Konijn.reismee.nl

Aankomst in New York 18 september 2022

Vandaag vroeg opgestaan omdat we beginnen aan de vakantie naar New York en Los Angeles. Vanwege de vele drukte problemen op Schiphol zijn we 4,5 uur van tevoren aanwezig. Het is nog niet zo druk, dus ook geen wachtrij bij het inchecken van de bagage. Wel voor de handbagage check, maar was ook niet zo heel lang en bij paspoortcontrole gingen net de digitale poortjes extra open, dus binnen 40 minuten waren we er doorheen.

De rest an de tijd benut met wat rond lopen en zitten puzzelen. Bij de gate staan onze namen op de borden want net als veel anderen moeten wij ons nog melden voor de definitieve check dat wij gevaccineerd zijn tegen corona. De vlucht van 7,5 uur verloopt vlot, de indeling in het vliegtuig is fijn, want we zitten in rijen van 2 aan de raamkant, dus geen extra persoon naast ons. Eten is wel ok maar niet heel bijzonder, gelukkig kun je achterin het toestel zelf wat snacks pakken.Het vliegtuig is helemaal vol, dus uitstappen duurt voor ons even vanaf rij 50.

In de aankomsthal bij de paspoortcontrole is het druk, 60 minuten wachten is de verwachting. Slalommend langs de lintjes en poortjes klopt dat ongeveer wel. De man achter de balie werkt snel en daarna staan onze koffers al bij de bagageband. Met de airtrain naar de metro, we nemen lijn E naar Penn station, 13 haltes mee. Met de koffers de trap op is altijd een feest, maar dan sta je wel midden in de stad, met uitzicht op de Empire State building.

Even wennen dat we hier zijn, drukte en verkeer en midden tussen de hoge gebouwen. We lopen naar ons hotel aan de 9e Avenue en 41ste straat. Onderweg bij een ‘deli’ winkel water en een snackje gehaald. We slappen in het Truss Hotel, waar een zeer vriendelijke meneer achter de balie ons incheckt. Veel tips gekregen en we mogen in dit gebouw waar ook appartementen in zitten, gebruik maken van het dakterras om bijvoorbeeld te picknicken, klinkt goed.

De kamer is voor New Yorkse begrippen best groot en netjes, dit houden we wel uit hier voor een weekje. Even een uurtje gezeten en spullen uitgepakt. Dan willen we met de lift naar het dakterras om te zien hoe het eruit ziet. De lift daarheen is echter stuk, maar een behulpzame medewerker loopt met ons mee om te laten zien hoe je er wel komt, via een andere lift en een gang omlopen. Buiten is het zeer mooi, we staan temidden van andere hoge gebouwen en je kunt alle kanten op kijken. De bekende watertorens die op de daken staan zijn goed te zien. Hier gaan we zeker vaker naar toe misschien morgen ook ontbijten. Het uitzicht is echt waanzinnig.

We lopen het hotel uit en gaan richting Times Square, dat is hier vlakbij. Het is enorm druk met toeristen en blijkbaar was er een viering van Onafhankelijkheidsdag van Mexico, veel Mexicanen op de been met vlaggen. De parade was eerder vandaag. Wat foto’s gemaakt en voetje voor voetje naar 5th Avenue geschuifeld. Druk verkeer ook, fietsers in volle snelheid die niet opletten. Opvallend ook dat veel mensen hier in heel grote auto’s rijden, van die auto’s die je normaal in de beveiliging ziet.

Bij Rockefeller Plaza gekeken naar rolschaatsbaan en de Nintendo-winkel bezocht. Over 5th Avenue naar de Lego-winkel, waar ze een kunstmatige rij hebben staan zodat de winkel niet te druk is. Heel mooi gemaakt alle decoratie van Lego met het vrijheidsbeeld, Times Square en een grote gele taxi. Overal Avengers zoals Spiderman en Thor in de winkel. We hebben niks gekocht, maar rondkijken was leuk. Tijd om wat te eten, dus lopen we een stukje terug naar de McDonald’s voor een lekkere hamburger.

We willen nog even Central Park aantikken en komen daar via Colombus Square aan. Op zondag is het erg druk in het park. Bij de ijsbaan gekeken want deze is veranderd in een rolschaatsbaan met disco, compleet met foute muziek en lichtshow. Om half 8 wordt het hier al donker dus dat is nu mooi uitgelicht. Via een rustig wandelpad verlaten we het park, onderweg nog een grote rat gezien. Datis niet vreemd, want morgen is het vuilophaaldag en in het park en op straat liggen enorme stapels vuilzakken, van het formaat waar wel 2 volwassen mensen in passen. Het stinkt dus overal behoorlijk met de warme temperatuur erbij.

Over 5th Avenue lopen we terug naar Times Square, bij de Radio City Music Hall is de straat afgezet, op de heen weg zagen we hier ook al veel beveiliging. Er staan veel mensen met oortjes in en een hele batterij aan beveiligingsauto’s. Twee auto’s hebben Turkse vlaggen voorop, maar we weten niet voor wie het is. In het hotel op internet gekeken en de Turkse premier Erdogan blijkt in de stad te zijn voor de VN, dus vandaar. Hij had net als ons een rondje door Central Park gewandeld.

Op Times Square is het nog steeds heel druk, en in het donker leuk om te kijken naar alle lichtreclames. Er komen ook hele groepen mensen voorbij die naar het concert van zangeres Rosalia gaan, nooit van gehoord maar deze mensen wel. Allemaal slecht of te weinig gekleed, je haalt er zo uit wie er heen gaat.

Bij CVS waterflesjes gehaald en een klein cakeje met kaneel. Terug naar het hotel gelopen en wat tv gekeken, vroeg gaan slapen want we zijn inmiddels al 24 uur wakker.

Dick

Leuk jullie verhalen te lezen. Heel veel plezier!