Konijn.reismee.nl

New York dag 6 23 september 2022

Een dag met een verrassend einde in Central Park. Vanmorgen om half 7 wakker, Edwin gaat een rondje rennen langs de Hudson. Ik ga deze keer niet mee, even lekker een boek lezen in bed is ook leuk. Als hij terug is en opgefrist, steken we de straat over voor een ontbijt. Deze keer niet bij Dunkin Donuts, maar een tentje er vlakbij, cafe Aroma. We zagen daar wat opties op de kaart staan, en daar gaan we voor: Amerikaanse pannenkoeken met bacon, een omelet en hashbrowns. Uit de koeling pak ik sinaasappelsap, tenminste dat dacht ik maar het blijkt een mix te zijn met mango, gelukkig smaakt het prima.

We bemachtigen een tafeltje aan het raam, is allemaal erg krapjes, je zit bijna bij de mensen naast je aan tafel. Als het ontbijt klaar staat wordt Edwin zijn naam keihard door de zaak geroepen, dan weet tenminste iedereen dat het klaar is. De vrouw heeft er zelf de grootste lol om. Grote portie eten en het smaakt heerlijk, zeker met de karamel siroop erbij. Leuk zaakje, gaan we nog een keer naar terug want er is nog zoveel lekkers te krijgen.

We lopen samen naar het Port Authority busstation om de metro te nemen. Vandaag weer een half gescheiden dag waarbij we allebei iets anders gaan doen. Edwin gaat naar Brooklyn om het New York Transit Museum te bezoeken. Daar zijn onder andere oude metrostellen te bekijken. Ik ga naar de oostelijke kant van Manhattan. Daar over Park Avenue gewandeld richting het Met Life gebouw. Onderweg nog wat politie-escortes voor de VN-vergadering en hier en daar staan voor hotels de beveiligingsauto’s klaar.

Ik loop Grand Central Station in, altijd mooi om die hal te bekijken. Eruit bij 42nd Avenue, beetje rond gedwaald en toen naar H&M gelopen om te winkelen. Twee truien gekocht en er tegenover bij Macy’s gekeken, maar niks gekocht. Verder naar Barnes&Nobels, een grote boekenwinkel. Ondanks het grote assortiment niks gevonden wat ik graag wil lezen. Ik pak de metro naar Colombus Circle, bij de Whole Foods een grote muffin gehaald. Central Park zit hier tegenover dus ga ik daar op zoek naar een bankje voor een picknick. Tussen de eekhoorns en musjes in de zon gezeten.

Ondertussen is Edwin bij het museum geweest en heeft bij het WTC rond gelopen waar ze street food kraampjes hadden staan, maar na het ontbijt van vanmorgen heeft hij daar nog geen trek in. Nog gekeken bij de Oculus en het WTC memorial. Daarna de metro gepakt, maar helaas niet de juiste dus hij kwam op de verkeerde plek uit. Dat levert wel een leuke lunchplek op, bij de 72ste straat zit namelijk het restaurant Joanne, dat wordt gerund door de ouders van Lady Gaga. Ze hebben een vast lunchmenu met 2 gangen voor $ 19,99 dat is inclusief drankje. De salade en de kip Parmezan waren volgens Edwin heel lekker.

Om 14.15uur hebben we afgesproken bij de Vessel een gebouw bij de Hudson Yards. Ik ga met de metro eerst gauw langs het hotel om spullen af te zetten, en dan wandelend daarheen. Edwin heeft het hele stuk gelopen en is er net na mij. Even bijpraten en ondertussen wandelen over de High Line. Dit is een oude spoorbaan waar een park van is gemaakt. We zijn hier een paar jaar eerder al geweest en in vergelijking met toen is het veel groener geworden. Soms kun je nog mooie foto’s maken van de straten onder het park.

Het waait hier trouwens enorm hard, daarom hebben we eerst gekeken waar de wind vandaan komt zodat we die in de rug hebben. Vandaag is ook een behoorlijk frisse dag dus de lange broek en trui zijn weer aan, al kan een t-shirt later in de zon ook. Dat ik geen jas mee heb is dus misschien toch niet zo handig.

Via de High Line kom je in de wijk Chelsea uit, met oude pakhuizen die nu winkels en koffiezaakjes zijn, en straten met kasseien. Aan de waterkant bevindt zich Little Island, dit is een nieuw aangelegd park op een pier. Via een brug kom je erop, er is een salsa dansles bezig, gaan we maar niet aan meedoen. Wij volgen het pad naar boven tussen de struiken en bomen door. Dat wordt uiteindelijk beloond met een mooi uitzicht over de zuidelijke skyline van Manhattan. Na een korte picknick met een snack wandelen we het eiland weer af, was heel mooi.

We lopen nog even door Chelsea en pakken dan de metro naar het hotel. Bij de deli op de hoek een broodje met pudding gehaald. En bovendien hebben ze mijn favoriete Cadbury chocoladereep de Twirl. Leuke verrassing die moet mee. In het hotel en gezeten op de kamer en alvast deze blog getikt.

Om 18uur gaan we naar buiten, terug de hectiek in. Het is duidelijk weekend aan het worden want er zijn steeds meer toeristen. Die lopen vreselijk voor je voeten, zeker bij oversteekplaatsen want ze weten nog niet dat je bij rood licht gewoon kan oversteken als er geen verkeer aankomt. Maar goed we komen weer bij Chick-Fil-A terecht waar we net als van de week heerlijke kip hebben gegeten. Plan daarna iseen rondje door Central Park te lopen en via 42nd street en omstreken terug. Daar komt niet veel van terecht want we horen muziek in de verte en het is duidelijk niet van de rollerdisco zoals andere avonden. Ik meen de muziek van Metallica te herkennen, dus we besluiten op de muziek af te lopen.

Ondertussen zoekt Edwin op internet uit wat het kan zijn, want het is echt Metallica wat wij horen. Er is dus morgen een concert Global Citizen, met allerlei artiesten, waaronder dus Metallica. Het is op het grote veld en dat iseen heel eind Central Park in, we lopen dit hele eind super snel, want we willen kijken wat er is. Op een gegeven moment komen we bij de hekken aan. Daar kun je gewoon doorheen, en in de verte zien we het podium. Je mag gewoon het veld op tot een bepaalde rij hekken. Daar staan al wat mensen te kijken.

Tot onze grote verrassing zien we echt Metallica op het podium staan. Ze zijn een soundcheck aan het doen die we dus kunnen bijwonen. Ongelofelijk, net als wij er zijn spelen ze samen met zangeres Mickey Guyton het nummer Nothing else matters in zijn geheel. Zo gaaf om te zien en horen. Daarna volgen nog wat korte stukken van nummers. We lopen nog een stuk verder naar voren via de zijkant totdat we niet meer verder mogen. Daar zetten ze net Enter Sandman in, heerlijk nummer. Ze spelen maar een deel, maar dat maakt niet uit, het klinkt geweldig. Dit was meteen het laatste deel van de soundcheck. Wat was dit gaaf om mee te maken, verwacht je toch niet zo op een vrijdagavond op een wandeling door het park.

Inmiddels zijn we behoorlijk onderkoeld want het is vrij koud en nog steeds een harde wind. We lopen dus maar snel het park uit en gaan naar de metro. Daar is het heerlijk warm. We gaan terug naar het hotel, verder rondwandelen komt er niet meer van dit was zo gaaf, dan heb je daarna geen zin meer om nog iets te gaan doen. Leuk verrassend einde van de dag zo.

Danielle

Wat gaaf om Metallica gezien te hebben.

Dick

Jullie genieten er wel van. Leuk. Wel zijn de verhalen in te kleine lettertjes gedrukt. Maar bedankt voor jullie verhalen.

Chantal Konijn

Ja was heel gaaf Metallica in het park

Chantal Konijn

Ik zal even kijken naar de kleine letters, misschien kan ik het groter maken