Konijn.reismee.nl

VIP-tour in Universal Studios 4 oktober 2022

Vanmorgen dus gestart net het afmaken van het reisverslag van gisteren. Dat ging niet zo snel als gedacht want voor de 2e keer deze week is er een High speed chase live op tv te volgen. Deze keer inbrekers die er vandoor zijn gegaan en zeer gevaarlijk over de snelweg rijden. Moeilijk om te stoppen met kijken, je wil toch weten hoe het afloopt. Deze man rijdt zo gevaarlijk heeft meerdere aanrijdingen en rijdt op en gegeven moment op 3 wielen. Pas als de achterbumper eraf valt en het voorwiel echt van de auto is, knalt hij tegen een vrachtwagen. De daders gaan er nog rennend vandoor maar dat heeft niet veel nut, ze worden alsnog aangehouden. En dat allemaal een uur lang live op tv te volgen.

We gaan hierna lopend naar het Universal Studios, waar we vandaag een VIP-tour hebben. De wandeling erheen valt iets tegen omdat er een enorm steile heuvel blijkt te zijn waar geen einde aan komt, hadden we toch maar de auto genomen. Bij de entree kunnen we na de tassencontrole naar de VIP-ingang.we worden geregistreerd en en krijgen een VIP-pas voor de rest van de dag. Voordat de tour begint, mogen we van een ontbijtbuffet genieten. Dat doen we buiten op het terras uitkijkend over het park. Er zijn croissant en wat zoetigheden. Verder gratis water, handdoekjes en lippenbalsem. We hebben nog wat tijd over en lopen alvast door het eerste gedeelte van het park.

Om kwart voor elf komt Mark onze gids voor vandaag ons ophalen, we zitten in een groep van 12 mensen. Mark gaat vandaag alles regelen met name dat we alle attracties in kunnen zonder te moeten wachten. Eerst gaan we naar het lage gedeelte van het park, je hebt 3 lange roltrappen nodig om daar te komen. De Transformers attractie is leuk, je zit in een bakje en draait en beweegt alsof je in een filmscene zit en mee doet, dit gaat via simulatoren.

Volgende attractie is The Mummy, een achtbaan in het donker met thematisering van de film onderweg. Daarna Jurrasic World, daar kijk ik naar uit. We doen wel een poncho aan want je kunt drijfnat uit de attractie komen. Je zit in een bootje en beleefd de filmscenes om je heen. Echt gaaf gemaakt vooral de waterscene aan het begin waarbij een grote dinosaurus naast je op een beeldscherm zwemt. De eindscene is ook heel leuk waarbij er ineens vanuit het niks een grote dinosaurus voor je boot verschijnt. Daarna plons je dus naar beneden en kun je flink nat worden, bij ons valt dat mee, de boot was niet zo zwaar beladen dus heb je minder water in de boot. Echt een hele leuke attractie.

Bij al deze attracties zorgt de gids er trouwens voor dat we via een speciale ingang snel naar binnen kunnen. Hij legt ook van tevoren alles uit over wat de attractie inhoudt zodat je kunt beslissen of je erin gaat. Zo ook als we de wereld van Harry Potter in gaan. De kleine achtbaan buiten stelt niet zoveel voor. De binnen attractie is echt weer een hele gave attractie. Je zit in een bakje en zweeft met je voeten los door scenes van de Harry Potter film. Het bakje kan naar voren hangen of achterover. Sommige scenes spelen zich af op beeldschermen waar je lijkt in te vliegen. Andere keren zweef je tussen decorstukken, waarbij het soms even schrikken is als dingen erg dichtbij komen uit het niets. Halverwege de rit wordt de attractie even stil gezet, waarschijnlijk om een rolstoeler in te laten stappen. Wij hangen dan net achterover half op zijn kop want geen lekkere houding is. Na ongeveer een halve minuut gaan we gelukkig weer verder. Afgezien van deze stop in de rit, echt een geweldige attractie.

Volgende stop is de show waarin ze uitleggen hoe films maken werkt. Erg Amerikaans op gezet met voor ons overdreven gedoe, maar het publiek vindt het allemaal leuk. Het eindigt met een scene waarbij ze laten zien hoe je iemand een scene kunt laten doen terwijl hij in de brand wordt gestoken. Dat loopt natuurlijk goed af omdat het een stuntman is.

Na de show is er nog tijd voor 2 kleine attracties met de minions, wat een simulator attractie is. De andere is een rit in een karretje tussen de leuke scenes van The secret life of pets. Na afloop is het tijd voor de lunch, ook dit is inbegrepen en geregeld. We zitten op een terras met uitzicht op de studios, LA en de bergen erachter. Het buffet heeft een heerlijk aanbod variërend van frietjes en pizza tot salades en toetjes, waar ik er natuurlijk wat van gepakt heb. Alles is verzorgden de bediening heel snel om je te helpen en dingen op te ruimen, dat zijn wij niet gewend, dus leuk om een dagje VIP te zijn.

Na de lunch is het tijd voor de tour met een busje langs echte filmsets. Voor bezoekers met een gewone entreekaart is dit er ook, maar onze tour is langer en je mag uitstappen op 2 locaties. Je rijdt langs filmsets die echt gebruikt worden, dat kan zijn een straat in een moderne stad of een cowboystadje maar ze hebben ook een Mexicaans plein en een groot vliegtuig dat gebruikt is voor een zogenaamde crash, die set is enorm groot het is dan ook een echte Boeing.

Tussendoor zijn er wat interactieve attracties, dan ga je een studio in met de bus en laten ze zien en voelen hoe je een aardbeving in de film creëert, tussen dino’s en KingKong een avontuur beleefd en hoe ze een watrval creëren die op je af komt. Heel leuk allemaal. De gidsen leggen van alles uit, en vertellen waar wat is opgenomen. Veel van wat je in films ziet is dus nep en wordt er later ingeplakt. We stappen uit bij het cowboy-dorp, het Mexicaanse plein en een ouderwetse Amerikaanse buurt met houten woningen. De meesten hebben geen binnenkant.

De tour was heel leuk, en we zijn veel te weten gekomen over filmopnames. Als de tour klaar is, zit de VIP-dag er op. We mogen nog wel tot 18 uur in het park blijven. We gebruiken die tijd om nog een keertje de Harry Potter vlieg attractie te doen en in de Harry Potter wereld rond te kijken. Alles is zo mooi gethematiseerd. Je hebt ook nog een mini attractie waarbij je in een kleine winkel voor toverstafjes staat en ze 1 iemand uitkiezen die mag meespelen in de scene waarbij de toverstaf wordt uitgekozen. Daarna kun je die natuurlijk kopen.

We hebben de Pets attractie ook nog een keer gedaan. Toen rond gekeken in de winkels, maar niks leuks gevonden of het was waanzinnig duur. Dus zonder aankopen weg gegaan. Bij de Pizza Hut om de hoek hebben we een kleine pizza gehaald voor op de hotelkamer. We willen namelijk voor het donker daar zijn, dat is hier al om 19 uur. Anders weet je hier nooit of je rare types tegen komt. De pizza nog even in de magnetron gedaan, smaakte goed.

Morgen gaan we met de auto op pad, onze laatste hele dag in Amerika. Plan voor de ochtend is om naar de Hollywood letters te gaan en daar inde buurt wat te wandelen. Daarna zien we het wel, in ieder geval nog even van het mooie weer genieten.