Konijn.reismee.nl

Bezoek aan San Siro

De laatste vakantiedag en voor het eerst geen wekker. Beetje uitslapen, en daarna een ontbijtje eten. Weinig F1 mensen nog over, maar wel een paar van bet Renault team. Voor de laatste keer lekker cakejes eten bij het ontbijt en daarna de koffers inpakken. Bij de checkout staat een lange rij, komt niet zo vaak voor in een hotel, ook hier weer de mensen van het Renault team, we zijn niet aan het stalken hoor.

Als we aan de beurt zijn krijgen we nog een rekening voor de stadsbelasting, is gebruikelijk maar die was voorheen € 20,- en nu ineens € 50,- beetje belachelijk. De koffers laten we in het hotel staan want dan kunnen we de stad nog in voordat we vanmiddag naar de luchthaven moeten.

De paarse metrolijn die vlakbij het hotel stopt gaat ook naar het San Siro stadion. In zo’n 25 minuten ben je daar, dus doen wij dat vandaag. Deze metrolijn blijkt pas afgelopen juli geopend te zijn en sindsdien hebben ze ook het metrokaarten systeem verandert waardoor het veel makkelijker gaat bij het kopen van een kaartje. Wij checken nu in met onze bankpas.

Bij San Siro even zoeken waar we heen moeten. Het stadion staat midden in een woonwijk, en is enorm groot er kunnen zo’n 80.000 mensen in. Nu is het vooral druk met F1 fans die nog wat tijd over hebben en dus het stadion gaan bezoeken. Vanuit de winkel kun je al op het veld kijken.

Om de hoek kun je een kaartje kopen voor € 18,- en het museum en stadion bezoeken. Wij twijfelen een beetje net als een groepje Nederlandse mannen. Maar eentje zegt dat het natuurlijk suf is om later thuis te zeggen dat je er geweest bent maar niet voor € 18,- naar binnen ging. Dat is ook zo, dus kopen wij ook een kaartje.

Je moet eerst het museum bezoeken. Daar is niet zo veel te zien. De bouw van het stadion, belangrijke optredens en wedstrijden en op de 1e etage heel veel shirts van bekende voetballers. Ook Van Basten en Gullit die door sommige mensen voor Seedorf wordt aangezien, tja.

Hierna het stadion in, je mag zelf de route lopen, eerst loop je door de gang waar de pers staat om interviews af te nemen. Je kunt zelf poseren voor de borden met reclame. Daarna mag je de kleedkamers in van AC Milan en Inter Milan. De kleedkamer van Inter oogt wel wat mooier en moderner. Bij AC Milan zij de leren stoelen van de spelers bijvoorbeeld gescheurd, verwacht je niet bij een grote club.

Vanuit de kleedkamers loop je door de spelerstunnel het veld op. Ze laten juichend publiek horen, echt heel leuk dat je hier mag lopen. Het veld mag je natuurlijk niet op maar je mag bij de zijlijn staan waar de dug outs staan. Het veld oogt wat klein, maar dat komt misschien omdat het publiek er zo dicht op zit.

Je mag ook een gedeelte van de tribune op. Oude klapstoeltjes daar, er is een eettentje open waar mensen bier halen. Wij houden het bij frisdrank en een hotdog die we op de tribune eten, zit lekker in het zonnetje. Via de tribune sta je dan ineens weer buiten. Leuke tour was het, maar je mist wel dat ze van de clubs niet zoveel laten zien en ook de gewonnen bekers kun je niet bekijken. Maar de dingen die je wel mag zien zijn natuurlijk ontzettend leuk. Het is ook een drukke dag vandaag voor ze want er lopen echt veel F1 fans rond die zich verder een beetje vervelen. Milaan heeft ook niet zoveel te bieden tenzij je van duur shoppen en musea bezoeken houdt.

We lopen een rondje om het stadion en nemen dan de metro terug naar het hotel. Onderweg koopt Marjolein alvast de kaartjes voor de trein naar de luchthaven. Die gaan wel op tijd dus moeten we om 15.35 uur de trein nemen. Er is nog wel tijd voor een Italiaans ijsje, die halen we in een winkelcentrum, heel erg lekker. Al ging het bestellen wat rommelig want je weet niet of je het nou goed besteld, het meisje achter de kassa was echter zeer behulpzaam.

We blijven wel iets te lang zitten en moeten ineens een beetje haast maken voor de trein. Terug lopen naar het hotel dus, onderweg 2 grote hagedissen gezien. De koffers opgehaald, duurde een beetje lang, omkleden en naar de metro. We hebben uiteindelijk 6 minuten om de trein te halen op een station waar we nog nooit geweest zijn. De goede bewegwijzering stopt na een tijdje. Heel onhandig, dan vinden we via een bord uit dat we op spoor 13 moeten zijn. Fijn we staan bij 1, snel lopen, nog bijna verkeerd en dan op spoor 13 komen en de trein is er nog niet. We zijn in ieder geval op tijd.

In de trein is het erg druk, er komt een Nederlands gezin vlakbij ons staan. Die maken zich over alles druk, of de deur wel of niet open gaat, welke terminal ze moeten zijn, dat had de vader niet opgezocht en dat wordt hem niet in dank afgenomen. Wat de mensen aan hebben die hun komen ophalen in Nederland, alsof je bekenden alleen maar aan hun kleding herkend. Gelukkig gaan ze na een tijdje bij een andere deur staan, want voor hetzelfde geldt gaat deze niet open.

Bij Terminal 1 gaan we eruit, de treindeuren gaan gewoon open, alle paniek voor niets. Op de luchthaven eten we een hamburger met frietjes, die kun je via een zuil bestellen en daarna wordt het naar je tafel gebracht, het smaakte heerlijk. Ons vliegtuig krijgt maar geen gate toegewezen, pas heel laat staat er gate 1. Als we daar komen is het vliegtuig er nog niet, dat wordt dus weer een vertraging.

Er zijn wel hele groepen Nederlanders die met een georganiseerde reis naar de Formule 1 zijn geweest. Niet ons publiek, erg schreeuwerig en grote monden en slechte humor. Als we eindelijk aan boord kunnen is er niet genoeg ruimte meer voor de handbagage dus moeten onze koffers ingecheckt worden. Erg jammer want op Schiphol moet je dan lang wachten tot ze op de bagageband liggen.

De vlucht zelf is echt enorm vervelend. Het vliegen gaat prima, maar de overige passagiers kan zich slecht gedragen. Ze blijven maar stomme opmerkingen maken en de reisleider roepen met zogenaamd leuke grappen waar zij veel te hard om moeten lachen. Echt een drama om met deze mensen aan boord te zitten. Er wordt geen alcohol geschonken omdat deze groep zich zo gedraagt. Als de stewardess vraagt of het zachter kan, gaan ze ook daar stom mee doen door de hele tijd ssst ssst te roepen. Ik wil echt nooit meer met zo’n groep in 1 toestel zitten. Ben ook blij dat wij nooit op een Verstappen tribune zitten met deze mensen, dat hou je niet vol.

Eenmaal geland nog heel lang taxiën met het vliegtuig en dan nog steeds met deze mensen een bus in die naar de gate rijdt. We zijn echt super blij als we daar uit zijn en eindelijk van deze mensen af zijn. Op de koffers is het even wachten, maar dan kunnen we echt naar huis. Jammer dat de vakantie er weer op zit, maar het was weer heel leuk vooral in Monza.

Chantal

Dick van der Zwan

Leuk om het "mee te beleven"