Konijn.reismee.nl

Santa Monica en Venice Beach 1 oktober 2022

Vandaag alweer om half 6 op dat is nu elke dag, daar komen we niet meer vanaf deze vakantie. Dan maar Formule 1 kwalificatie kijken dat is hier om lokale tijd 6 uur ‘s ochtends. Daarna ontbeten op de kamer met brood en pindakaas.

Met de auto naar Santa Monica gereden. Dat is in deze stad niet even om de hoek vanaf ons hotel, je moet via de snelweg een eind rijden. We kunnen voor $12 de hele dag parkeren bij het strand. Het is nog bewolkt, maar dat is hier elke dag zo, en dan vanaf een uur of 11 trekt het open en is het zonnig. We gaan wandelen richting Venice Beach, dat kan via een betonnen looppad dat naast het strand loopt.

Overal zijn groepjes mensen aan het sporten, variërend van Bootcamp tot spinning, frisbeeën en natuurlijk volleyballen. Ook veel hardlopers en mensen op de fiets,dat zijn dan van die spciale met brede sturen. Hoe dichter we bij Venice komen hoe smoezeliger het wordt. De pandjes van de winkels ogen rommelig en steeds meer daklozen die in groepjes bij elkaar hangen. Ook veel kunstenaars die kleine kraampjes opzetten met niet zulke mooie schilderijtjes.

In vergelijking met een aantal jaren geleden toen we hier kwamen is de boel flink achter uit gegaan. We hebben op het strand gekeken bij de surfers, bij Muscle Beach waar mensen buiten hun workout doen en een tijdje staan kijken bij de skateboard baan. Vooral vrouwen die bezig zijn met nieuwe trucjes en iemand die het aan het leren is, leuk om te zien.

Daarna terug gelopen naar Santa Monica, inmiddels in de zon want het is inderdaad opgeklaard en lekker warm geworden. Met de palmbomen en de strandwacht huisjes erbij echt een Californië gevoel. Rond de middag zijn we bij de Santa Monica pier, voordat we die bezoeken lopen we een winkelstraat in achter het strand. Het is tijd voor lunch en we komen de McDonald’s als eerste tegen dus daar maar een kleine maaltijd gegeten.

We lopen even door de winkelstraat, alleen bij een souvenirwinkel een kleinigheidje gekocht. Daarna weer richting de pier gegaan, deze is tegenwoordig autovrij waardoor het makkelijker loopt. Het is ontzettend druk, we bekijken de winkeltjes en het pretpark (geen attracties gedaan). Ook is er wat entertainment waar een hele groep mensen omheen staat, maar vooral veel gebedel voor geld alvorens de groep jongens iets laat zien. Op het einde van de pier staan veel vissers, ze vangen niets als wij daar staan.

Terug gelopen en met de auto een stukje gaan rijden langs het strand richting Malibu. Mooi uitzicht op de zee aan de ene kant en hoge heuvels aan de andere kant. Bij de Malibu Pier is het druk, we vinden het wel leuk om deze te bekijken maar je moet $15 betalen aan parkeergeld en dat is voor een paar minuutjes dat we er willen kijken wat duur. We rijden door en stoppen een stuk verderop nog bij een strandje.

Op de terugweg uitgestapt bij Malibu Bluffs Park. Voornamelijk sportvelden daar maar je kan een pad belopen naar uitkijkpunten. Eventueel kun je een onverhard pad naar beneden volgen maar dat slaan we over gezien de tijd en een waarschuwingsbord dat aangeeft dat er ratelslangen voor komen. Vanuit de auto kun je verder nog kijken naar de strandvilla’s, sommigen staan op hoge houten palen gebouwd waar het water onderdoor slaat, lijkt me niet ideaal wonen.

Via de snelweg rijden we naar Manhattan Beach, vanwege de drukte en file besluiten we maar binnendoor te rijden. Was ook mooier want je eindigt aan het strand en volgt dan de weg langs de kust, dus het uitzicht was goed. In Manhattan Beach is het druk, we kunnen niet zo gauw parkeren dus laten we dat maar voor morgen want dan willen we er vroeg in de ochtend gaan hardlopen.

Terug naar het hotel stoppen we bij een Vons supermarkt voor eten op de kamer. Ik had van een vorige reis nog een klantenkaart van deze winkel en die blijkt nog te werken dus krijgen we korting aan de kassa. Daarna nog naar Walmart geweest om nog wat eten te halen wat ze bij Vons niet hadden. De maaltijd bestaat dus uit magnetron pizza en wafels. Daarnaast een lekker toetje van aardbeien en cake voor mij en voor Edwin chocoladecake.

In het hotel komen we erachter dat ook hier de kamer niet wordt schoon gemaakt. Dat is waarschijnlijk in geen 1 hotel in Californië. Op zich geeft dat niet alleen moet je dus elke keer schone handdoeken vragen bij de balie.

We blijven verder binnen vanavond, beetje luieren. Morgen gaan we als het goed is hardlopen aan het strand en daarna naar Downtown Los Angeles waar nog een oude Spaanse wijk zit en een hele grote oude boekenwinkel in een oud bankgebouw daar moet ik zeker even langs.

Martijn

Niet ff voor bauwatch gespeeld??

Chantal Konijn

Haha nee niet over het strand van rennen met een rode drijver