Konijn.reismee.nl

F1 kwalificatie in Monza

Het ontbijt in het hotel is weer druk met racefans. In de lichte regen lopen we naar het station, kan het nou niet gewoon droog zijn. We willen kaartjes bij de automaat kopen maar dat werkt niet. Hij is wel heel voordelig, want zodra je op de knop OK drukt rolt er muntgeld uit. Die gaat zo even door en we hebben inmiddels € 9,- cadeau gehad. We lopen dan maar naar de balie en kopen daar kaartjes. De 2 Nederlandse mannen die ook bij de automaat gaan staan, krijgen ook muntgeld cadeau. Ze vragen eerst netjes of het van ons is, maar wij vertellen dat wij dit ook al hadden. Ik weet niet hoeveel zij er uiteindelijk uit  hebben gekregen, want we zien ze pas later op het perron.

Lopen naar het circuit gaat niet helemaal droog, maar gelukkig is het maar lichte regen. Het kan dus zonder poncho. Bij het circuit eerst weer de vervelende security, doppen van de flessen weer verstoppen. Het duurt ook erg lang allemaal, hier moeten ze echt iets aan gaan doen. De check is niet zo grondig maar het duurt wel een uur voordat we eindelijk op de tribune zitten. Overal ook nog steeds modder om doorheen te glibberen.

We bekijken de F1 vrije training vanaf onze vast plek op de hoofdtribune voor dit weekend. Dit is wel een gedeelte waar op zaterdag de fanatieke Ferrari aanhang zit met grote spandoeken. Tijdens de vrije trekken ze een enorme vlag over de tribune, dat is even leuk voor de sfeer, maar je kan er niet doorheen kijken dus we zijn altijd blij als dat ding weer weg is. Vettel klimt nog even op de pitmuur om te zwaaien naar de fans.

We bekijken nog de kwalificatie van de Porsches en daarna de pitwalk die vooraf gaat aan de kwalificatie. Het is enorm druk daar, we zien de diverse internationale tv-ploegen aan het werk. Verschillende oud-coureurs geven daar ook hun mening, dus we zien onder andere Brundle, Rosberg en Coulthard lopen.

Op de tribune om ons heen is het trouwens een gemelleerd gezelschap. We zitten naast Engelsen, Italianen en Duitsers. Voor ons 2 dames uit Japan. Is wel het leuke altijd bij het bezoeken van een race dat iedereen lekker door elkaar zit. De kwalificatie is spannend, zeker omdat Ferrari ook mee doet voor de pole, waardoor de Italianen om ons heen erg uitbundig worden. Zeker als Raikkonen het voor elkaar krijgt om de pole position binnen te halen. Dit is reden voor de Ferrari-fans om de grote vlag weer uit te rollen over onze tribune. Hier zijn wij en andere fans niet blij mee, want ze parkeren de auto’s van de top 3 voor onze tribune dus dat willen we zien. Gelukkig beginnen veel mensen de vlag weg te trekken zodat er weer vrij zicht is. Sfeer maken is leuk, maar niet zo leuk als het ten koste van je uitzicht gaat, daar kom je tenslotte voor.

De top 3 coureurs geven een interview voor onze tribune, dat is niet zo goed te verstaan, maar kijken is ook leuk. We blijven hierna nog even zitten om de start van de F2 race te bekijken. Omdat er niet zoveel gebeurt tijdens de race, gaan we voor het einde ervan weg. We lopen achter de tribune, maken nog wat foto’s bij pilaren die daar staan met foto’s van de coureurs erop. Ook kunnen we kijken bij de tent waar de klassieke auto’s staan die morgen de coureurs vervoeren tijdens de drivers parade. Overal staat al bij wie waar in gaat plaats nemen, er zitten hele mooie auto’s bij.

Bij de paddock wachten we even om te kijken of er nog coureurs naar buiten komen. We zien echter alleen Felipe Massa en Mick Schumacher lopen. We lopen via het bos weer terug naar het dorp. Daar is het erg druk met festiviteiten, we blijven daar echter niet hangen en eten bij de McDonald’s waar het erg druk is. Wel grappig dat ze naast de Mac Junior ook een XL versie hebben, nog groter als de gewone BigMac. Het aantal calorieen dat daar in zit is zo hoog, wij beginnen er maar niet aan. Op het station kopen we nog wat eten voor morgen, erg handig dat daar nu een kleine supermarkt is gevestigd. Met de trein weer terug naar het hotel. Morgen is het racedag.

Chantal