Konijn.reismee.nl

New York dag 4 21 september 2022

We zijn om half 6 wakker, dat is alweer een vooruitgang, een uurtje erbij in vergelijking met andere dagen. Ontbijt weer bij Dunkin Donuts met een lekker warm broodje/croissantje. Dan eerst naar het Port Authority Bus Station want we hebben donderdag buskaarten nodig en het bestellen daarvan ging gisteravond online fout. Nu maar alvast aan de balie gekocht zodat we naar Legoland kunnen morgen. Bij de Hudson news stand wat snacks gekocht voor vandaag en morgen.

We nemen de metro naar Brooklyn. Daar uitgestapt om naar een park aan de waterkant te lopen. Edwin wil Google maps al gaan gebruiken voor de route, maar ik stel voor om het zelf uit te zoeken door logisch na te denken bij het zoeken van de route. Nu denk je vast al dat zal wel een puinhoop worden, maar dat viel mee. Via een woonwijk met leuke huisjes komen we in het park aan. Vanaf de 1e pier daar heb je een geweldig uitzicht op Manhattan en Governers Island. Met alweer een stralend blauwe lucht levert het mooie foto’s op. Manhattan kun je zien van het zuidelijke puntje met de hoge wolkenkrabbers skyline. En in de verte ook de Brooklyn Bridge en de Manhattan Bridge.

Het park loopt verder over de oever en heeft diverse piertjes met bijvoorbeeld sportvelden. Ook is er een jachthaven met een paar dure bootjes. Onderweg vraagt een meneer ons of we een donkere kleine mevrouw zijn tegengekomen, hij is namelijk zijn vrouw kwijt. Wij hebben haar niet gezien. Later zien we hem met een parkwachter in een golfkarretje rondrijden. Benieuwd of ze elkaar nog hebben terug gevonden.

Wij maken onze wandeling langs de waterkant af en eindigen onderaan de grote pijler van de Brooklyn Bridge. Als je onder de brug door loopt heb je een mooi uitzicht op de brug met de skyline van Manhattan erachter. Er is ook een foodhall aan die kant waar wij van het toilet gebruik maken. Dit zijn echt de netste openbare toiletten die we ooit zijn tegen gekomen. Na elk bezoek wordt alles ontsmet, zelfs de ruimte bij de kranen, bijna overdreven de mevrouw die er werkt heeft denk ik ook smetvrees.

Buiten lopen we richting de Manhattan Bridge, vlak voor je daar bent is er een straatje waar zo’n beetje elke toerist en influencer dezelfde foto maakt. De brug valt hier namelijk qua zicht precies tussen de gebouwen. Ik maak er ook een foto van, maar de foto die ik maak van poserende mensen voor deze achtergrond is eigenlijk leuker.

We lopen naar de Brooklyn Bridge, via een trap kun je de brug op. Ze hebben tegenwoordig de fietsers een eigen rijbaan gegeven, waardoor het heerlijk lopen is in vergelijking met andere jaren toen je telkens uit de weg moest voor ze. We zijn de hele brug over gewandeld. Onderweg heeft Edwin nog een sleutelhanger gekocht, want de verkopers op de brug hanteren prijzen van $1 en dan kun je het niet meer laten liggen. Vlak boven ons vliegt de hele tijd een politiehelikopter laag over. Waarschijnlijk vanwege die VN-vergadering waar president Biden vandaag bij aanwezig is. Op het water ook weer de kustwacht die in kleine bootjes patrouilleert. Verder krijgen we er vandaag niks van mee.

Aan de overkant van de brug lopen we City Hall Park in, waar me picknicken op een bankje met sandwiches uit de supermarkt. Moeten we eerst nog een goed bankje zoeken, want op het 1e bankje waar we zitten is een mevrouw een pretsigaret aan het draaien. Zo fijn dat wiet hier tegenwoordig legaal is maar niet heus, vieze stank heb je daardoor soms in parkjes.

Volgende plan is om noordwaarts te lopen over Manhattan. We lopen het eerste gedeelte over Broadway, maar nemen al gauw een stillere Avenue links daarvan. Daar heb je namelijk mooie witte lage huizen met van die brandtrappen aan het gebouw. We lopen door Soho, wat erg chique is. Ook hier weer een selfie meisje die allerlei standaard poses voor haar mobieltje doet. Zoveel jonge influencers in de stad die in gestylde kleren allemaal dezelfde foto’s staan te nemen met ook dezelfde poses. Altijd vermakelijk om te bekijken hoe ze te werk gaan, maar ik vraag me af of ze de stad wel beleven. Ze zijn er een paar minuten maken hun foto’s en ‘spontane’ filmpjes maar kijken helemaal niet om zich heen en gaan weer door naar de volgende locatie. En dat voor de likes van andere mensen, beetje zonde als je zo door de stad gaat, want je ziet er verder niks van.

Wij komen uit bij Union Square Park, daar is een Farmer’s market met allerlei versproducten. Het is er bloedheet dus zo vers zal het vanmiddag niet meer zijn. Edwin wil nog een winkel bezoeken in feestartikelen en goochelspullen, Abracadabra. Een grote winkel met in deze tijd van het jaar veel Halloween artikelen. Ook lopen we binnen bij de Harry Potter winkel, helemaal gethematiseerd in de stijl van deze films. We kopen niks maar het rondwandelen alleen was al leuk.

We gaan verder noordwaarts over Madison Square en komen uit bij een 7/11 supermarkt. Weer wat te eten gekocht en gekeken bij de langste koffie/limonade bar die we ooit gezien hebben. Je kunt alles kiezen, veel soorten koffie, siroop en melk. Wat je maar wilt kun je door elkaar mengen, wij slaan dat over en houden het bij koekjes. Vlakbij is een pleintje waar wat stoelen en tafels staan en je temidden van wandelend publiek en het verkeer kunt zitten. Tijd voor een picknick en mensen kijken. Er is telkens een hoop lawaai van ambulances die vast zitten in verkeer. Gek genoeg stoppen ze dan niet met sirenes maken en toeteren.

We zijn naar Times Square gelopen en hebben de Disney-winkel bezocht en een New York souvenirwinkel. Buiten is een klein evenement voor vrede in Oekraïne aan de gang. Er treedt een zangeres op, maar klinkt niet echt bijzonder. Tijd om naar het hotel te gaan en even een uurtje te zitten. De kamer is nog niet schoon gemaakt, maar dat hoeft ook niet per se. Als ze ervoor aan de deur kloppen, vragen we alleen nieuwe handdoeken, dan kunnen we tenminste in de kamer blijven.

Eten gaan we halen bij Chick-a-Fill, dat zit een paar straten verderop. Vanuit het hotel meteen de drukte in, je moet meteen met de stroom mensen mee anders bots je tegen iedereen aan. Ook oversteken is een kwestie van alleen stoppen als het nodig is en vaak door rood lopen. Dat kan hier makkelijk want alles is eenrichtingsverkeer. Je leert snel de kunst van het alvast half op de weg gaan staan en meteen lopen als er even geen auto rijdt. Agenten zullen je nooit bekeuren want iedereen doet het, en ze zijn toch al zo druk met verkeer regelen.

Bij de kippentent heerlijk gegeten, Edwin een broodje met kip, bacon en kaas. Ik ging voor de krokante kipstukken, en we hadden frietjes erbij in wafelvorm, we hebben goed gegeten. Hierna besluiten we nog even richting Central Park te gaan. Dat ging niet snel want er is een hele optocht van politieauto’s en beveiligingsauto’s. De VN-vergadering voor vandaag is afgelopen en al die wereldleiders moeten dwars door de stad naar hun hotels, dat gaat dus in colonne. We hebben er best een tijd naar gekeken. Helaas kun je niet zien wie er in de auto’s zitten, alles is geblindeerd. Alleen die van Turkije is herkenbaar door de vlaggetjes erop.

Het verkeer staat muurvast overal dus de beveiliging heeft het niet makkelijk met al die stilstaande auto’s. Bij Central Park is een hele straat afgesloten en daar blijven maar zwaailichten langs komen, dit gedeelte van de stad is lekker hectisch zo. Wij lopen het park in, het is inmiddels donker geworden maar nog heel druk met hardlopers en wandelaars. Daarnaast zijn de ratten ook wakker, die rennen zo voor je langs, gatver. We hebben een tijdje gekeken bij de rollerdisco die er zondag ook was. Blijft leuk om te zien hoe zeker de onervaren mensen proberen mee te doen.

We lopen het park uit en komen bij de Plaza hotel uit. Daar logeert ook een VN-delegatie want daar is werkelijk alles afgezet met politiewagens en grote vrachtwagens naast het hotel zodat er niemand met een auto in kan rijden. Moet wel een heel belangrijk iemand zijn die hier logeert. Oo 5th Avenue is het rustig, regelmatig weer politie-escortes, maar weinig wandelaars dus we kunnen lekker doorlopen. Eenmaal terug bij het hotel is de kilometerstand in 4 dagen tijd opgelopen tot 77,7km dus gemiddeld 19km per dag. Tijd om iets minder te gaan wandelen, want we merken dat wel aan de voeten. Morgen staat Legoland op het programma, dus dat zal iets minder actief zijn.