Konijn.reismee.nl

Abu Dhabi pitwalk en Sea World

Ik word wakker met keelpijn, begon gisteravond al, maar nu echt mijn stem kwijt. Met wat thee en Strepsils komt er weer wat geluid uit. Ik ben bang dat het een griepje wordt. Het hardlopen wat ik van plan was, sla ik dus maar over. We ontbijten met broodjes en de French Toast leftovers van gisteravond van de Ihop.

Daarna naar de benzinepomp gereden om de tank vol te gooien. Of beter gezegd laten gooien, want hier tank je niet zelf, daar heb je een mannetje voor dus je hoeft de auto niet uit. We rijden daarna naar Abu Dhabi, het is heel druk op de weg. Bijna alles is volgebouwd of in aanbouw, dus geen echte woestijn te zien onderweg. We parkeren bij Ferrari World, daar loop je langs en door de mall naar de shuttle bussen die buiten klaar staan. Je kunt daarmee op verschillende haltes langs het Yas Marina circuit uitstappen.

Wij moeten bij stop 7 eruit, maar nemen ons voor om de andere dagen bij stop 3 (voor ons de 2e halte) eruit te gaan. De bus gat namelijk helemaal rond het circuit, met langzame stoplichten onderweg, zonde van de tijd. Uiteindelijk kunnen we eruit. Het circuit is al open, en we moeten alleen even door de veiligheidscheck. Voor vrouwen is er een speciale poort, die gebruik ik wel want die is rustig.

We lopen naar de fanzone, daar krijg je meteen een armbandje voor het gratis concert van vanavond. Daar gaan we niet heen, maar het bandje is een leuk souvenir. Er staat al een enorme rij voor de pitwalk. Wij schuiven aan in de brandende zon. Een Zwitserse meneer voor ons maakt een babbeltje en wil een petje halen tegen de zon. Hij komt terug met een Red Bull pet, die kost maar liefst € 100,- echt niet normaal. Ik zie maar af van een petje, was wel fijn geweest met de zon, maar dit is belachelijk.

Ondertussen schuift de rij langzaam op. We komen te weten dat de Zwitser met een dure taxi naar het circuit is gekomen en geen slaapplek heeft, want zijn reservering is gecanceld. Deze man heeft een goede dag. Na nog wat zigzag paden, mogen we eindelijk het circuit op. Je start bij de hoofdtribune en mag op het circuit foto’s nemen. Daarna de pitlane in, het is niet zo druk, dus je kunt overal wel vooraan een kijkje nemen. Bij team Haas is Nico Hulkenberg een uitleg aan het geven aan VIP’s. Voor de rest zijn de teams vooral de auto’s in elkaar aan het zetten of afstellen.

Bij Mercedes is het druk. Zij laten fans 1 voor 1 achter het lintje. Dan mag je poseren voor de pitbox van George Russell. Ik wil dat ook wel, alleen gaat dan net het poortje dicht. Een stukje verder gaat deze weer open. Ik schuif dus maar aan bij de mensen die daar staan. Na wat duw- en trekwerk sta ik vooraan en mag ik naar binnen. Edwin is een stukje terug blijven wachten en zeer verbaasd mij daar zo snel te zien. Foto laten maken en weer terug achter het lint.

Super gaaf, daarna belanden we vooraan bij het lint. Een Mercedes meneer die voor het marketingteam werkt komt een praatje maken. Was heel leuk, hij vertelt over de race in Las Vegas en het werken en de fandingen die ze doen. Hij vraagt zich ook af of het podium voor het eerst boven het circuit hangt of vorig jaar al, geen idee. Ook heeft hij nog een stuurtje, een oude die door Hamilton gebruikt is, en daar geeft hij uitleg over en je mag het stuur even aanraken. Een fan uit Jamaica informeert of Hamilton zelf nog komt, maar die is nog niet op het circuit. Ze is zeer teleurgesteld, dus ik geef haar de tip om naar de podiuminterviews te gaan zaterdag.

Na een tijdje door gelopen. Bij Ferrari en Red Bull was het heel druk, dus daar niet zoveel gezien. We lopen daarna de pitstraat uit, je mag daar op de finishlijn ook pg foto’s maken. Eigenlijk mag je best een hoop hier, wat het leuk maakt. Zo mag je ook de hoofdtribune op, en kun je vanaf daar ook de pitstraat bekijken. Daarna terug naar de fanzone, even zien wat er de komende dagen te eten is, een hoop verschillende foodtrucks dus dat biedt mogelijkheden. Ook kun je verschillende stands bezoeken om te Sim racen, Manchester City bekers te bekijken, en spelletjes te doen.

De fanwinkels zijn belachelijk duur, normaal betaal je maar de helft voor de meeste dingen, beetje jammer. We lopen naar de bus en moeten helaas ongelukkig lang staan, omdat het niet snel gaat. Wel het hele circuit inmiddels gezien van de buitenkant.

Bij de mall terug lopen we naar een drogist zodat ik verse Strepsils kan halen, keelpijn is heel vervelend. Ook bij de Lego-winkel langs geweest voor een stempel in het Lego paspoort. Daarna rijden we met de auto naar Sea World, dat ligt hiernaast en is nog niet zo lang open. Met je F1 kaartje mag je er gratis naar binnen. Het is een gigantisch gebouw met enorme aquaria. Ruiten van enorme afmetingen, echt nog nooit zoiets gezien. Alles ziet er mooi uit qua decoratie, alleen mis je wat varieteit aan dieren. Dat mag de pret niet drukken. Er is zelfs een roltrap door een aquarium. Overal Instagram mensen die geposeerd laten zien dat ze een leuke tijd hebben. Dat vraag ik me af, want ze kijken alleen maar op hun telefoon.

De ruimte van de walrussen en zeeotters is al in nachtstand, we kunnen de dieren nog wel zien. Het mooiste vind ik de pinguins ruimte, wel heel koud in de ruimte waar ze zijn niet zo fijn in je zomerkleding. Daarna volgt echter een tunnel en een enorme ruit waar je ze onder water kunt bekijken, dat was heel mooi.

In een andere ruimte is een enorm bassin voor dolfijnen en vogels, ook is er een achtbaan. Die is heel heftig, had ik niet verwacht. Om 18 uur gaat het aquarium al dicht, dat wisten we niet, dus het bezoek was kort, maar toch alles kunnen zien.

Buiten is het inmiddels donker, terug rijden blijkt daardoor een ramp. Onze auto heeft een dicht geplakte achterruit. Daarnaast zijn de zijramen geblindeerd en ook de voorruit is bovenaan geblindeerd. Edwin ziet het allemaal heel slecht daardoor. Dat beloofd wat de komende dagen. Het is ook nog heel druk, dus we zijn blij als we van de snelweg af zijn. Bij de supermarkt eten gehaald. Na wat files doorstaan te hebben zijn we eindelijk terug in het hotel om te eten. Morgen terug naar Abu Dhabi.