Konijn.reismee.nl

Onderweg naar Kanab

Onze laatste ochtend op de camping in de Grand Canyon. Het is nog steeds fris hier. Vanmorgen roerei gemaakt voor het ontbijt. Daarna de camper afgekoppeld van stroom en water. De buurman van de grote camper naast ons is in voor een praatje. Hij is bezig ontbijt te maken in hun buiten keuken.

Een beetje gepraat over de standaard dingen, zoals waar je vandaan komt en naar toe gaat. Hij is zelf met de familie (vrouw, 4 dochters en een hond) en moeder en zus die verderop met campers staan 4 weken op vakantie, en eindigt uiteindelijk in Florida, dat is een flinke rit. Hij was ooit ook in Nederland geweest toen hij in het leger zat, in het gulden tijdperk. En die heeft hij nog liggen.

Na dit gezellige praatje gaan we op pad, weer een lange rit voor de boeg, naar Kanab. We rijden eerst de Grand Canyon uit, vanuit de camper nog mooie uitzichten op de canyon gehad. Daarna een niet zo’n bijzondere rit over de snelweg. We maken een stop in Cameron waar een grote souvenirwinkel zit, niets gekocht maar wel heel blij dat de zon hier weer schijnt.

Doorgereden over de snelweg door de Marble Canyon en de Navajo Bridge overgestoken. Deze loopt op grote hoogte over de Colorado rivier. Je kunt er uitstappen en over de ernaast gelegen brug lopen en foto’s maken. Het toilet bezocht, die was een beetje raar. Er zaten wel muren tussen de toiletten en een deur voor elk hokje maar alles was heel laag waardoor je bijna in het hokje ernaast keek.

De volgende stop maken we bij de Cliff Dwellers, waar grote rotsblokken verspreid liggen die afgebroken zijn van de hoge rotsmuren langs de weg. In sommige rotsblokken zijn zelfs deuren gemaakt en bevindt zich een klein huisje, wat verder leeg is overigens. Terwijl we over deze weg rijden is deze aan beide kanten trouwens voorzien van enorme rode rotsmuren, verder veel lege prairies.

De weg gaat een tijdlang rechtdoor over een saai stuk weg, daarna draaien we via meerdere steile bochten naar boven en belanden we op ongeveer 2500 meter hoogte. Hier is de omgeving heel anders, vol met bossen waar zo te zien nog niet zolang geleden enorme bosbranden zijn geweest. We stappen uit bij het visitor centre van Kaibab Plateau, daar kan Edwin weer een stempel halen voor in zijn National Parks paspoort. Verder is daar niet veel te doen, we rijden verder op zoek naar een geschikte lunchplaats. Dat duurt even, maar bij LeFevre Overlook met uitzicht over de Grand Staircase kunnen we parkeren.

We lunchen met fruit, broodjes en wraps in de camper. Daarna wil ik het afvalzakje wegbrengen maar nergens een prullenbak te zien. Bij de 2 toiletten ook niet, maar andere mensen hebben dit opgelost door dan maar alles in het gehandicaptentoilet achter te laten, er licht een flinke berg koffiebekers en afvalzakken. Normaal zou ik het niet zo gauw gedaan hebben, maar omdat ik ons afval niet mee terug wilde nemen, heb ik het maar bij de stapel gelegd, ik neem aan dat degene die de toiletten beheert het wel een keer mee neemt.

We gaan naar het uitkijkpunt op de Grand Staircase vanwaar je een wijds uitzicht hebt op alle plateaus in de omgeving en de rotswanden en bergen in verschillende rotskleuren. Weer terug de camper in en doorgereden naar Kanaab waar onze camping voor vandaag is: RV Kanab Coral. Eerst in de plaatselijke supermarkt wat verse spulletjes ingeslagen.

Op de kleine camping krijgen we een plekje tegenover het hoofdgebouw toegewezen. De plekken zijn krap, maar inparkeren gaat goed. Even later komt er een grote truck met lange caravan aangereden, onze naast buren. Eigenlijk past het niet op de plek waar ze moeten staan, maar met wat voorzichtig manoeuvreren staan ze net niet tegen onze camper aan.

Edwin maakt kort een praatje, deze mensen zijn al een tijdje onderweg en hebben inmiddels 4000 mijl afgelegd en komen vanuit Alaska. We eten buiten aan onze kampeertafel (het is inmiddels zonnig en wat warmer gelukkig) een stukje cake en lopen daarna door de hoofdstraat. Het is hier niet op voetgangers ingericht en veel is er ook niet te doen. Er is een grote supermarkt waar we nog op zoek gaan naar de dingen die we bij de andere supermarkt niet konden vinden. Maar ook hier slagen we niet helemaal, sommige dingen vinden we ook gewoon te duur.

We lopen terug en op de camping biedt de buurman ons ijsblokjes aan, ze hebben er genoeg, hij roept ook nog iets over cocktails, maar we zijn in beiden niet zo geïnteresseerd. Voor het avondeten maakt Edwin rijst in wraps met witvis en paprika, smaakte goed. We hebben weer Wifi dus daarna even online dingen bij gelezen en de blog bijgewerkt. Dat zal de komende dagen weer wat moeilijker worden want de meeste campings hebben geen Wifi. Morgen rijden we naar Escalante.

Chantal

Dick van der Zwan

Leuk jullie reis te kunnen volgen.

Ed

Hoi Dick, leuk dat je ons volgt. Ik zal wanneer we terug zijn contact met je opnemen. Groet Ed