Konijn.reismee.nl

Racedag in Monza 2013

Doordat we zondag erg laat terug waren vanaf het circuit, en gisteren een reisdagje hadden, nu pas tijd voor de laatste log en het is een lange want het was een dag waarop veel gebeurde.

Zondag weer vroeg op pad na een kort ontbijtje in het hotel. Voor de laatste keer de wandeling door Monza naar het circuit. We waren niet de enigen die vroeg onderweg waren, het racevolk was al wakker. Bij aankomst in Monza kwamen we langs een hotel, waar blijk baar Ross Brawn logeerde, want die zagen we in de auto stappen, een luxe Mercedes uiteraard.

Wij gingen lopend verder, het was nog erg rustig, al stonden bij het coureurshotel toch al fans te wachten. Wij hebben deze keer niet gestalkt. Bij het circuit kwam er weer een luxe Mercedes aanzetten, achterin zat Lewis Hamilton. Het was al erg druk, wat de wandeling naar de ingang wel zo gezellig maakt. Omdat de paddockingang waar de coureurs binnen komen vlakbij ons tribune was, besloten we nog even te kijken of we nog bekenden konden spotten.

Uiteraard waren er meer mensen op dat idee gekomen. Er waren dan ook mensen die op elke auto afdoken om naar binnen te gluren, wat er komisch uit zag. Inmiddels werden we trouwens zelf ook herkend. De jongen van de beveiliging herkende ons en zei 'you are here for 4 days?' hij zag ons natuurlijk elke dag stalken. Wij hebben Massa, Raikkonen, Bianchi, Sutil, Perez en Pic zien aan komen. Daarna naar de tribune gegaan om de rest van de GP2 race te bekijken.

Om half 1 was het tijd voor de rijdersparade, waarbij alle coureurs op een platte vrachtwagen worden rond gereden langs het publiek. Vanaf dat moment konden we verder alle voorbereidingen volgen voordat de race begon. Alle tv-ploegen aan het werk gezien in de pitstraat, teams die af en aan rennen met hun spullen naar de startopstelling en David Hasselhoff zien lopen die bij Red Bull te gast was. Het leukste om te zien was het moment dat de auto's arriveren voordat ze naar hun startplek worden geduwd. Ze stopten allemaal precies voor de plek waar wij zaten, dus weer goed uitzicht. Vanaf dat moment vloog de tijd om en was het tijd voor de opwarmronde. Zodra de auto's een rondje maken, moest de hele pitcrew van elk team snel terug rennen naar de pitstraat. Jammer voor die mensen kon dat alleen via de 1 ingang aan het einde, dus het was doorlopen geblazen.

De start van de race geeft echt een geweldig geluid, via het tv-scherm konden we de alles volgen op de stukken waar wij geen zicht op hadden. Wel maak je alles op en rond de pitstraat mee, waardoor de race goed te volgen is, want je kan ook alle pitborden van de coureurs lezen. Vooraf hadden we een favoriet podium in gedachten, en deze bleek uit te komen met Vettel, Alonso en Webber.

Vorig jaar was de finish van de race voor ons het teken om met vele duizenden mensen naar het podium te rennen. Deze keer zaten we echter tegenover het podium, en konden we de hele meute met grote vlaggen van 2 kanten zien komen aanrennen. Het was heel gaaf om mee te maken. De hele podiumceremonie trouwens, zoveel sfeer en het enthousiasme van de coureurs, dat gebeurt niet op alle circuits. Het boe-geroep naar Vettel was het enige jammere, want dat past er niet echt bij. Alonso werd uiteraard enorm toegejuicht, net als Webber, het was zijn laatste Europese race en het publiek was daarom ook erg enthousiast dat hij op het podium stond, de man zelf ook.

Na afloop wilden wij ook het circuit op. Dat was heel erg dringen, en uiteindelijk hadden we ook geen makkelijke ingang bij onze tribune. We moesten op de knieën onder een stelling door en daarna jezelf optrekken aan het hek om via de vangrail door het gat in het hek te kunnen. Ik dacht meteen, dit wordt pleisters plakken, maar dat viel gelukkig mee, alleen een heel klein beetje geschaafd. Tussen de mensenmassa door probeerden we daarna richting pitmuur te gaan. De BBC moest ergens live staan uit te zenden, maar de muur is zo hoog dat we dat jammer genoeg niet konden zien. Wel de Ferrari-vlag hoog in de lucht gestoken, zodat die misschien te zien is op tv, en het paarse konijn heen en weer gezwaaid, wie weet komt hij in beeld.

We besloten om niet de hele ronde over het circuit te maken, dat is meer dan 5km lopen en kost dus een hoop tijd. Die wilden we beter besteden. Dus hebben we foto's gemaakt tot en met de 1e chicane en zijn we daarna terug gelopen. De vrachtwagens van de teams reden ondertussen al het circuit op om de boel af te breken. Wij gingen via een hek naast het einde van de pitstraat eraf.

We zijn meteen door gelopen naar de paddock uitgang waar we al 2 dagen coureurs hebben gekeken. Het was er druk, maar we konden met een beetje mazzel en duwen vrijwel vooraan staan. Damon Hill was de 1e die we zagen langs lopen. Daarna kwam Rosberg, die nam alle tijd voor handtekeningen, wij hebben er allebei ook 1 gekregen, maar doordat mijn papiertje weg gleed, lijkt het meer alsof hij een hartje heeft getekend.

De fans waren erg enthousiast, en gelukkig deed Rosberg daar ook aan mee, dus stijgt hij erg op het lijstje sympathieke coureurs. Hierna ging het enorm regenen, gelukkig hadden we een paraplu bij ons. We moesten wel verhuizen, want er moesten vrachtwagens langs de plek waar wij stonden. Gelukkig konden we aan de andere kant weer vooraan staan. We hebben echt heel veel coureurs, teambazen en tv-mensen gezien. Onder andere Bottas, Maldonado, Hulkenberg, Sutil, Massa, Di resta, Vergne, Ricciardo (ging gewoon op de fiets weg, werd daardoor wel bestormd door fans), Pic, Van der Garde, Vettel, Coulthard, Eddie Jordan, de BBC presentatoren eigenlijk teveel om op te noemen. Handtekeningen wilden we ook nog verzamelen, maar heel stom we hadden geen pen of stift mee. Gelukkig konden we meeliften met de pen van de Engelse jongens naast ons, en kregen we zo van Pic, Gary Anderson en Suzi Perry een handtekening.

Het werd steeds later, en de meeste fans gingen weg. Er was nog een klein clubje over om op Alonso te wachten, maar deze hebben we niet meer gezien. Hij was misschien al weg, of via een andere uitgang vertrokken. Het lange wachten werd goed gemaakt door Mark Webber. Hij reed naar buiten maar stopte bij het hek om vanuit de auto handtekeningen uit te delen. Na enige twijfel of hij niet meteen weer verder zou rijden heb ik me er toch tussen gestort. Hij reed al half weg, maar pakte toch mijn tijdschrift aan. Reed een stukje verder omdat de beveiliging wilde dat hij door reed. Ik was bang dat ik mijn boekje kwijt was, maar hij was erg attent, zette zijn handtekening en gaf het boekje terug. De handtekening staat weliswaar op een foto van Alonso, maar dat maakt niet uit ik ben er superblij mee.

We zijn daarna maar weg gegaan, want het was al laat en donker, onderweg ging het in de verte onweren, dus we hebben nog nooit zo snel de route naar het station afgelegd.

Het raceweekend is voorbij gevlogen, maar het was super, zeker omdat we zoveel coureurs van dichtbij hebben gezien en wat handtekeningen hebben gekregen, de zitplaatsen waren ook geweldig. Nu alleen nog de meer dan 2300 foto's en filmpjes uitzoeken.

Chantal