Konijn.reismee.nl

Het is racedag in Monza

Drukte met mede racefans bij het ontbijt. Vandaag de laatste dag naar het circuit voor de race. We doorlopen onze dagelijkse routine van naar het station wandelen, trein naar Monza nemen en naar het circuit wandelen. Gelukkig is het leker warm en droog, dat mocht wel een keertje. Veel anderen zijn ook gaan wandelen, meestal is het niet zo druk op de paden in het bos, maar nu verkiezen veel mensen de benenwagen. Bij de beveiliging aan het circuit is het rustig, slechts een korte rij.

We besluiten een kijkje op het kruispunt voor de paddock te nemen, jaarlijks goed voor het spotten van coureurs die bij het circuit aan komen. Dat weten meer mensen uiteraard en het is weer chaos ten top van auto’s die arriveren en politieagenten die met fluitjes de boel proberen te regelen. Wij gaan wat uit het gedrang staan aan de zijkant waar aankomend verkeer uit de tunnel onder het circuit door naar boven rijdt.

Als eerste zien we Bottas in een grote Mercedes Jeep arriveren, die wordt natuurlijk bestormd door fans. Verstandig om het raampje van de auto niet te ver open te zetten. Daarna komen Alonso, Stroll, Hartley, Magnussen, Raikkonen (onder luidt gejuich), Rosberg en Alesi aan. Hamilton moet ook zijn aangekomen want we zien zijn assistente lopen, met de welbekende step, en even daarvoor kwam er een grote Mercedes Jeep langs, net zo een als die van Bottas, maar op de een of andere manier zien we hem zelf niet. Misschien heeft het wat te maken met de fanatieke Ferrari fans die voor het eerst in jaren weer eens hoop hebben op een race overwinning.

Als er een tijdje niemand meer arriveert lopen wij om naar de tribune, maar het loont altijd om ’s ochtends op de racedag even op dit kruispunt te kijken. Eerst nog langs de toiletten waar het niet normaal druk is. We kijken de Porsche race, niet zoveel actie helaas. Daarna is het tijd voor de drivers parade, met de klassieke auto’s die we gisteren van dichtbij konden bekijken. Altijd leuk om de coureurs even allemaal te zien, helaas is het instappen in de auto’s in tegenstelling tot andere jaren niet voor onze tribune, dus we zien ze pas als het rondje bijna geheel gemaakt is. Hamilton stapt overigens eerder uit, dat weer wel voor onze tribune. Hij had vast geen zin om het hele stuk naar de Mercedes pitbox terug te lopen. De Engelsen die naast ons zitten dit weekend komen ook aan, ze hebben een t-shirt gekregen bij de Petronas stand. Die willen ze niet dus krijgen we hem cadeau. Als we het shirt later bekijken blijkt deze in maand XXXL te zijn, tja wat moet je daarmee.

Voor de race wordt de sfeer aangewakkert met voornamelijk veel harde muziek, men probeert een soort happening te creeeren. Hoeft voor ons niet zo. Daarna gaan de auto’s de pitboxen uit om naar de grid te rijden. Voor onze tribune zetten de coureurs allemaal de auto’s stil en worden ze opgehaald door de monteurs. Echt leuk om alles zo goed te kunnen bekijken. We zien ook Ruud Gullit lopen op weg naar de grid. Het volkslied is zeer apart deze keer. Het wordt gezongen door een rare oude man, die ook niet zo goed kan zingen. Het is fijn dat de boel op een gegeven moment wordt overstemd door de straaljagers die overvliegen met rook in de kleuren van de Italiaanse vlag uit de acherkant. Op onze tribune trekt men helaas de grote vlag weer over ons heen, goed voor de sfeer en het plaatje misschien, maar eronder zitten is echt niet leuk.

De vlag gaat vlak voor de start weg gelukkig. De race zelf is voor de Ferrari fans helaas niet wat ze gehoopt hadden, Hamilton weet hem toch weer te winnen. Wij hebben tijdens de race goed uitzicht op de pitstops en pitborden en via de tv-schermen kunnen we de race goed volgen. Als de vlag valt stormen duizenden fans de baan op om onder het podium te staan tijdens de ceremonie. Wij kunnen op onze plek blijven want we zitten voor het podium. Echt heel mooi om al die fans zo te zien en een geweldige sfeer.

De podiumceremonie is altijd leuk om te zien, met de volksliederen, de champagne en de coureurs die met het publiek bezig zijn. Felipe Massa komt nog op het podium voor interviews. Als de coureurs weg zijn loopt de tribune leeg. Wij doen rustig aan want we willen het circuit op en daar is het nu erg druk. Eerst nog op verzoek een foto gemaakt van de 2 Japanse fans voor ons. Ze willen met hun verklede teddybeer op de foto, en willen ons daarna ook op de foto zetten wat wel leuk is want dan hebben we een leuke foto samen. Ook vragen we of ons meereis paars konijn knuffel even op de foto mag met hun teddybeer, dat is wel wat lastig want ze spreken geen Engels, maar het lukt toch.

Daarna gaan we het circuit op, daarvoor moeten we over een hoge vangrail klimmen, levert weer wat blauwe plekken op. We maken foto’s op de startgrid, het is heel erg druk. We blijven een beetje in de buurt van de pitboxen, met name die van Mercedes, want meestal als Hamilton wint, klimt hij later op de pitmuur om met de fans te feesten.

Het duurt heel lang voordat hij komt, maar na het nemen van de teamfoto klimt hij op de muur. Hij springt zelfs het publiek in, iedereen duikt er bovenop natuurlijk. Eenmaal terug op de pitmuur kunnen we nog wat foto’s nemen. Hij signeert nog wat petjes, en gaat dan weer weg. Super cool om mee te maken. We blijven net als andere fans nog even plakken, er komt een pr-dame aan die over de pitmuur fotokaarten uitdeelt. Wat ervoor zorgt dat iedereen zich erop stort, wij komen ook in de meute terecht, raken elkaar kwijt worden alle kanten opgeduwt en hangen in de kluwen mensen zelfs even los boven de grond. En dat voor een fotokaart met handtekening van Bottas, iedereen dacht natuurlijk dat die van Hamilton was. Een hele clun Hamilton fans gaat nog op de foto, wat ook veel bekijks trekt, en daarna moet iedereen toch echt van de baan af, want ze gaan de boel afbreken.

We lopen nog even langs het kruispunt bij de paddock maar blijven niet zo lang hangen, het leukste moment hebben we net toch al meegemaakt, en omda t de race tegenwoordig een uur later begint, is het ook verstandig om op tijd weer weg te gaan anders loop je in de schemer door het park. We gaan via de McDonald’s terug naar de trein. We nemen een donut mee voor in het hotel. Op het statio nog even wat Engelsen geholpen met het kopen van een treinkaart. We weten inmiddels een beetje hoe het werkt.

Helaas zit de race er alweer op zo’n weekend gaat snel voorbij maar het was weer enorm leuk.

Chantal