Konijn.reismee.nl

New York dag 8 25 september 2022

Vanochtend zijn we allebei sportief begonnen. Edwin heeft 7 kilometer gerend onder andere over de High Line, Little Island en de Chelsea Pier waar een golfrange op staat om te oefenen. Is natuurlijk afgezet met grote netten zodat de balletjes niet in het water of tegen een hardloper belanden.

Ik ben zelf naar de pier gegaan vlakbij het hotel, eerst een stukje hardlopen en dan wat bootcamp oefeningen doen. Helaas is er een wandelevenement aan de gang. Keiharde muziek is dan blijkbaar nodig om mensen enthousiast te krijgen. Ik ga dan maar naar het einde van de pier daar is het iets rustiger. Uitzicht op de Hudson en aan de andere kant de WTC toren, is wel leuk tijdens de oefeningen.

Op de terugweg kom ik Edwin tegen, we lopen samen terug. Na het opfrissen gaan we ontbijten bij Aroma Cafe, het is erg druk dus met moeite een tafel bemachtigd. Ik heb French Toast met fruit gekozen en Edwin de wafels met eieren en bacon. Heerlijk gegeten, maar niet te lang blijven plakken want er zijn telkens mensen die ook staan te wachten op een tafel.

We lopen naar het busstation en gaan een lange metrorit maken naar Coney Island. Het is erg druk in het station met mensen die naar een Renaissance Fair gaan, en dus verkleed zijn als mensen uit de Middeleeuwen. Daarnaast spelen de NY Jets dus ook nog supporters van het American Football team, een aparte combi zo.

Na een lange ondergrondse wandeling komen we bij het juiste metroperron aan (je kunt hier hele straten lopen door metro-gangen). Dan begint een rit van een uur tot we in Coney Island zijn. Het leuke is dat we over de Manhattan Bridge gaan dus heb je aan alle kanten uitzicht over de stad. Na weer een heel stuk ondergronds kunnen we weer naar buiten kijken en komen we onder andere langs station Avenue Utrecht, komt nog uit de oude Nederlandse New York tijd.

Coney Island is een beetje een vervallen badplaats. Er staan 3 pretparken naast elkaar met achtbanen en kermisattracties. Wij houden het vandaag bij kijken, want je betaalt per rit en dat is best prijzig. Sowieso leuk om gewoon bij de attracties te kijken hoe de ritten gaan. We lopen ook nog een stuk over het strand, dan heb je totaal niet meer het idee dat je in New York bent. Er is ook een pier met veel vissers, die wat kleine vissen hebben gevangen. Het begint een beetje te regenen, gelukkig zet het niet door.

We eten bij de beroemde Nathan’s Hotdog uiteraard een hotdog. Zomers heeft deze tent altijd de recordpoging om zoveel mogelijk hotdogs in 10 minuten te eten. Het record dit jaar was 63(!). Wij houden het bij allebei eentje en delen een frietje. Het smaakt goed, en na nog een blokje om gelopen te hebben pakken we de metro terug naar Manhattan.

Het is een andere route als de heenweg, andere lijn namelijk. Het leuke is dat het eerste gedeelte dwars door een woonwijk gaat. We rijden hoog boven het verkeer, maar op dezelfde hoogte als veel woningen, waardoor je vlak langs de ramen van die mensen rijdt. Beneden op straat veel markten en Chinese winkels, leuk om zo iets van Brooklyn te zien.

Op een gegeven moment stapt er een oud vrouwtje in die ze niet allemaal op een rijtje heeft. Ze vraagt de jongen naast haar of ze met zijn telefoon mag bellen, en praat vervolgens tegen een niet bestaand nummer. De jongen vraagt zijn telefoon maar terug. Als er later iemand anders naast haar gaat zitten wil ze weer de telefoon lenen, deze man zegt echter nee. Dus pakt ze haar brood en houdt die tegen haar oor en doet net of ze belt, echt heel vreemd.

Vandaag is sowieso de dag van de rare types. Aan de zwervers zijn we wel gewend nu maar vandaag lijken ze allemaal de weg kwijt want of schreeuwen ze keihard of maken ze allemaal rare onsamenhangende bewegingen. Sommigen staan heel stil en je denkt elk moment dat ze gaan flippen zo wezenloos gedragen ze zich. We hebben er verder geen last van, maar je moet wel op je hoede blijven.

Na een klein uurtje stappen we uit bij Rockefeller Centre. Druk met toeristen hier. Ik heb honger dus kopen we een pretzel, deze heeft het formaat van een autostuur. Dat had nou ook weer niet gehoeven, lekker is het wel. We bezoeken wat winkels zoals FAO Swarzen de Nintendo store. Ook komen we langs een tijdelijke fontein waar je in kunt staan als de sproeiers even uit staan. Daarna gaan ze aan en sta je midden tussen de sproeiers. Edwin probeert het uit, en je wordt dus flink nat als je er staat.

Op 5th Avenue komen we langs Saint Patrick’s Cathedral. Daar is het druk want er komt een kleine optocht aan met muziek en dansers in traditionele kledij. Het blijkt een processie te zijn voor de heilige Lady of El Cisne wat de mensen uit Ecuador vandaag vieren. We staan er ineens middenin en 5th Avenue, wat echt een heel drukke weg is, wordt tijdelijk afgesloten voor verkeer. Aan het einde van de optocht lopen mannen met het heilige beeld op een draagbaar op de schouders. Veel muziek en dans volgt en dan gaan ze allemaal de kathedraal in. Je maakt hier tocht wel vaak onverwachte dingen mee.

Wij gaan verder, even de Lego-winkel in. We hebben namelijk een Lego-paspoort en dan kun je dus een stempel van de winkel halen. Altijd leuk want dan weet je dus welke winkels je bezocht hebt, we krijgen er ook nog een sticker bij. Als we buiten komen regent het, gelukkig niet hard maar fijn wandelen is anders. De straten zijn hierdoor wel wat leger waardoor het lopen sneller gaat.

Op Times Square is het nog steeds druk. We bezoeken de Disney-winkel, en daarna lopen we naar het hotel. Een uurtje gezeten en dan op zoek naar eten, het wordt een McDonalds. Allebei een klein menu gekozen, al maakt dat voor het drinken niks uit dat mag je zelf tappen zoveel je wilt.

We maken een laatste korte wandeling naar het hotel, nog bij de deli langs om iets te eten te halen voor morgen. We gaan dan namelijk vliegen naar Los Angeles. Vanavond dus de koffers pakken. Eerst nog voor de laatste keer op het dakterras gekeken naar de stad in avondlucht en lichtjes, dat uitzicht gaan we zeker missen.