Konijn.reismee.nl

Abu Dhabi F1 vrije trainingen

Een hele slechte nacht gehad. Ik heb wel echt griep, koorts heeft me wakker gehouden en de keelpijn is vreselijk. Ik wil uiteraard naar het circuit, maar het valt niet mee door de slechte nachtrust en nog aanwezige koorts. Na het ontbijt toch in de auto gestapt. We parkeren na de rit van een uurtje weer bij Ferrari World. Edwin gaat daar vandaag heen, hij gaat niet mee naar het circuit, maakt liever gebruik van het gratis kaartje dat geldt bij die attractie als je F1 kaartjes hebt.


Ik ga alleen verder naar de shuttle bus. Deze keer stap ik bij de 2e halte uit. Dan is het nog 10 minuten lopen naar de ingang. Bij binnenkomst koop ik toch maar een petje van het circuit, want anders is het niet uit te houden in de zon. Gelukkig zijn deze goedkoper als de team petjes. Weer een bandje voor het concert gekregen, ook al ga ik niet, het is een leuk souvenir. Eerste stop is vervolgens het podium. Daar vinden de interviews met coureurs straks plaats. Ik wil graag vooraan staan dus maar meteen bij het hek staan. Wel in de brandende zon, dus goed insmeren. Ik maak mijn Hamilton vlag vast aan mijn broek zodat ik enige bescherming heb voor mijn benen tegen de zon.


Ik krijg gezelschap van een Roemeens meisje, met kinderlijk enthousiasme. Heel leuk om mee te praten, daarna komt er nog een meisje bij uit Pakistan, gezellig om de tijd mee te doden. Wat ervaringen van de pitwalk uitgewisseld. Eindelijk is het tijd voor de eerste coureurs. Ricciardo en Tsunoda komen ongeveer 10 minuten een interview doen op het podium. Daarna komen Albon en Sergeant. Albon had een weddenschap voor €100,- zijn team zei dat als hij even gingen drummen op het podium hij dit bedrag zou krijgen. Verder dan 2 slagen komt het niet, maar zijn geld is binnen.


Na de interviews gaan de coureurs helaas meteen weg, geen tijd voor handtekeningen of foto’s. Het duurt even voordat de volgende coureurs komen, en het is echt bloedheet in de brandende zon, met de koorts erbij is het erg zwaar. Uiteindelijk komen Bottas en Zhou het podium op en niet veel later Norris en Piastri. De McLaren coureurs zijn heel populair. Er wordt door teams en andere camerateams veel gefilmd. Daardoor duik ik later die dag op bij McLaren op hun social media, beetje schrikken als je zo groot in beeld komt.


Als deze coureurs klaar zijn is het alleen nog wachten op Alonso, dat duurt weer even. Tussendoor gaat de muziek op standje 100, niet zo fijn als je vooraan bij de boxen staat. Het interview met Alonso is heel leuk, onduidelijk is waarom Stroll er niet bij is, maar zo erg om hem te missen vind ik het niet. Eindelijk even de zon uit hierna, tijd om te lunchen in de schaduw. Water bijgevuld bij hele handige gratis waterpunten.


Dan naar de Abu Dhabi Hill, de plek waar wij kaartjes voor hebben om de hele weekend de activiteiten op de baan te bekijken. Het is er nog erg rustig bij de 1e vrije training, je hebt alle ruimte om te zitten of op verschillende plekken te kijken. De zon is nog heel warm, dus ik begin aan de zonkant met foto’s nemen en wissel dan naar de schaduwkant waar de auto’s vlak langs je rijden. Veel rookies in de auto’s waaronder Indycar coureur Pato O’Ward.


Als de training klaar is loop ik naar een rustig stukje van de heuvel en leg mijn picknickkleedje onder een palmboom neer in de schaduw. Even lekker in de schaduw gelegen en afgekoeld terwijl de kwalificatie van de Formule 2 bezig is. Ik knap daar erg van op en de koorts lijkt ook wat af te nemen. In de fanzone ververs ik mijn water. Op het podium gekeken bij de interviews, eerst namens Ferrari Marc Gene, was niet zoveel aan.


Dan komt Toto Wolff, die is heel enthousiast en grappig. Ondertussen begint er een oefening van de vliegshow. Er komen 7 straaljagers laag over met gekleurde rook. De show duurt 20 minuten en is heel gaaf om te zien. De aandacht is dus niet helemaal bij het podiuminterview. Toto Wolff vindt het ook mooi, al is zijn opmerking ‘We are under attack’ in deze regio misschien niet helemaal gepast op dit moment. Hierna volgt er een interview met Christian Horner, die is minder populair en krijgt ook wat boe-geroep


Na afloop is het tijd voor de 2e vrije training, dus terug naar de heuvel. Ik sta foto’s te maken als om mij heen mensen beginnen te rennen naar de andere kant. Een blik op het grote scherm leert me dat er een crash van Sainz is geweest. Ik loop ook die kant op en zie Sainz uitstappen, zijn auto is flink beschadigd. Martin Brundl komt op zijn stepje ook even kijken en verslag doen. Het optakelen van de wagen gezien en de reparaties aan de muur.


Na lang wachten gaan we verder, maar niet voor lang. Hulkenberg crasht ook, weer een rode vlag, nu is het gelukkig sneller klaar en kunnen we nog wat actie zien. Na afloop ga ik meteen naar de shuttlebus want het is al 18 uur, tijd om naar Edwin te gaan. Eerst lang in de rij gestaan om een bus in te kunnen. Ze rijden af en aan dus op zich zit je er zo in. Jammer alleen dat we geen vrije baan hebben en stoplichten onderweg, dan ben je alsnog meer dan een half uur bezig om bij de Mall te komen.


Edwin wacht mij daar al op. Hij heeft in Ferrari World ook een hele leuke dag gehad. Veel attracties en achtbanen gedaan. Ook heeft hij over het dak van het gebouw gelopen, was een hele leuke ervaring. We praten bij als we bij de McDonald’s eten, erg druk met racefans en winkelpubliek in de Mall.


Naar Dubai terug gereden, net als gisteren een beproeving door die geblindeerde ramen. Op de kamer nog even rustig gezeten. Ik hoop vannacht beter te slapen zodat ik me morgen wat beter voel. We moeten dan bijtijds weg, want aan het begin van de dag komen de coureurs van de grotere teams podiuminterviews geven, ik wil graag weer vooraan staan.


Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!