die ze gebruiken. Echt 20 minuten genieten van de straaljagers. We lopen verder door de fanzone en ik besluit de spelletjes ook te gaan spelen om een thermosfles te winnen. Een leuk gratis souvenir, en je moet onder andere je reactie testen door ballen te vangen die stuk voor stuk naar beneden vallen, in een windturbine staan om ballen te vangen en je mag met een repblica van de beker op de foto. Een thermosfles rijker lopen we door naar de promotie stands van Abu Dhabi, daar kun je thee drinken en dadels eten. Wij laten onze namen in het Arabisch opschrijven door een meneer die daar de hele dag zit te kaligraferen.

Er is ook een optreden van Arabieren met muziek en dans, leuk om te zien. Het is ondertussen heel druk geworden en er hangt een soort festivalsfeer. Ze hebben het hier wel goed voor elkaar om wat activiteiten te bieden om je tussendoor mee te vermaken. Veel mensen en met name vrouwen die vooral met poseren voor Instagram bezig zijn, heel ander publiek als bij races in Europa. In de schemering lopen we terrug naar de Hill voor de kwalificatie van F1. Altijd leuk om mee te maken langs de baan. Jammer dat Hamilton er in Q2 al uit is. Na afloop gaan we het veld af. Het is inmiddels donker, en het programma voor vandaag is klaar. Doordat er veel mensen tegelijk weg gaan is het even wachten bij de trap. Ze doen hier aan crowd management zodat de doorstroming beter gaat.

Ook bij de tunnel richting uitgang is het druk. Soms zetten ze hem even dicht om het niet te vol te laten lopen. Het duurt dus even voordat we het circuit af zijn, maar was prima geregeld. Buiten de poorten is het heel druk, bij de bussen een enorme rij en de bussen zelf staan vast in het verkeer. Hier zouden ze nog wel wat aan kunnen verbeteren. Wij gaan maar lopen, dat is sneller en ook niet zo erg. Veel mensen die naar het concert gaan doen dit ook, dus het is wel file lopen. Wij lopen langs de concert ingang naar de mall. Dat is nog best een stukje, maar sneller dan de bus nemen. In het donker over een gravelveldje was ook niet zo handig, maar dan snij je een stuk af. We lopen langs de achtbanen bij Ferrari World. Daar is de Mall ook en halen we onze auto op. Een  beetje file hebben we doordat je van baan moet wisselen.

Onderweg naar Dubai stoppen we langs de weg om te tanken en bij de McDonald’s te eten. Een MacArabia dat is een soort flatbread met kip en als toetje een ijsje. De medewerker in het kleine restaurant is heel snel met alles. Hij is continu tafels aan het leeg ruimen en kijken wat er te doen is qua werk, dat zie je niet vaak.

Terug in de auto meteen door naar het hotel. Helaas gaat het vlak voor de afslag mis als we de verkeerde afslag inrijden en daardoor een kwartier langer onderweg zijn. Uiteindelijk zijn we om half 11 op de kamer, en rustig zitten en bijkomen van de drukke dag. Daarna slapen en morgen nog een laatste dagje naar het circuit.