Konijn.reismee.nl

Vrije trainingen F1 Monza

Ontbijt in het hotel tussen andere racefans, met de trein naar Monza voor de vrije trainingen van de Formule 1. Vanaf het station moeten we helaas door de regen naar het circuit lopen. Halverwege gaat de regen over in enorme hoosbuien, waardoor we genoodzaakt zijn om ponchos aan te trekken. Irritante dingen, maar dan blijft de kleding en de rugzak droog. In het bos wordt het zo erg dat we besluiten te schuilen bij een gesloten kermisattractie, het blijft maar regenen waardoor het hele pad vol loopt en we op een eilandje komen te staan. Als de regen wat afneemt zoeken we de minst natte weg over het pad. Op het circuit is alles ook blubber en onder gelopen.

Bij de controle van tassen is het druk, eigenlijk mogen de flessen met dop niet mee, zonder dop wel, maar een beveiliger is wel erg aardig voor Marjolein en geeft aan dat ze er snel mee mag door lopen. Stiekem dus snel terug in de tas en door lopen. Bij de tribune is het ook een grote modder bende, de brandweer moet ook water wegpompen. Niet helemaal wat je verwacht als je in de nazomer in Italie bent.

De overdekte hoofdtribune zit natuurlijk heel vol want iedereen wil droog zitten. Gelukkig vinden we nog een mooi plekje. Er wordt niet veel gereden vanwege de regen, wel mooi om de auto’s door de regen te zien rijden met al de spray erachter. Na de vrije training lopen we door de Fanzone, bij de tent van Mercedes een boekje met niet zo interessante info meegenomen, maar wel leuke foto’s erin. Lego heeft een Bugatti gemaakt op ware grootte die ook nog kan rijden, deze auto mag je van dichtbij bekijken, zeer mooi gemaakt want alle details kloppen.

In plaats van allemaal losse kleine tentjes hebben ze dit jaar 1 grote tent gemaakt waar je van alle teams souvenirs kan kopen. Voornamelijk team kleding uiteraard. De prijzen zijn wel erg aan de hoge kant, we zien ook niet echt iets wat we per se willen hebben, dus vertrekken met lege handen. We lopen langs de kleine winkeltjes die achter de paddock zitten. Daar kun je miniatuur auto’s kopen en wat oudere F1 souvenirs. Zo hebben ze oude petten van Hamilton in de uitverkoop, die komen nog uit zijn McLaren tijd. Deze wel aangeschaft.

We lopen hierna naar de bocht bij Ascari, daar willen we bovenin zitten zodat je over het hek kan kijken, maar de tribune zit al vol. We lopen naar een andere tribune, bij de 1e chicane. Daar bekijken we eigenlijk elk jaar een vrije training. Het pad er naar toe is vol modder, oppassen om niet uit te glijden. Bij de tribune weer controle van de tassen en of je geen dopjes mee hebt. Wat ze niet melden maar pas bij de controle zeggen is dat er geen bier mee mag op de tribune, een Nederlandse meneer staat dus met zijn net gekochte volle plastic beker en moet nu beslissen om  het op te drinken of weg te gooien. Beetje raar dat ze dat niet even melden van tevoren.

Wij gaan op de tribune hoog zitten, zodat je geen hekken voor je hebt. Na de eerste paar gereden rondjes is er opeens een hoop lawaai en zien we voor onze neus de auto van Ericsson voorbij vliegen. Onderdelen vliegen in het rond en de auto gaat meerdere malen over de kop. Daarna landt hij recht voor de tribune. Een heftige crash om in het echt te zien, en de tribune springt op om te kijken of de coureur ok is. Gelukkig kan hij ongedeerd uitstappen, van de auto is niet veel meer over en deze wordt op een vrachtauto gehezen. Zo’n zware crash ziet er op tv altijd spectaculair uit, maar als het voor je neus gebeurt is het flink schrikken en veel heftiger om te zien. Ook de herrie die erbij komt is zo hard.

Hierna duurt het even voordat de sessie wordt hervat, maar gebeurt er niet veel bijzonders meer. Vooral gewoon kijken naar de auto’s die de rondjes rijden. Na afloop gaan we terug naar de andere kant van het circuit. Onderweg naar het toilet gegaan, gewoon in zo’n tijdelijk hokje, altijd behelpen. We lopen nog een rondje langs de winkels en moeten voor de 2e keer vandaag wachten op de F2 auto’s die terug keren naar hun standplaats achter de paddock. Daarvoor moeten ze een stukje over het voetpad oversteken, dus we staan eerste rang als de auto’s daar worden stil gezet. De F3 auto’s komen ook nog naar buiten, dus we staan er echt met de neus bovenop. Blijft toch wel leuk dit kneuterige van dit circuit.

Op het kruispunt bij de paddock is het heel druk, altijd veel fans die staan te wachten op coureurs die hierlangs naar buiten gaan. De hekken zijn verder de paddock ingetrokken omdat er dan meer plek is voor de fans om te staan en het kruispunt wat meer vrij blijft. Dat in theorie want op het kruispunt blijft het hectisch met auto’s en lopende of wachtende racefans. Wij blijven vandaag niet lang wachten want het weer is niet betrouwbaar en we hebben geen zin in nog een nat pak. Bij een klein verkooppunt kopen we een programmaboek. De verkoper is wat in de war met het wisselgeld en grapt er wat over, waarom ik niet gewoon meer neerleg voor het boekje.

Op de terugweg stappen we flink door want het spettert wel een beetje. Er zijn veel andere race wandelaarrs, niet iedereen duikt dus meteen in de shuttlebus. We eten bij de McDonald’s. Daar hebben ze de McJunior, dat is de kleine versie van de BigMac, top idee want net zo lekker maar minder rommelig eten. Ondertussen regent het weer erg hard, dus snel het station in. Lange rijen bj de automaten voor treinkaartjes. Er zijn ook kaartjes te koop bij een man, die gezien zijn uniform vast voor de trein werkt, anders is dit een beetje louche. Wij kopen toch maar bij hem en krijgen wat kleine printjes als bewijs mee. Gaat wel sneller als de automaat. Bij de supermarkt nog wat water gehaald, helaas moeten we daarna lang wachten op de trein. Eenmaal terug in het hotel even relaxed gezeten op de kamer.

Chantal