Konijn.reismee.nl

Reisdag door Denemarken

Vandaag is reisdag, een lange rit met de auto naar Denemarken. Eerst nog even van het ontbijt genieten in het hotel. Hetzelfde buffet als gisteren, maar wel met verse spullen natuurlijk. Dus eitjes gegeten en lekkere broodjes. Daarna de auto ingeladen en een stopje gemaakt bij de supermarkt om water te halen. Daar heeft de tijd stil gestaan, elke klant is heel sloom met afrekenen, geld wordt tot op de cent uitgeteld bij betalen. En dan hebben ze ook nog eens geen water, en moeten we naar de Lidl, waar exact hetzelfde gebeurt, maar gelukkig hebben ze daar wel water, je moet alleen wat geduld hebben hier bij het boodschappen doen. Na nog een benzine tank stop gaan we eindelijk op weg.

Bij Hamburg heel druk met vrachtwagens, die staan allemaal in de file naar de haven. Heel spannend rijden met in- en uitvoegers. Het aantal vrachtwagens is niet normaal, kilometerslang staan ze achter elkaar om naar de haven de te gaan. Via een lange tunnel komen eindelijk om Hamburg heen. Daarna een saai stukje naar de volgende pauze plek. Dat is bij een supermarkt om lunch te komen. Een winkel qua grootte alleen maar vergelijkbaar met Amerika. Werkelijk alles verkopen ze, dus ook onze lunchbroodjes. Je kan ook een winkelwagentje gebruiken met daarop een tablet waarmee je van alles kan. We slaan dat maar over, want wat heb je nou allemaal nodig op dat tablet om boodschappen te kunnen doen.

In de auto gegeten en weer door de snelweg op. Bij de grens met Denemarken staat een stoplicht bij de grenspost, groen voor ons dus geen controle en we rijden Denemarken binnen. Daar volgt nog een lang saai stuk met vooral weilanden en af en toe een koe of paard. We rijden naar de kust om de Waddenzee te bekijken. Daar waaien we weg, er staat een hele harde wind. Als het ook nog gaat regenen is het tijd om snel een foto te maken en de auto weer in te duiken.

We rijden naar een stadje in de buurt: Ribe. Ook daar veel wind en wat regen, dus geen ideale dag om buiten te lopen. Het centrum bestaat uit kleine huisjes in Deense stijl en een grote kerk. Verder wat winkeltjes, het ziet er leuk uit maar echt veel is er niet te beleven. We stappen weer in de auto op weg naar Vejle waar ons hotel zit. Dat ligt in de buurt van Billund waar we de komende dagen bij Legoland en het Lego House langs gaan.

Onderweg voor avondeten gestopt bij de McDonald’s. Was niet het plan, maar we zien zo gauw niets anders onderweg. Daarna is het niet ver meer naar het Haraldskær hotel. Het is een soort landhuis, dus best chique. Mooie ruime kamer ook. Na het inchecken nog even buiten gewandeld. Het hotel ligt in een bosrijk gebied, dus meteen even onderzocht waar we morgen kunnen hardlopen zonder te verdwalen.

Er blijken 3 routes te zijn met gekleurde paaltjes, als je die volgt loop je altijd een rondje. Wel pittige klimmetjes op de route, dus dat wordt een pittige training. Vanavond maar een kort rondje gelopen, met koeien langs de weg en een haas die heel snel weg rent in het veld. We zitten lekker in de natuur dus.