Konijn.reismee.nl

Legoland New York 22 september 2022

Vandaag gaan we naar Legoland New York. We moeten met een bus en die vertrekt om 8.30uur. Wekkertje gezet, maar we zijn al eerder wakker. Een standaard ontbijt bij Dunkin Donuts volgt, een warm broodje met een drankje. Helaas regent het vandaag en is het wat koeler. Het zou later opklaren, dat hopen we dan maar. Voor nu koop ik op het busstation een kleine paraplu, want een jas heb ik niet meegenomen op vakantie.

Bij het busperron zijn we niet de enigen, deze bus gaat namelijk ook naar een outlet centre waar mensen graag koopjes scoren van dure merken. De rit duurt anderhalf uur, en eerst moeten we door de Lincoln Tunnel, een krappe, lange donkere tunnel waar je blij bent uit te zijn. Dan volgt een saaie weg langs dorpen met winkels en sportterreinen. Het regent nog steeds. Eerst worden de shoppers bij het winkelcentrum af gezet. Wij rijden nog 20 minuten met de bus mee samen met 1 ander stel uit Duitsland.

Bij Legoland komt de regen met bakken uit de lucht. Dat is best jammer in een pretpark. Dan maar eerst de hele grote winkel bekijken, waar behalve Lego sets ook mokken, sleutelhangers, magneten etc te koop zijn. De regen stopt niet dus Edwin koopt ook een paraplu dan kunnen we naar buiten. De eerste attractie zit om de hoek en is een soort Lego fabriek waarbij je in een karretje stapt en omgetoverd wordt tot minifiguur, niet echt natuurlijk maar via beeldschermen en leuke gethematiseerde ruimtes. Een hele leuke attractie.

Vlakbij zit de Ninjago attractie, ook overdekt dus dat komt goed uit. Met een karretje rijdt je langs verschillende beeldschermen en kun je door met je armen te zwaaien punten scoren. Dat moet er voor personeel dat op camera’s kan meekijken heel grappig uit zien. Ik win de eerste ronde en de tweede ook maar die ronde telt eigenlijk niet want bij Edwin doet de teller het niet goed.

We lopen door het park de heuvel af voor de 4d bioscoop. Daar zou volgens de app van het park een nieuwe monster film moeten draaien speciaal voor Halloween. Helaas klopt de app niet want de film draait alleen in het weekend. Wij en andere bezoekers teleurgesteld. We krijgen de standaard Ninjago film, maar die is erg saai en ken ik al van werk. Bovendien is het watereffect zo afgesteld dat je een paar keer een volle plens water in je gezicht krijgt, dat is niet zo fijn want we kwamen juist binnen om op te drogen.

Het regent nog steeds en er zijn geen binnenattracties meer dus lopen we maar verder rond langs de diverse attracties die meer voor kinderen zijn. We maken wat foto’s, druk is het niet in het park en er is veel personeel. Die vervelen zich natuurlijk ook maar blijven vriendelijk overal. Het zijn veelal medewerkers die om het netjes te zeggen niet alle werkzaamheden aan kunnen maar vooral worden ingezet als begroeters en in miniland om in de gaten te houden dat kinderen niet tussen de Lego modellen gaan lopen. Dat kan namelijk makkelijk, ze hebben er geen hekken geplaatst maar paaltjes met linten, dat houdt kinderen natuurlijk niet tegen.

Nu het nog regent besluiten we te gaan lunchen. Het restaurant is op 1 gezin na leeg, maar na ons komen er nog meer mensen binnen en het personeel moet ineens druk aan de slag, volgens mij zijn ze blij dat er wat te doen is. De hamburger en frietjes smaken goed en Edwin zijn Philly cheese steak ook. Het eten is wel ontzettend duur, maar laten we niet klagen want de entreekaarten waren gratis.

Het is bijna droog, dus lopen we door naar miniland, waar Amerikaanse steden zijn nagebouwd met Lego. Heel mooi gemaakt allemaal. Niet alle interactieve onderdelen werken, maar degene die het doen zijn leuk. We komen een medewerkster tegen die opgewekt een leuk praatje maakt. Later komen we haar nog 3 keer tegen en elke keer even babbelen en vrolijk. Ze kan misschien niet alle werkzaamheden maar dit doet ze prima.

We hebben inmiddels het hele park door gelopen en gaan in de winkel de leuke dingen die we hebben gezien kopen. Helaas krijg ik geen personeelskorting hier ook al werk ik voor hetzelfde bedrijf en zou dat wel moeten. Buiten is het ineens volop zonnig, blauwe lucht en warm. Wel zo fijn, we lopen naar de draken achtbaan, even kijken of hij open is nu het droog is maar helaas die is de hele dag gesloten. Dan nog maar foto’s maken met goed weer. Ook kopen we Granny’s apple fries met cream. Dit zijn een soort kleine churros met appel. Vanwege Halloween zijn ze donkergroen gekleurd, het ziet er best wel ranzig uit, maar ze smaken heerlijk.

Om half 4 lopen we naar de bus, want deze vertrekt om kwart voor 4 en die willen we niet missen. Bij het outlet centre staat alweer een rij mensen die flink hebben geshopt, klaar om met onze bus terug te gaan. Vanaf dan wordt de buschauffeur gezellig. Eerst streng en duidelijk dat er geen tassen op schoot mogen en dat de veiligheidsgordels vast moeten. Dan nog even grof tegen een meneer die de rij voorbij steekt en nog met de volle bus mee wil, letterlijk: het kan me niet schelen welke taal je spreekt (het was Aziatische meneer) de bus is vol je kunt niet mee en voortaan in de rij aansluiten. Wij dachten wat een ‘gezellige’ meneer maar het werd leuk.

Op een gegeven moment werd hij een erg leuke reisleider. Dat begon met de uitleg over waarom je beter kan winkel in New Jersey, daar is namelijk geen btw op kleding. Er volgt een uitleg over hoe je busritten kunt maken naar shopping centres. Wel 20 keer herhaalt hij dat winkelen in Jersey voordelig is. Ik denk dat hij commissie krijgt. Verder op de route moeten we allemaal naar rechts kijken om de Ikea te zien, en een telefoonpaal gecamoufleerd als boom. Dit wordt allemaal met de nodige flauwe humor verteld.

Dichter naar Manhattan krijgen we een geschiedenisles over New York. Daarna uitleg over de wijken van New York, hoe het stratensysteem werkt, waar te eten, noem maar op deze man vertelt alles. Ook een kleine omweg gemaakt want we moeten beslist het grote stadion buiten de stad zien en een uitzicht op Manhattan. Super leuk hoe deze man de busrit tot een toeristenattractie maakt. We hebben erg gelachen. Het eindige met het opmerkelijke weetje dat er via het Port Authority busstation dagelijks zo’n 8000 bussen vertrekken, dat zijn er wel heel veel.

Hij geeft ook minstens 20 keer aan dat we na het uitstappen naar links moeten en niet naar rechts, dus echt links, voor als we dat niet begrijpen dat is dus links. Daarom des te grappiger dat een deel van de mensen alsnog naar rechts loopt. Wij niet, wij lopen het station uit en naar het hotel. Heel even op de kamer gezeten en toen naar de overkant gelopen om bij 2 bros pizza 2 slices met een blikje te halen voor maar $ 2,99. De tent ziet er niet uit en het is meenemen of eten aan een statafel tussen de zwervers en locals. Wij doen het laatste, de pizza is heerlijk en begrijpelijk dat er dagelijks rijen staan. Edwin neemt nog een punt en dan wandelen we naar de waterkant. Daar komen we niet aan want het waait zo hard dat het niet fijn lopen is. Dan maar wat straatjes erachter door wandelen.

Tegenover Penn station zit een Sbarros, ik neem daar nog een pizza slice want ik had nog niet veel gegeten. Er loopt qua publiek weer van alles rond, waaronder een man in zwart glitterpak met hele hogehakken en een zwarte glittertas in de vorm van een Amercian Football. Blijkbaar doen zijn voeten pijn want hij trekt de schoenen uit en loopt verder op sokken door de zaak. Na de pizza slice gaan we terug naar het hotel want we zijn moe en willen even rustig zitten. Morgen weer door de stad lopen, even kijken wat we gaan doen.