Konijn.reismee.nl

New York dag 3 20 september 2022

We zijn alweer om 4.15 uur wakker, veel te vroeg natuurlijk. Uiteindelijk weer in slaap gevallen en om half 7 wakker geworden. We gaan een rondje hardlopen langs de waterkant bij de Hudson. Eerst 2 Avenues oversteken wat lange stukken zijn met overal verkeer en smalle vieze stoepen. Bij de waterkant is alle ruimte om te rennen. Het is dan ook druk met hardlopers. We lopen een kleine pier op met een parkje, even van het uitzicht genieten. Daarna een smal stuk langs de ferry terminal. Het Hudson Park erna is weer plezierig rennen, via een andere route over de Avenues lopen we weer terug. In totaal een rondje van bijna 5km.

Na het douchen gaan we ontbijten bij Dunkin Donuts. Allebei een broodje en ik probeer Omelet Bites uit. Twee kleine omelet rondjes met groente, het smaakt een beetje raar en is niet voor herhaling vatbaar. Na het ontbijt lopen we een heel stuk noordwaarts over 9th Avenue. We bezoeken een Target supermarkt voor wat hapjes die we later willen eten in Central Park, maar slagen niet helemaal.

Ondertussen wordt de buurt steeds chiquer dus weinig kleine supermarkten te vinden. Uiteindelijk vinden we een piepkleine deli, waar heel veel artikelen liggen terwijl de winkel niet groter is als 3 bij 3 meter. Alles opgestapeld en je kunt amper bewegen, maar hij heeft wel picknick broodjes. We lopen Central Park in via Strawberry Fields, het monument voor John Lennon. Het is heerlijk weer, strakblauw en warm. We wandelen een rondje door een deel van het park waar het lekker rustig is. We komen aan bij Bethesda Terrace een mooi stukje van het park waar je boven een galerij zuilen staat. Hier werd een eindscene van een Avengers film opgenomen. Beneden kun je een grote fontein bekijken of een roeibootje huren, dat laatste doen wij maar niet.

Er zijn ook toiletten gevestigd, een aparte ervaring want de scheidingswanden tussen toiletten zijn laag, dus je kijkt daar zo overheen als je staat. Daarnaast is de onderkant 50cm van de grond, dus veel privacy is er niet. Hierna lopen we nog een stuk door het park, even genieten van stilte en rust van het park. Onderweg staan wat stalletjes waar schilderijtjes en kunst wordt verkocht. Bij 1 kraampje vinden we iets wat we mooi vinden maar dat is $120 een beetje te duur vinden we, de man blijft de prijs echter naar beneden gooien tot uiteindelijk $ 80 maar we kopen toch maar niet. Is wel wat veel geld om zo bij een kraampje uit te geven.

Bij de Gapstow Bridge, ook bekend uit Home Alone, gaan we op een bankje picknicken. Er zit een grote rat achter ons, maar die heeft gelukkig geen interesse. Weer toegekeken hoe influencers foto’s en filmpjes maken alsof het allemaal spontaan is terwijl alles van tevoren bedacht is. Dat lijkt ons niet echt leuk om zo een stad te beleven als je telkens ‘perfecte’ plaatjes moet maken.

We lopen het park uit en gaan richting de Roosevelt tram. Eerst door de hectiek van een drukke straat. De tram is met een kabelbaan en je gaat op grote hoogte naast de Queensbrough bridge naar Roosevelt Island aan de overkant van de East River. Een korte rit met mooi uitzicht op de skyline van Manhattan. Aan de overkant kun je door een nieuw aangelegd park langs de waterkant lopen. Het uitzicht is mooi want je ziet een groot deel van Manhattan liggen. Omdat we vlak tegenover het VN-gebouw zijn aan de overkant en de grote algemene vergadering deze week is met heel veel regeringsleiders zijn er 2 kustwachtboten voor het eiland met machinegeweren erop net als in de film. Ook mag je geen drones laten vliegen. Dat waren we ook niet van plan.

Het eiland is rustig en we komen nog een kleine kattenopvang tegen en heel veel ganzen, dat is echt een plaag hier. We gaan weer terug naar Manhattan, en lopen over Park Avenue naar Grand Central Station. We bedenken dan dat we vandaag het hele eiland van links naar echt hebben over gelopen, vandaar de vermoeide benen. Op Park Avenue is het heel druk, veel politie ook en straten die zijn afgesloten. Dat komt allemaal door de bijeenkomst deze week in het VN-gebouw, waar onder andere Erdogan was en zoals we nu weten de Amerikaanse president Biden morgen. Rutte schijnt hier vrijdag te zijn.

Op een gegeven moment moeten we over de straat lopen omdat de Waldorf Astoria hotel in verbouwing is. Er komt een colonne auto’s aan met beveiliging, maar je kunt niet kijken wie er in de auto zit. Bij de hotels in die buurt is ook heel veel politie en speciale beveiliging aanwezig. We komen nog een colonne tegen van beveiligde auto’s, weer geen idee wie daar in zit, maar de beveiliging staat hier wel op scherp.

Gisteren hadden we trouwens Elio Di Rupo gezien de minister-president van Wallonië. Ik had geen idee wie hij was, maar Edwin herkende hem toen we in de Ocolus liepen bij het WTC. Geen beveiliging voor hem, maar gewoon een klein clubje mensen erbij. Komt dus ook voor die vergadering.

Via een kantoorpand waar je doorheen loopt kom je in de grote mooie hal van Grand Central Station terecht. Even rond gekeken en foto’s gemaakt. Toen lopen zoeken naar de winkel van de metro, waar je leuke souvenirs kunt vinden. Zo koop ik een poster die ooit in de New Yorkse metro heeft gehangen. Deze hing er in 2018 in en hebben we toen gezien, het zijn kunstposters en deze heeft een leuke New York afbeelding. Thuis een mooi lijstje voor zoeken.

In de kelder is een Food Court dat voorheen druk bezet was. Nu zijn bijna alle eettentjes gesloten en zijn er ook geen zitplekken om te eten. Door corona de afgelopen jaren is er hier een hoop weg. Gelukkig zit Magnolia Bakery er nog wel, zij maken de lekkerste cupcakes die we uiteraard willen snoepen. We gaan voor de vanille cake met een heerlijke botercremelaag erop. Bij een statafelopgegeten, ze zijn nog steeds zo heerlijk als voorheen.

We gaan naar de metro en met een overstap komen we uit op Pennstation. Edwin gaat naar de Tannens, New Yorks oudste goochelwinkel. Hij gaat een bestelling ophalen. Ik vermaak me ondertussen in de Macy’s. Beetje rond gekeken, maar niks gevonden om te kopen. Op Herald square ontmoeten we elkaar weer. We lopen de Target in en bekijken wat Halloween spullen. Water en een snack voor de hotelkamer gehaald. In het hotel hebben even een uurtje de voeten laten rusten want we lopen weer veel vandaag.

Om 18 uur gaan we eten bij Chinese Panda. Een leuk eettentje met heerlijke orange chicken. Daarbij krijg je een gelukskoekje, maar de boodschap die op het papiertje erin zit is niet zo bijzonder, eerder erg algemeen. Na het eten op Times Square rond gelopen, weer heel erg druk. In de Hersey winkel geweest. Daar een kleine special edition Kit Kat met blueberry muffin smaak gekocht, die gaan we later testen. Nog een New York souvenirwinkel ingelopen, maar alles is heel duur en niet zo bijzonder.

Nog een rondje gewandeld rond Radio City Hall, weer een politie-escorte voorbij zien rijden, dat zijn dus al die grote wagens die we al dagen zien rond rijden. Bij de concertzaal is weer een uitverkocht concert van een artiest die we niet kennen. Het publiek ervoor is weer zeer apart en slecht gekleed. We lopen net buiten Times Square om terug naar het hotel. Bij de Fox studio’s is een uitzending die je vanaf buiten kunt zien, ene Jesse Watters presenteert er zijn show. Wij kennen hem niet, maar hij is een politieke commentator hier. In het hotel lekker rustig zitten, we hebben een drukke dag achter de rug.

Dick

Mooie uitvoerige verslagen. Lijkt of ik het zelf beleeft.

Chantal Konijn

Bedankt, ja het is wat uitgebreid, maar is meteen ons reisdagboek, leuk dat je het leest