Konijn.reismee.nl

Eerste dag in Dubai, Edwin balanceert op een gebouw

Onze eerste hele dag in Dubai. We hebben goed geslapen. Edwin is vroeg uit de veren en gaat meteen een rondje hardlopen door de Marina. Op de kamer ontbeten met eieren en broodjes kaas. Met de auto naar de Dubai Mall gereden. Een zeer groot winkelcentrum naast de Burj Khalifa. In de Lego-winkel een stempel gehaald voor in mijn Lego paspoort. Wat bij winkels gekeken. Daarna naar buiten waar het zeer warm is.

We lopen naar het Skyviews gebouw, een wolkenkrabber in de buurt waar je boven in de toren een uitzichtpunt hebt, met een glazen glijbaan en eventueel een wandeling op 219 meter hoogte buiten op de rand van het gebouw. Na een beetje zoeken het gebouw gevonden. We gaan met een glazen lift naar boven. Daar in de rij voor de glijbaan, als je aan de beurt bent moet je op een verhoging zitten op een matje. Het matje goed vast houden en zo glijden de glazen schuine glijbaan af. Is een beetje eng, maar gaat ook snel voorbij. Was heel grappig om te doen.

Edwin gaat vervolgens zijn wandeling buiten over de rand van het gebouw maken. Ik blijf liever binnen en bekijk Dubai achter glas op het observatiedek. Daar is ook een looproute over glazen platen, je kijkt recht naar beneden de straat op. Ik vind dat te eng en loop langs de zijkant. Ondertussen haalt Instagram-publiek allerlei toeren uit om maar zo creatief mogelijk op de foto te gaan. Van achter glas kan ik Edwin zijn verrichtingen volgen. Doodeng om te zien hoe hij over de rand stapt en aan het touw naar achteren hangt, voeten op de rand. Niet aan te zien, maar hij vindt het geweldig. Ik maak wat foto’s en Edwin amuseert zich met over de rand lopen, hangen en filmpjes maken.

Eenmaal binnen een hoop adrenaline, hij vond het geweldig en is blij met de foto’s die ik gemaakt heb. We lopen terug naar de Dubai Mall, deze keer via een overdekte zeer lange gang, ik denk wel een kilometer lang met rolbanen. Bij een Foodcourt is er veel keuze, alleen niet voor mij met mijn voedselallergie. We belanden bij de McDonald’s waar je het standaard assortiment aan hamburgers kunt aanpassen naar wens. Dus een broodje hamburger met mayonaise gegeten. Edwin een McArabia, een soort wrap broodje met kip.

Buiten gewandeld rond de mall en een souk. Daarna wat winkels bezocht, waaronder een mega grote boekenwinkel, de Marks & Spencer Food (heel duur) en de Hamley’s (met een Kerstdecoratie alsof je meerdere dozen versiering hebt laten ontploffen, beetje overdadig). Daarna met de auto naar een strand gereden om wat in de zon te wandelen. Overal kleine zwerfkatjes hier. Mooi voetpad langs het strand en plek op met elektrische stepjes te rijden, dat willen we van de week ook eens doen. Op het strand is een kunstwerk gemaakt van VAE vlaggetjes, van bovenaf zou je de leiders van Dubai moeten kunnen zien, maar dat is onmogelijk want de uitkijkpunten zijn te laag. Alles in voorbereiding ook voor National Day op 2 december.

Voor het diner willen we naar de Ihop, deze zit naast de Mall of the Emirates. We nemen een verkeerde afslag en belanden in de parkeergarage van de mall, daar moeten we niet zijn, maar hadden we er toch maar gebleven. Daarna komen we namelijk in een grote opstopping vast te staan. Veel verkeer dat de mall in wil blokkeert de straat, alles staat vast, chaos. We staan ik weet niet hoe lang vast. Eenmaal voor de Ihop is er alleen een parkeerplaats met een app. Dat krijgen wij niet voor elkaar. Terug de auto in, en dan maar in de mall parkeren. Weer die chaos in en lang wachten. Zelfs in de parkeergarage staat het vast. Dit is vreselijk, met moeite eindelijk een parkeerplaats. We steken de straat over naar de Ihop, waar het heel stil is.

We bestellen allebei wat lekkers, maar ik iets teveel want een stapel American Pancakes en wafels is wel heel veel. We vragen een doggy bag zodat we de restjes kunnen meenemen voor ontbijt morgen. Na het eten nog een rondje door de mail gelopen. Ze hebben daar een overdekte skibaan met daarbij ook andere winterse activiteiten en pinguins die voor de show komen opdraven, alles kan hier.

Bij de Carrefour supermarkt halen we nog wat eten, en stroopwafels voor Tintu, die kunnen we haar als bedankje geven, als we maandag met haar op pad gaan. Nu eerst de mall nog uit. Dat was nog erger als de heenweg. Allereerst het parkeervak uit komen, lange rij achter ons, dus wachten tot iemand ruimte geeft. Daarna weer in een file aansluiten, het schiet totaal niet op. We duiken op een gegeven moment maar naar links waar niemand heen wil, wij ook niet, maar ja alles is beter als stil staan en Google maps vindt altijd wel een route. De rest van de rit gaat dan ook vlot en we komen best snel bij het hotel aan. Morgen naar Abu Dhabi, de eerste dag dat we naar het F1 circuit gaan voor activiteiten.