Konijn.reismee.nl

New York dag 7 24 september 2022

Vandaag om half 7 wakker. We ontbijten bij Dunkin Donuts en gaan daarna naar het Port Autority busstation om kaartjes te kopen voor de lijnbus naar de American Dream Mall. Deze bus vertrekt om 10 uur dus we hebben nog even de tijd voordat we weg moeten. We besluiten naar Times Square te lopen dat is hier vlakbij.

Op zaterdag is het veel rustiger in de stad als doordeweeks, alle gehaaste werkers van doordeweeks zijn er niet. Nu veel toeristen en dat merk je. Er komen namelijk veel meer mensen op af om iets aan deze toeristen te verdienen. Zo lopen de zogenaamde monniken weer rond die een blabla verhaal ophangen en dan verwachten dat je een armbandje van ze koopt. Ook zijn er meer verklede mensen die je proberen een foto in te trekken. Ze lopen erbij als Spiderman of Mickey Mouse en trekken met name kinderen bij zich zodat de ouders bijna niet meer kunnen weigeren een foto te maken. Uiteraard moet er dan betaald worden en hoe meer verklede mensen op de foto, des te meer je moet betalen. Ik zou gewoon weg lopen maar de meeste mensen doen het toch.

Verder is het nog rustig op Times Square, dus we kunnen makkelijk wandelen. Bij het busstation het juiste perron gezocht en op de bus gewacht. Deze brengt ons in 16 minuten de stad uit en bij de mall. Daar gaan we bij Sea Life kijken, mijn 50ste Merlin attractie en gratis met mijn personeelspas. Een mooi aquarium helemaal gethematiseerd in onderwater New York stijl. Dat vind ik op den duur niet zo mooi meer, want er is niks natuurlijks aan en soms is de aankleding wat kitscherig. Wel leuke dieren om te bekijken. De winkel aan het einde is niet zo bijzonder.

We gaan een deur verder Legoland Discovery Centre bezoeken. Dat mag normaal alleen als je kinderen bij je hebt. Ik heb daarom even via de e-mail contact met ze gezocht, en de dame van de boekingsservice regelt dat we naar binnen mogen. Ze komt ons even ontvangen en daarna mogen we de attractie in. De rit waarbij he mag schieten op schermen werkt helaas niet zo goed. Bij mij werkt het lampje niet, dus ik zie niet waar ik schiet en bij Edwin werkt de tellerstand niet.

Voor de rest wat rondgekeken want het is natuurlijk een kinderattractie dus voor ons niet zoveel te doen. Miniland is wel heel leuk, daar is een deel van New York nagebouwd met Lego ziet er heel mooi uit al die gebouwen, maar jammer genoeg hebben ze de Halloween versiering aangebracht dus alles zit onder een laag nep spinnenwebben. Daardoor is het niet allemaal zo mooi te bekijken en het maakt de boel niet mooier. Verder door de attractie gelopen en toen naar buiten via de winkel. Niks gekocht want ze hadden geen speciale sets of zo te koop.

We blijven nog even in de mall rond kijken, want het is de op 1 na grootste van Amerika, dus er is een hoop te zien. Waaronder de ijsbaan waar kinderen ijshockey oefenen, een skipiste (grappig om mensen met ski’s door het winkelcentrum te zien lopen) en een groot waterpark met niet alleen glijbanen maar ook een soort nagebouwd strand waar ze golven kunnen maken.

We gaan eten bij Mr Beast, een hamburgertent wat ooit via YouTube is opgezet en die bij opening 3 weken geleden chaos veroorzaakte omdat duizenden mensen ervoor in de rij gingen staan. De hamburger is lekker, maar de frietjes zijn erg zout.

Er is ook een indoor pretpark van Nickelodeon. Deze is gratis te bezoeken en je betaald per ritje. Eerst even rond gekeken wat er allemaal is. Ik wil eigenlijk maar 1 achtbaan doen, omdat het best prijzig is per attractie om een ritje te maken. Maar ik wil al zo lang een keer in een achtbaan zitten die in een winkelcentrum zit, dus daar gaan we voor. Ik had dit als kind eens op een foto gezien en wilde daarom al heel lang zo’n rit maken. Nu eindelijk gedaan, het duurt even bij het instappen omdat ze niet zo snel werken, maar als we eenmaal aan de beurt zijn blijkt de rit sneller en dus nog leuker als gedacht, was gaaf om een keer te doen.

Edwin gaat nog in een schiettoren en een andere achtbaan die onder andere een val maakt recht naar beneden. Voor de rest wat rond gekeken en toen nog langs wat winkel geweest. Er is ook een Oreo-bar maar de prijzen zijn belachelijk dus helaas halen we daar niks lekkers. Op de beneden etage kun je nog wat leuks doen, ze hebben daar van die rijdende dieren (geen echte) waar je op kunt zitten en dan mag je 10 minuten rondjes rijden in een deel van de mall. Toen we ze de eerste keer zagen aankomen lagen net als veel andere mensen in een deuk, het is dan ook een raar gezicht om zowel volwassenen als kinderen op grote pluche dieren te zien rond rijden. Ik krijg Edwin niet zover dat we dit ook gaan doen.

We kijken nog even bij de kleine indoor tuin en nemen dan de bus terug naar Manhattan. Vlakbij de stad een heel mooi uitzicht op de complete skyline. Vanuit het busstation naar Carlo’s bakery gelopen bekend van tv met zijn eigen programma op TLC. Ik neem een strawberry shortcake en Edwin een canoli en een lobstertail (slagroom in een gebakken deegkorst). We nemen deze mee naar het dakterras van ons hotel. Daar is niemand dus we gaan lekker onze gebakjes zitten eten met uitzicht op de stad en de dakterrassen om ons heen.

We blijven even plakken want het is heerlijk rustig hier boven. Op een gegeven moment komt er wel iemand met 2 hondjes buiten, die zijn vooral nieuwsgierig. We gaan hierna even op de kamer hangen, allebei behoorlijk moe van de afgelopen dagen.

Later nog wel weg gegaan met de metro naar Central Park, bij de opstaphalte wil een groepje jongeren wat aandacht van ons, daar hebben we geen zin in dus we gaan maar ergens anders staan, ze lijken een beetje dronken.

Bij Colombus Circle zit een Whole Foods waar het heel druk is, we halen daar eten voor een picknick in het park. Deze keer geen concert voor ons al kun je het concert wat bezig is in de verte wel horen. We lopen na de picknick naar de Roller Disco (onderweg weer een rat zien lopen, bah). Blijft leuk om te kijken bij de rolschaatsers, zeker als de baan leeg moet omdat de showdansers een show gaan geven. Als het klaar is lopen we het park uit en over 5th Avenue. Daarna via Rockefeller Centre naar ons hotel. Het is overal heel druk, je kan merken dat het zaterdag is met veel toeristen, het wordt veel slalommen.

Morgen onze laatste dag in New York. Het plan is om eerst te gaan sporten en daarna naar Coney Island te gaan. Even afwachten wat de weersverwachting wordt en dan kunnen we dit hopelijk droog en in een zonnetje doen.