Konijn.reismee.nl

Eerste dag in Hamburg

We hebben vandaag onze eerste volledige dag in Hamburg. Voordat we op pad gaan, eten we eerst van het uitgebreide en zeer smakelijke ontbijtbuffet van het hotel. Ze hebben er ook hele lekkere kaneelbroodjes, ik denk dat we die elke dag wel willen eten.

Daarna op pad, het weer is erg druilerig dus stappen we eerst de metro in. Met lijn 3 kun je een bovengronds rondje door de stad maken, dus een hoop zien. Onderweg willen we ergens uit stappen, maar het begint weer hard te regenen, dus we blijven nog even zitten.

Bij de St Pauli Elbtunnel stappen we wel uit. Dit is een oude tunnel onder de rivier de Elbe door. Deze is geschikt gemaakt voor fietsers en voetgangers. Je stapt boven een halletje in, en kunt daarna met de trap ongeveer 20 meter naar de tunnel afdalen. Dit gaat via ronde trappen, en je kunt bijna helemaal naar beneden kijken. Een alternatief is de lift. Dat zijn grote cabines met houten deuren en een open constructie met gaas panelen. We kiezen voor de trap naar beneden, dat was minder eng dan gedacht.

Eenmaal beneden kun je de 426 meter lange tunnel door lopen naar de andere kant en daar weer naar boven. Dat doen we wel met de lift, anders zij het wel heel veel trappen. Aan de andere kant kun je naar een uitzichtpunt lopen en daar de stad bekijken. Het regent nog steeds wat, dus na een korte blik keren we weer om en gaan terug de tunnel in. Weer met de lift naar beneden omdat het zo makkelijk en leuk is.

Door de tunnel terug gelopen, en last gehad van de zogenaamde rugzaktoeristen. Zo noemen wij mensen die achter je blijven lopen en zo dicht achter je lopen dat je het idee hebt dat ze in je rugtas willen kruipen. Deze 2 waren heel erg, zelfs als je langzamer loopt halen ze ons niet in. Dan maar even stil staan, want het was heel irritant. Dat helpt want dan botsen ze tegen je aan en besluiten ons voorbij te lopen.

Weer met de lift naar boven, de tunnel was een leuk uitje. Boven komen echter weer dezelfde mensen achter ons plakken. Maar even doorgelopen om ze af te schudden. Het is inmiddels droog, dus we wandelen langs de Elbe. Nog gekeken bij een zeilschip dat in de haven ligt, de toegang was via een oude brug die zijn beste tijd gehad lijkt te hebben.

Rond de middag komen we aan bij het Rathausplein. Daar zit ook een shopping mall, waar we lunchen met broodjes. In de middag gaan we naar Speicherstadt. Een gedeelte van de stad die je bereikt via bruggen en bestaat uit oude pakhuizen. De smalle brug die we over lopen is wat gammel. De houten planken staan krom. Het past wel bij de sfeer van dit gedeelte van de stad. Via bruggen over water of over de kades kun je een rondje om de gebouwen lopen. Echt een leuk gedeelte van de stad om door te wandelen.

We bezoeken The Hamburg Dungeons die er gevestigd zijn. Een soort griezelattractie met acteurs en kleine attracties over de geschiedenis van de stad. Wel vermakelijk maar gelukkig werden wij niet door de acteurs naar voren gehaald, want we kunnen niet al het Duits even goed volgen.

Na afloop lopen we terug naar het centrum om een taartje te eten bij de Starbucks. Daarna wat winkels bezocht. Om 17 uur gaan we naar Miniatur Wunderland, een attractie waar, landen of thema’s zijn nagebouwd met modelbouw. Een hele drukke attractie, daarom moet je ook van tevoren reserveren. Bij binnenkomst is het inderdaad heel druk, maar daarna is er meer ruimte om te kijken.

Alles is zeer mooi en vooral groot nagebouwd complete berglandschappen, een vliegveld met opstijgende vliegtuigen, een pretpark en zelfs een bewegende nabootsing van storm om zee. Ook is er een vulkaanuitbarsting nagemaakt en een hele leuke carnavalsoptocht. Dit alles op het mini formaat van modelbouw. Heel mooi en veel leuker dan gedacht, we blijven er best een tijdje rond kijken.

Eenmaal buiten gaan we op zoek naar eten. We belanden bij Frittenwerk, daar kun je frietjes eten met diverse sauzen en andere toppings. Ik kan eindelijk ook eens genieten van een bakje frietjes, want ze hebben er ook zoete aardappelfriet. Dat is voor mij een goed alternatief voor gewone aardappels, waar ik anders maagklachten van krijg. Edwin kiest wel voor gewone frietjes, in de bolo uitvoering wat betekent dat er bolognese saus en dergelijk overheen zit. Bij de bestelzuil hebben we blijkbaar een fout gemaakt, want er staan 2 porties zoete aardappel op. Die 2e portie delen we dan samen maar. Het smaakte goed en ik heb een alternatief voor aardappelfrietjes, wat heel fijn is.

Hierna zijn we terug gelopen naar het hotel. Het waait al de hele middag heel hard en daardoor is het koud dus we zijn blij als we op de hotelkamer zijn. Morgen nog een dag Hamburg, en Edwin is jarig dus we moeten ergens een taartje gaan eten.