Konijn.reismee.nl

New York, dag 2, 19 september 2022

We zijn vandaag al om half 5 wakker, nog geprobeerd te slapen, maar dat lukt niet. Korte nacht dus, dan maar even koffers herinrichten en foto’s van gisteren sorteren. Ondertussen op tv de begrafenis van de Engelse koningin volgen. Opfrissen voor het ontbijt, de vloer in het douche gedeelte heeft wat loszittende verf. Als je de douche aan zet snap je de reden want die straal is zo sterk, daar blaas je alles mee weg. We steken de straat over en eten eibroodjes bij Dunkin Donuts, onze favoriete ontbijttent.


We lopen richting de wolkenkrabber The Edge. Edwin gaat daar op de top een beklimming aan de buitenkant doen, dus we splitsen op want ik heb daar niet echt behoefte aan. Nog even samen bij het kunstgebouw de Vessel gekeken, en de waterkant bij de Hudson. Daarna gaat Edwin de toren in. Na een uitgebreide uitleg en omgekleed in een blauwe overall mag hij met de instructeur en 3 anderen naar boven.


Je zit vast aan een beveiligde kabel en gaat via een trap aan de buitenzijde van het gebouw naar de top. Daar kun je rond kijken en maken ze foto’s. Daarbij mag je op de rand gaan staan en achterover hangen. Edwin vindt het allemaal heel leuk, maar ik ben blij dat ik niet ben meegegaan, want dat had ik echt niet gedaan. Na anderhalf uur is Edwin weer beneden en hij vond het heel gaaf.


In de tussentijd ben ik gaan wandelen in het zonnetje en de warmte naar een wat centraler gedeelte van Manhattan. Beetje rond gedwaald en bij Macy’s voor de deur beland. Daar staan de klanten al te wachten voor de deur. Ik loop verder richting Bryant Park, onderweg even bij Whole Foods wat koekjes gehaald om te picknicken in het park. In tegenstelling tot gisteren is het heerlijk rustig in de stad, dus ook in het park is het heerlijk rustig zitten en mensen kijken.


Ik loop de hoek om langs de oude bibliotheek en neem de metro, niet zeker waar deze lijn uitkomt, maar ik weet dat ik ergens kan overstappen op een andere lijn. Degene naar WTC rijdt alleen met zoveel vertraging dat ik maar een andere neem en het laatste stukje loop. Hier is het wel druk met toeristen die naar het 9/11 museum gaan en de memorial bezoeken van de Twin Towers. Twee grote oneindige fonteinen op de plek waar ooit de gebouwen stonden.


De herdenking was vorige week dus er staan nog wat bloemen. Beetje raar blijf ik het vinden dat mensen er poseren alsof ze op een vrolijk bezoek aan een attractie zijn, terwijl het eigenlijk een plek ter nagedachtenis is. Dat is anders bij de kleine brandweerkazerne die er tegenover zit. Daar staan ook nog bloemen en kransen van vorige week en er hangt een poster met alle foto’s van omgekomen brandweerlieden bij 9/11. Hier geen selfies meer maar mensen die er kijken en praten met een brandweerman die bij de open kazernedeur staat.


Vanaf het WTC loop ik de Oculus in, het transportgebouw en winkelcentrum in een gekke vorm. Veel leegstand hier, bijna geen winkels op de onderste verdieping. Wel een hele grote New York souvenirwinkel, maar daar loop ik in mijn eentje rond, dus due heeft ook niet echt klandizie.


Ik haal bij een Walgreens een sandwich en snacks voor de lunch en loop naar de waterkant. Daar is het warm maar staat ook een harde wind. Langs de jachthaven gelopen waar 2 grote dure jachten liggen. Ik eet mijn broodje aan de waterkant. Rustig is het hier, behalve het geluid van helicopters die continu opstijgen voor toeristenvluchten boven de stad.


Verder gelopen langs het water richting Battery Park met uitzicht op het Vrijheidsbeeld. Halverwege heb je een soort houten wandelpad als eiland met brug waar je kunt zitten. Ik eet daar nog wat snacks. Bij de prullenbak zit een eekhoorn die graag nog wat restjes eten wil, maar ik geef maar niks ookal is hij wat opdringerig. Daarna nog wildlife in de vorm van vele rood/oranje vlinders. Vlak voor de pier met de ferry’s loop ik terug naar het WTC. Je hebt daar zo’n mooi recht pad voor waarmee je recht op WTC1 af loopt. Onderweg een hondenspeelplaats gezien waar diverse honden nog al wild met elkaar spelen. Ik wil nog even naar de Century 21 winkel, maar deze blijkt in verbouwing tot volgend voorjaar.


Intussen is Edwin ook op dit gedeelte van Manhattan aangekomen, dus proberen we ergens af te spreken. Ouderwets via sms-berichten want zonder Wifi heb je hier geen internet. Het zou Greenwich Street worden, waar ik toevallig al ben, maar Edwin toch niet. Hij stelt voor bij de Wall Street bull elkaar te ontmoeten. Alleen weet ik niet waar dat precies is, en zonder kaart of internet is het even goed nadenken. Gelukkig kom ik op een bekend punt uit en vinden we elkaar alsnog bij de bull. We lopen samen naar Wall Street in smalle straten met hele hoge wolkenkrabbers. Er is een protest bij de Stock Exchange van Filipijnen. Wij lopen naar de waterkant waar tegenwoordig een mooie boulevard is. Dit is mooi opgeknapt, helaas is dat niet het geval van de oude pier 17, die hebben ze verbouwd tot een lelijk modern gebouw.


We bekijken de Brooklyn Bridge, van de week gaan we daar overheen lopen. Voor nu lopen we naar een supermarkt om een kleine snackpicknick in het park bij City Hall te houden. Edwin heeft een croissant en ik eem bakje met strawberry shortcake. Deze is echt heel lekker, cake in een bakje met aardbeienjam en cream. Vanaf ons bankje zien we een eekhoorn met een nootje zitten, die wordt weggejaagd door een grote rat. Daarna hangt de eekhoorn op het bankje naast ons over de leuning, heel schattig.


We nemen de metro naar Union Square, helaas hebben ze het leuke park daar verbouwd en is het niet meer zo mooi als voorheen. Alleen de hondenspeelplaats is mooi met aparte gedeeltes voor grote en kleine honden. We bezoeken de Lego-winkel, een beetje oude maar wel leuk om rond te kijken, ze hebben leuke modellen en je kunt op een scherm kijken welk Lego-poppetje je zou zijn. Edwin een ridder en ik een soort Jeti, niet echt een compliment.


Buiten is het inmiddels erg donker geworden en regen is onderweg. Daarom lopen we een Italiaanse winkel binnen, een soort supermarkt met grote afdelingen voor vlees, gebak en natuurlijk pizza. Buiten regent het zo hard dat we besluiten nog even te blijven, ook nog onweer erbij. We zien bij een andere uitgang van de winkel de metro-halte voor de deur en rennen daar snel heen. Dat idee hebben heel veel mensen, het is heel druk. Bovendien gaat deze de verkeerde kant op, dus eigenlijk hebben we er niets aan. Omdat de regen niet aanlokkelijk is gaan we toch maar mee en stappen we wel over bij de volgende halte.


Een grote groep in wit geklede mensen met veel spullen gaat ook mee, dat past eigenlijk niet. Na veel geprop gaan we weg. Bij de volgende halte moeten we overstappen, dus ik wring me door de mensen naar buiten. Ook omdat de meneer naast niet uit de weg wil gaan voordat de metro stil staat, beetje een eikel. Maar goed we komen vast te staan op de halte want het is zo druk dat niemand de trap meer af kan. De volgende metro is gek genoeg niet zo druk als de halte. Na nog een overstap zijn we in de buurt van ons hotel.


We gaan bij Villa Pizza eten, ik een pizza slice Hawaii en Edwin een stromboli pizzabroodje. De pizza is helaas slecht afgebakken, want de bodem is droog en te krokant, erg jammer en teleurstellend. Inmiddels is het droog dus lopen we naar het hotel om even rustig te zitten. Later gaan we nog op het dakterras kijken in het donker. Zo mooi om alle verlichte gebouwen om ons heen te zien, waaronder de Empire State Building. Bij de kleine deli winkel halen we nog wat te drinken, maar verder gaan we de stad niet meer in, we zij een beetje moe na de korte nacht, morgen weer een dag.

Reacties

Reacties

Marjolein

Wat leuk jullie belevenissen weer te lezen. Aan gebouw hangen lijkt mij wel heel eng ? Maar wat schattig dat er in New York hondenspeelplaatsen voor grote en kleine honden zijn.

Chantal Konijn

Ja ik dacht ik ga het weer eens bijhouden. Lily zou hier veel vrienden maken ja in de speelplaatsen voor honden die je op veel plekken hebt

Marjolein

Lily in New York ? zij komt niet voor de bezienswaardigheden maar voor de speelplaatsen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!