Konijn.reismee.nl

Racedag in Monza, Hamilton wint

De laatste dag dat we naar het circuit gaan is alweer aangebroken. Bij het ontbijt is het lekker druk met andere F1 fans. We ontlopen de Nederlandse mannen van gisteren maar even na die foute weersvoorspelling, daar willen we het een dag later niet meer over hebben. De spullen zijn redelijk opgedroogd de schoenen en tassen nog wat vochtig, maar vandaag schijnt de zon dus drogen we vast verder op. De temperatuur is ook weer boven de 20 graden, toch een stuk fijner. De trein is druk, de meeste mensen stappen over op de shuttlebus, maar wij gaan weer lopen, in de droogte vandaag.

Het circuit opkomen bestaat weer uit de gebruikelijke flessen controle. Twee Nederlandse mannen voor ons hebben pech, want hun tassen worden helemaal doorzocht, alles eruit en het drinken weg. Zonnebrand mag ook alleen mee zonder dop, belachelijk want dat gaat natuurlijk mis in de tas. Een Engelse vrouw is er dan ook flink boos over. Wij komen er weer door met afgedraaide verstopte doppen, en slecht doorzochte tassen. Meer mensen zijn op het idee gekomen om de doppen te verstoppen, want even verderop na de controle wordt door een aantal mensen alles weer dicht gedraaid.

Bij het kruispunt voor de paddock is het zoals gebruikelijk weer chaotisch. De meeste coureurs zijn al gearriveerd, maar opeens loopt Pascal Wehrlein zo voor onze neus langs. Om aan de file te ontkomen is hij maar een stuk gaan lopen vanaf zijn auto, grappig dat weinig mensen het door hebben. Kai Ebel van de Duitse tv neemt ook een item op voor de deur. Verder zien we Giovinazzi de testrijder van Ferrari.

We lopen door naar onze tribune om daar de Porsche race te bekijken, er gebeurt niet zoveel. Op het podium staat iemand uit Koeweit als nummer 2. Als het tijd is voor de champagne moet hij die uit de weg gaan, want hieraan kan hij niet meedoen. Na het podium rijdt een oude Honda een rondje, jammer dat we niet meekrijgen welke auto dat is en wie erin rond rijdt. Waar we wel teveel van mee krijgen zijn de mensen om ons heen. Allemaal Nederlanders die alleen voor Verstappen komen en verder weinig van de sport weten, continu stomme opmerkingen maken en niet eens weten hoe laat de race begint. Beetje jammer dat het gezelschap om ons heen niet zo gemixt is.

De drivers parade is dit jaar met oude auto’s vooraf gegaan door een collectie oude Ferrari’s vanwege hun 70-jarig bestaan. Niet alle auto’s komen weg, er moet wat aangeduwd worden. Alonso heeft helemaal pech want de auto waarin hij mee gaat krijgt men niet aan de praat. Beetje hilarisch wel dat dit hem overkomt, hij besluit dan maar met Palmer mee te gaan, al zit dat wel een wat krap. Vettel kruipt zelf achter het stuur van een oude Ferrari in plaats van te worden rond gereden.

Terwijl dit plaats vindt is er ook een pitwalk voor mensen met een paddock pas, dure kaartjes dus. Velen hebben echter de pech dat de coureurs aankomen en vertrekken door de pitstraat. Ze moeten wachten achter een rijtje beveiligers voordat ze ook de pitstraat in kunnen. Vervolgens is de pitwalk ook nog eerder afgelopen, beetje zonde dus want dan heb je misschien een kwartiertje kunnen kijken.

Om half 2 gaan de auto’s naar de grit. Ze stoppen voor onze tribune om naar hun startplaats te worden geduwd, altijd weer leuk om te zien. We kunnen ook net de achterste startrijen nog goed zien waar Ricciardo, Alonso en Sainz staan. Hamilton, Bottas en Ricciardo stappen voor onze neus uit de auto, zie je ze ook nog even zonder helm. Er valt in korte tijd weer genoeg te zien. Het volkslied begint een beetje onverwachts en onherkenbaar waardoor niet iedereen door heeft dat we al moeten gaan staan. Na het volkslied komen er straaljagers over met rookpluimen in de kleuren van de Italiaanse vlag. Wij zien dat maar deels omdat ze recht over onze tribune vliegen, eigenlijk alleen rook en de vliegtuigen pas in de verte als ze al langs zijn geweest. Mooie foto’s staan er later op internet, er waren mensen met beter zicht. We krijgen ook nog eens die grote Ferrari vlag over ons heen. Dat vind eigenlijk niemand meer leuk, je wil toch gewoon kunnen kijken.

Om ons heen is ook nog gedoe om zitplaatsen, mensen zitten verkeerd, die vieze rokers voor ons blijken al dagen verkeerd te zitten en wij dus al die tijd voor niets in de rook. We hebben nu Amerikanen voor ons die volgens ons niet gewend zijn aan hoe het er hier aan toe gaat, maar er wel van genieten. De Nederlanders die verkeerd zitten durven de mensen die op hun plekken zitten niet aan te spreken. We dringen aan dat ze dit beter wel doen want anders blijven ze zelf verhuizen als iedereen zo meteen zit. Na wat gedraai en heen en weer geloop is alles eindelijk in orde.

De race zelf is wel leuk maar niet zo heel spannend, Hamilton rijdt gewoon te makkelijk bij iedereen weg. De startgrit die door de regen van gisteren behoorlijk door elkaar geschut was valt uiteindelijk weer terug voor iedereen op zijn gebruikelijk plek. De opmars van Ricciardo is wel leuk om te zien, net als de pitstops die niet allemaal goed gaan, ondanks het oefenen het hele weekend.

Als de vlag valt en Hamilton winnaar is, gaan de hekken open. Fans zetten het met vlaggen op een rennen om onder het podium te kunnen staan. Het podium blijft altijd een mooi gezicht met al die duizenden mensen die komen aanrennen, de coureurs die ook altijd feestvierend op het podium staan, en een goed uitzicht vanaf onze tribune.

Als de coureurs weg zijn begint het gedoe weer van mensen die door de hekken willen om op het circuit te komen en mensen die eraf willen. Hoop duwen en trekken, wij besluiten net als vorig jaar een eind door te lopen waar het iets rustiger is. Daar is het echter ook niet makkelijk, de sfeer is zelfs grimmig omdat niemand er op komt terwijl de groep mensen die eraf wil loopt te duwen en te schreeuwen. Als mensen nou eens om en om zouden gaan. Er komt beveiliging bij die eerst een grote groep mensen van het circuit af laat en dan mondjesmaat wat mensen erop laat. Wij kunnen er ook op maar nog steeds moet je doorduwen want mensen gaan niet aan de kant. In vergelijking met andere jaren is de sfeer een stuk minder leuk, meer voetbalsupporters idee als racefans, erg jammer.

We lopen op het circuit naar de pitstraat, daar mag je uiteraard niet in, maar over de muur kunnen we nog net wat foto’s maken. Met wat geluk staat er ook nog een auto op, want je kunt het niet zien de muur is vrij hoog. We blijven een tijdje hangen voor de pitbox van Mercedes. We weten namelijk dat als Hamilton wint hij vaak nog even op de pitmuur komt voor zijn fans. Een hoop Engelsen weten dat ook, en begint te roepen, de sfeer is hier weer goed en als vanouds. Vinden we een stuk leuker als wat er net gebeurde bij het hek met al die duwers en schreeuwers. Die zijn gelukkig al lekker weg, en weten niet wat ze zo missen. Het duurt echter heel lang voordat Hamilton komt. De beveiliging wil ons al van het circuit hebben, maar dat lukt ze natuurlijk niet.

Na lang wachten wordt de teamfoto bij Mercedes genomen, Hamilton moet nog wat interviews doen, maar dan komt hij wel. Hij deelt handtekeningen uit en springt zelfs even het publiek in om met de mensen zijn overwinning te vieren. Was echt super om hier bij te zijn, hoogtepunt van de dag. We lopen nog even naar de paddock ingang om te kijken of er nog coureurs vertrekken. Daardoor zien we Wehrlein, Alonso, Ericsson, Vandoorne, Ocon en Toto Wolff vertrekken.

We lopen daarna voor de laatste keer terug naar het station van Monza. Het was weer een leuk weekend, op de kou en regen van zaterdag na dan. Met de trein terug, het kopen van kaartjes duurt wat lang want je kunt alleen automaten gebruiken, en die zijn erg traag. Ook nog lang wachten op de trein. In het hotel nog even nagenieten met de foto’s, morgen nog een afsluitend dagje naar Lecco aan het Comomeer.

Chantal