Konijn.reismee.nl

Edwins verjaardag in Hamburg

Vandaag is Edwin jarig, voor het ontbijt alvast wat cadeautjes uitgedeeld die ik meegesmokkeld had. Na het wederom heerlijke ontbijtbuffet gaan we naar buiten. We nemen de metro richting de haven. Daar kun je bij de cruiseterminal het Dockland gebouw vinden, waar je via lange trappen naar een uitkijkpunt kunt. De klim is flink, maar je hebt bovenop wel een mooi uitzocht op de haven van Hamburg en het vaarverkeer op de Elbe.

Eenmaal beneden ontdekken we dat je met de metro dagkaart ook met de boot mee kunt. Dat is een soort veerdienst met verschillende stoppunten in de stad. Dat lijkt ons wel leuk dus wachten we op een ponton op de boot. We varen 2 haltes mee, was heel leuk, zo zie je de stad op een andere manier.

Bij de uitstaphalte is een toilet in de buurt. Daar betaal je € 0,60 voor maar dan krijg je ook een klinisch schoon toilet. Toiletten kosten ook in winkels altijd geld. Omdat wij eigenlijk geen muntgeld bij ons hebben, en dat wel in de automaten moet, hebben wij er iets op bedacht. We brengen alle door ons gebruikte flesjes en blikjes terug naar de supermarkt voor de flessenautomaat. Per item krijg je € 0,25 en dan leveren we de bon in bij de servicebalie zodat je contant geld terug krijgt. Dat vinden ze niet altijd fijn, maar zo hebben wij dus contanten voor toiletbezoek en parkeren wat ook vaak met munten gaat.

We hebben met de metro een halte afgelegd en stappen uit bij St Pauli en dan volgen we te voet de Reeperbahn. Dat is ‘s avonds een populair uitgaansgebied gecombineerd met zeg maar de rosse buurt van Amsterdam dus erg ordinair. Je loopt er een keer doorheen, maar dat is het dan ook. Vanaf daar zijn we richting de stad gewandeld, wat andere straten doorgelopen als gisteren.

We vinden ook eindelijk een koffiezaakje met taartjes, dus kunnen we een lekker gebakje eten op Edwins verjaardag. Ze smaken heerlijk. We wandelen verder wat door de stad en rond een groot stadsmeer. Heel veel ganzen daar met kleintjes.

We keren terug naar de winkelstraat waar we gisteren ook geweest zijn. Bij de Lego-winkel zoekt Edwin zijn verjaardagscadeautje uit. Dan is het geen verrassing, maar heeft hij wel iets leuks. Verder nog de Lindt chocoladewinkel bezocht en een erg grote boekenwinkel met ook veel prullaria. Hierna lopen we terug naar het hotel. We gaan vanavond nog naar het circus dat hier in de buurt is, dus gaan we nu even de gekochte spullen wegbrengen en wat eten op de kamer.

Om een uur of 5 lopen we naar de metro. We gaan naar een groot plantenpark dat letterlijk Planten un Blomen heet. Het is erg groot met een rosarium, Japanse tuin en een meertje. Het park was mooier als verwacht, er stond zoveel in bloei en er was een mooie waterval die van verschillende terrassen afstroomde. Ook kon je een vijver oversteken met stapstenen op het water. We hebben het droog gehouden. Ook bij de spelletjes met water die er waren waarbij je een boei in een net moest blazen met een waterspuit of een bal in een doel moest schieten met de waterspuit, was heel moeilijk maar wel leuke waterpret. Al met al een verrassend mooie tuin, waar we een uurtje hebben rond gelopen.

Hierna halen we ons avondeten bij de McDonald’s, dat is Edwins zelf gekozen diner. En dan is het tijd voor Circus Roncalli. Een hele mooie show, modern ook in vergelijking met andere circusvoorstellingen en hele goede muziek. Was een hele leuke avond.

Met de metro gaan we terug naar het hotel. Er gaat er gelukkig eentje rechtstreeks richting hotel, dus we zijn best snel terug. Morgen vertrekken we weer uit Hamburg en gaan op weg naar Bremer-Haven. Dit is de laatste stop voordat we vrijdag naar huis rijden.