Konijn.reismee.nl

Hardlopen, Downtown LA en Hollywood

Weer vroeg wakker vandaag, om 6 uur ik ga F1 kijken dat al een uur bezig zou moeten zijn maar dat begint pas net door uitstel van de start. Als het licht wordt buiten pauzeren we F1 even en rijden we naar Manhattan Beach voor een hardlooprondje langs het strand. Er is een pad boven de fietsbaan langs de huizen. In het water veel surfers, maar ik zie ook wat anders namelijk dolfijnen. Je ziet ze af en toe boven water komen en hun vin of staart zie je dan net. Ze zwemmen heel dicht langs het strand, een gaaf gezicht.

Na ongeveer anderhalve kilometer keren we om, Edwin rent alvast vooruit. De dolfijnen zijn inmiddels dicht bij de surfers aan het zwemmen. Ik heb het laatste gedeelte gerend over het fietspad op het strand. We zien elkaar weer op de pier, waar we naar het einde lopen. Even gekeken bij de surfers naast de pier en ook is er een groep zwemmers in zee die best ver van het strand langs komen. Verder het wildlife bekeken er zwemmen namelijk allemaal kleine visjes bij de pier en die springen soms uit het water. Ook grote pelikanen komen aangevlogen en ze zweven vlak boven het water een mooi gezicht. Soms duikt er eentje van grote hoogte het water in om vissen te pakken dat ziet er wat onhandig uit.

Na een tijdje gekeken te hebben gaan we terug naar de auto. Opgefrist in het hotel en F1 afgekeken. Ook ontbeten in de kamer met wafels met sinaasappelsap. Daarna op pad met de auto naar Downtown LA gereden dat een oud centrum heeft. Daar aangekomen is het heel stil op straat, doordeweeks zullen er ongetwijfeld veel mensen zijn omdat hier veel grote kantoren zijn. Nu zijn er vooral daklozen en hangt er een vieze geur, die we de rest van de tijd blijven ruiken. Wij denken een combinatie van gebrek aan regen en mensen die de straat als toilet gebruiken.

De Angels Flight is wel leuk, dat is een funicolare oftewel tram op een kabelbaan die een heuvel op gaat voor $1 mag je mee. Na een korte rit staan we boven, daar is niet zo heel veel te beleven, dus maar weer naar beneden het ging ook meer om de rit. We lopen verder naar The Last Book Store, de grootste boekenwinkel van Californië met nieuwe en tweedehands boeken en platen, ook zijn er kamers met kunst. Het is een zeer grote winkel en leuk ingericht met bijvoorbeeld een tunnel gemaakt van boeken. Het is gevestigd in een oude bank, dus zijn er kamer en kluisruimtes vol boeken. Doordat het er zoveel zijn is het bijna onmogelijk om een boek uit te zoeken ookal staat alles op thema. We gaan met lege handen weg, maa was wel een mooie winkel om te bezoeken.

Buiten is een kleine markt met versproducten, dure versproducten dat wel. Vervolgens gaan we naar de Grand Market. Zo stil als het buiten is, zo druk is het daar binnen. Ineens lopen we tussen kleine eetstandjes met uiteenlopende menu’s waar mensen in grote getalen op af zijn gekomen. Overal drukte, dus kijken we alleen even en gaan dan naar buiten. We willen naar een wat ouder Spaans achtig gedeelte van de wijk. Het is even zoeken hoe we kunnen lopen. Het is namelijk heel stil op straat en er lopen wat rare dakloze types rond die we willen vermijden. We komen ook een hele rij tenten tegen waar mensen permanent in wonen, er is best veel armoede te zien in deze stad. Meer dan de andere keren dat we hier kwamen.

Als we bij het juiste gebied aan komen is er een soort Mexicaanse viering bezig van iets. Dansers op het podium en mensen in klederdracht. Achter het plein is een klein straatje vol houten kraampjes met heel veel kleurrijke Mexicaanse spulletjes. We bezoeken 2 winkeltjes die zo vol met spullen staan dat je niet weet waar te kijken. Ik heb er een leuk schildpadbeeldje gekocht. Bij een afhaalkraam voor churros hebben we allebei een grote stengel churros gekocht. Dat ging grappig want je bestelt eerst en daarna roepen ze met de microfoon je bestelnummer op. Dat gaat zo snel en soms in Engels, soms in Spaans dus je moet goed opletten. Zeker omdat er ook nog een meneer gitaar staat te spelen naast de churroskraam. De churros was lekker, we bekijken nog wat kraampjes en lopen dan terug naar de auto. Dit gedeelte wat het centrum moet zijn is een beetje vreemd zo zonder veel mensen en toch ook niet echt een centrum voor ons. Meer een gebied met kantoorgebouwen waar doordeweeks vast meer te beleven is. Voor ons geen herhaalwaarde, al was het Mexicaanse wijkje heek leuk.

We zijn daarna naar Hollywood gereden, we kwamen daar om kwart voor vier aan, niet opgelet dat het al zo laat was, we hadden dus nog geen lunch op. Nu hebben we honger dus willen we de eerste de beste eetgelegenheid in stappen. Dat is dan toch weer de McDonald’s, eigenlijk wilden we daar vandaag niet eten maar zo snel zien we niks anders dus toch maar een klein menu gehaald.

Op Hollywood Boulevard is het zeer toeristisch met mensen die op allerlei manieren proberen geld aan je te verdienen. Bijvoorbeeld door het oplichters spel balletje balletje te spelen of aanbieden een Hollywood ster met je naam te maken. Deze straat is natuurlijk vol met tegels met de namen van echte filmsterren en popsterren, dus daar kun je voor een paar dollars ook even tussen staan. Wij doen er allemaal niet aan mee, wel gekeken bij het Chinese Theatre en het Dolby Theatre waar de Oscars jaarlijks worden uitgereikt. Verder is er niet zo veel te beleven. Vanuit het winkelcentrum kun je buiten op een balkon wel de heuvel zien met daarop de Hollywood letters. Van de week gaan we die van dichterbij bekijken, maar nu alvast in de verte gezien.

Met de auto rijden we nog een rondje door Hollywood, Beverly Hills (waar we het bekende hotel zien) en Bel Air. Chique wijken maar de dure villa’s kun je niet zien alleen maar oprijlanen met veel hekken en groen er omheen. Vlakbij ons hotel gaan we eten halen bij Panda Express. Daar is het heel druk, maar toch een snelle service. Eten doen we op de hotelkamer, we hebben geen zin om in het restaurant te zitten.

Morgen gaan we weer naar een ander hotel, en een ander gebied van de stad. Overdag staat een bezoek aan de Warner Brothers studios op het programma waar je tv- en filmsets kunt bekijken. En ‘s avonds gaan we naar een NBA voorseizoem wedstrijd van de LA Lakers, daar kijken we heel erg naar uit, is onze eerste basketbalwedstrijd hier.