Konijn.reismee.nl

Hollywood hills 5 oktober 2022

Vandaag onze laatste hele dag in Amerika, morgen vliegen we weer terug. Daarom nog maar genoten van een ontbijt bij de IHOP, daar waren we nog niet geweest. Edwin kiest voor kip met wafels en ik voor pannenkoeken met roerei, bacon en hashbrowns, al eet Edwin de bacon op want dat vind ik niet zo lekker. Schuin tegenover ons zitten 2 jongens uit Nederland, die moeite hebben met betalen, geen pasje werkt. Uiteindelijk blijft er eentje achter en gaat de ander contant geld pinnen zodat er alsnog betaald kan worden. Bij ons verloopt het soepeler.

Wat niet soepel gaat is het bericht van KLM over onze vlucht morgen, deze is geannuleerd. We moeten wachten op een bericht voor een nieuwe vlucht. Dat is echt flink balen, even afwachten waar ze mee komen. Wij gaan maar gewoon verder met de dag. Plan is om naar het Hollywood sign, oftewel de grote witte Hollywood letters te rijden. Dat hebben we eerder geprobeerd maar toen verdwaalden we of konden we er niet komen omdat je de weg niet in mocht.

Vandaag gaat het niet anders, we komen er niet doordat je sommige wegen niet in mag of je kunt niet parkeren. Uiteindelijk vinden we een weg dat leidt naar een grasveld waar je langs de weg kunt parkeren en dan toch echt de letters in de heuvel kunt zien. We maken daar wat foto’s en willen eigenlijk naar boven via een wandelroute, maar het is lastig te vinden waar je moet beginnen om achter de letters uit te komen. Omdat het nu midden op de dag is en 30 graden zien we er vanaf want de route is in de volle zon. Dat is niet zo handig nu en we hoefden ook niet per se naar boven.

We rijden verder naar Griffith Park, we rijden langs de Los Angeles Zoo en besluiten daar naar toe te gaan, zoveel plannen hadden we niet vandaag en deze tuin hebben we al een keer bezocht en was heel mooi toen. Eenmaal binnen is er een hoop veranderd, veel lege verblijven en weinig dieren zichtbaar. Het park zelf is mooi te belopen in de half schaduw onder hoge palmen. Alleen is er dus niet overal wat te zien.

Wel koala’s, maar die hangen te slapen in de boom, giraffen, otters, olifanten en een heleboel apensoorten. Bij die laatste dieren mag je trouwens niet te dicht bij de verblijven komen omdat Covid kan worden overgedragen op deze dieren, dus moeten bezoekers op afstand blijven. Na een hele ronde door het park viel het toch wat tegen, weinig te zien en dat is jammer want het was een leuke dierentuin de vorige keer.

Met de auto verder gereden de heuvel op, want bovenop heb je een observatorium. Parkeren is echter heel duur, dus rijden we er alleen even langs. Het zicht vanaf de heuvel is sowieso niet zo goed door wat hitte en vocht in de lucht hangt er een waas boven de stad, dus voor ons niet waard om duur te parkeren en dan slecht uitzicht te hebben.

Als we verder naar beneden rijden kun je bij een parkeerplaats gratis parkeren en verschillende trails lopen. Ook helemaal naar boven naar het uitzichtpunt, dat laten we zitten, maar we lopen wel 2 trails. Nog steeds erg warm en op de heenweg een pittige klim maar wel heel leuk. Er zijn weinig andere mensen dus heerlijk rustig. Het is een natuurgebied met veel bomen en als er ooit veel water valt loopt er waarschijnlijk een grote beek naar beneden maar die staat al een tijdje droog. Iemand heeft plastic bakken met water voor de dieren neergezet. We zien vogels, eekhoorns en een konijn (een zogenaamde Jack Rabbit) bij de bakken.

Terug bij de auto besluiten we om naar een mall in Glendale te rijden. Daar wat winkels bekeken, waaronder de Lego-winkel waar ik weer stempels in mijn Lego-paspoort laten zetten, ik krijg er wel 4, dat vult lekker op. We krijgen ondertussen bericht van KLM dat er een alternatieve vlucht is geboekt voor ons. Die vertrekt morgen om 14 uur, dat is mooi, maar we komen er al gauw achter dat het een vlucht is met een overstap in Seattle. We hebben welgeteld 37 minuten om de aansluitende vlucht naar Amsterdam te halen, het is maar de vraag of we dat halen, we denken van niet, maar goed dat moeten we morgen maar bekijken.

Onze laatste diner eten we bij 5Guys, een hamburger met frietjes en ik neem een Oreo-pindakaas milkshake, erg lekker. Bij de supermarkt Target nog water en wat snacks gehaald. Daarna met de auto naar het hotel terug. Edwin stopt nog even bij de McDonald’s om te kijken of ze de speciale editie Happy Meal voor volwassenen hebben met collector’s item. Niet voor het eten, maar voor het collector’s item. Van de week ook al geprobeerd, maar ze hebben het nog steeds niet, alles uitverkocht.

Terug bij het hotel bij de balie om handdoeken gevraagd. In Californië maken ze namelijk je hotelkamer niet schoon en krijg je dus ook geen handdoeken tenzij je er om vraagt. Dit vanwege het Covid risico voor personeel. Dit is het enige hotel waar het lastig is om handdoeken te krijgen. Je moet eigenlijk tot 9 uur in de ochtend wachten zeiden ze vanmorgen, wat een onzin. Vanavond zegt de dame achter de balie dat er iemand van housekeeping ze komt brengen. Als dat om 22 uur nog niet gebeurt is kunnen we zelf bij de receptie handdoeken halen. Lekker handig allemaal. Het is nu bijna 21 uur en ze zijn nog niet geweest, dus dat wordt vast een tripje naar de balie zo.

We hebben de tijd op de kamer gebruikt om de koffers klaar te zetten. Morgen voordat wee naar de luchthaven gaan, willen we nog even kijken of we naar Manhattan Beach kunnen voor de laatste keer. Dat zal afhangen van het verkeer. En dan kijken hoe het gaat met vliegen, we hopen vrijdag weer in Nederland aan te komen, maar dan moeten we wel onze overstap halen morgen, we gaan er ons best voor doen.