Konijn.reismee.nl

F1 Italie Pitwalk

In het gestart met een lekker ontbijtje, voldoende keuze hier altijd met croissants, worstjes, taart en eitjes die zelf mag koken. Alleen niet kan afkoelen, dus daarna verbrand je je vingers bij het pellen. Anders dan andere jaren nog geen F1 medewerkers gespot in het hotel.

Met de trein naar Monza, het hotel ligt tegenover het station en in 5 minuten ben je met de trein in Monza, dus een super snelle verbinding. In Monza is het ongeveer een uur lopen naar het circuit. Eerst door het stadje waar iedereen de tijd heeft, en op straat rond hangt of een koffie staat te drinken. Op een doordeweekse dag vraag je je af of er ook gewerkt wordt. In het park is het rustig, en altijd weer een mooie wandeling.

Bij het circuit blijkt dat de poorten nog dicht zijn. Andere jaren kon je er al vroeg naar binnen om lekker rond te kijken, de winkeltjes te bezoeken en op tribunes te kijken. Ook zag je altijd wel coureurs die hun trackwalk aan het doen waren met hun engineers. Dat zit er vandaag niet in want het hek blijft dicht. Als ik vraag aan een medewerker hoe laat het circuit opent, zegt hij om 10 uur, ik zeg het is al 11 uur, waarop de man op zijn telefoon naar de tijd kijkt en zegt, dan weten we het ook niet.

Dan maar in het zonnetje zitten, het is wel erg warm. We raken aan de praat met een Australische man uit Sydney, die er in zijn eentje is. Vorige week heeft hij Spa bezocht. We praten over van alles en nog wat, veel over F1 want hij is ook een liefhebber. Na uren wachten en een opspring moment voor de fans als Vettel in zijn auto bij het circuit arriveert, gaan de hekken om 14 uur eindelijk open. We balen enorm want nu is er weinig tijd voordat de pitwalk begint, en eigenlijk wilden we lekker gaan rond kijken. Krijgen we eerst ook nog een beveiligingscontrole waarvoor we lang in de rij staan. Net als vorig jaar mogen de doppen van de flessen niet mee. We verstoppen ze dus weer zodat we ze later er weer op kunnen draaien.

Er zijn 2 Nederlandse mannen achter ons die het leuk vinden dat 2 vrouwen de F1 bezoeken. We praten wat en zij vertellen dat ze bij de 1e chicane zitten, wij op de hoofdtribune, dat vinden ze niks want daar rijden de auto’s alleen maar snel voorbij. De ene man zegt ook nog, tja die tribunes moeten ook gevuld worden he. Terwijl wij het wel leuk vinden op de hoofdtribune, want je kan de pitstops zien, en de borden voor de coureurs, en natuurlijk mooi zicht op het podium.

Met de Australische man lopen we naar de hoofdtribune, even ons plekje bekijken. De man neemt een foto voor ons, maar ook met zijn eigen camera, ik weet niet wat hij daarmee gaat doen, maar ach het was een aardige meneer. Hij gaat verder kijken, wij kijken nog even naar de activiteiten in de pitstraat.

Dan lopen we om via het tunneltje onder het circuit, bij de paddock staan geen hekken meer, dus je kan die goed bekijken. Ook hebben ze bij de uitgang de hekken meer naar binnen gezet om het kruispunt wat vrijer te houden van wachtende fans. Voor de pitwalk staat een enorme rij, lang wachten weer, dan mag er een grote groep naar binnen, wij nog niet. Het duurt allemaal erg lang, en er valt van de warmte ook nog iemand flauw. Pas na 5 uur kunnen we naar binnen, de drukte is niet te doen, veel duw- en trekwerk. Wij kijken bij Sauber en McLaren, daar vertelt een fotograaf dat de meeste coureurs al geweest zijn.

Van Doorne komt nog wel langs, handtekeningenkaart bemachtigd. We staan nu ook vooraan en kunnen bij Sauber de pitstop oefening zien, maar dat gaat niet door, want we worden door de beveiliging gevraagd weg te gaan. De pitwalk zit er op, we zijn net een half uur binnen, dus dat is niet zo goed geregeld. De fans protesteren, sommigen gaan door het lint en krijgen ruzie met de beveiliging. Het is wel begrijpelijk want we hebben amper de tijd gehad om wat te zien.

We proberen dan maar zo langzaam mogelijk te lopen, hier en daar een foto maken. Dan wijst een politieagent de mensen erop dat de coureurs van Torro Rosso in de pits lopen. Slecht idee natuurlijk, want iedereen duikt er op af, wel aardig van de agent door er op te wijzen. Nou zo hebben we 3 coureurs gezien, en een handtekeningenkaart van Stroll op de grond gevonden, leek wel weggesmeten.

Bij Red Bull zien we Gasley zijn stoeltje passen voor volgend jaar. Bij Ferrari en Mercedes kunnen we amper kijken, we worden voort geduwd, echt heel onvriendelijk ook, nog nooit zo’n slechte pitwalk gehad. Bovendien hebben ze tegelijkertijd in de Fanzone achter de hoofdtribune de Ferrari coureurs op het podium, kan je dus nooit allebei doen.

Buiten op het kruispunt is het niet veel beter, want de hele meute komt daar nu in 1 keer terecht. Dan probeert Raikkonen via die kant ook nog eens weg te rijden, echt chaotische Italiaanse toestanden. Zeker wat betreft de pitwalk hoop ik dat ze het volgend jaar anders doen. We lopen maar terug en eten bij de McDonald’s. Met moeite daarna een treinkaartje kunnen kopen, zo druk en de automaten zijn niet zo handig. Daarna even rust in het hotel.

Chantal