Konijn.reismee.nl

Laatste dag in Montreal

De dag van vertrek is aangebroken. We vliegen pas 's avonds dus we kunnen overdag nog wat leuks doen. Edwin gaat vroeg in de ochtend hardlopen in een park een eind van het hotel vandaan, dus eerst met de metro erheen. Het park is gebouwd op een oude afvalberg, om de hoek ligt het kantoor van Cirque du Soleil. Leuk om eens een keer langs te rennen, voor de rest is het park nog in aanbouw, dus een beetje rommelig.

Als Edwin terug is gaan we ontbijten in het hotel. Het wordt hier steeds stiller nu de meeste racefans vertrokken zijn. Daarna de koffers ingepakt en uitgecheckt bij het hotel. De receptioniste zegt dat we nog $ 200 moeten betalen. Dat klopt niet alles was vooraf betaald. Net als ik mijn mail daarover erbij wil pakken begint ze ook nog over een gebruikte parkeerplaats. Nou we hadden niet eens een auto dus ergens gaat iets fout. Als ze nogmaals checkt blijkt ze de verkeerde kamer te hebben aangeklikt. Lekker dom, maar goed probleem opgelost, we laten de koffers nog even in het hotel.

Bij de supermarkt willen we 2 flesjes water meenemen, dit mag natuurlijk niet te snel worden afgerekend. Net als bij zo'n beetje elke kassa is er weer een vervelende klant. Ze denkt dat iets goedkoper is dan de kassa aangeeft. Een medewerker gaat het uitzoeken. Intussen kan ze de rest van haar boodschappen alvast in tassen doen, maar nee dat doe je hier niet zelf. Dat moet de kassamedewerker doen terwijl zij aanwijzingen geeft over wat in welke tas moet. Het is vrij normaal hier, maar we blijven het onzin vinden. Nadat blijkt dat de kassamedewerker gelijk had over de prijs mogen we eindelijk de flesjes water afrekenen.

We wandelen daarna een stuk door de buurt langs wat souvenirwinkels en een Kerstwinkel, die is het hele jaar bezig met het Kerstseizoen. Om de hoek ligt de Notre Dam, zo'n beetje de kopie van die in Parijs staat. De straten in de buurt doen Europees aan ook kun je hier door het hele centrum onder de grond door een gangenstelsel lopen die verbonden zijn met hotels, kantoren en winkelcentrums. Dit is met name handig in de winter als het hier min 24 of iets dergelijks is.

Wij raken alleen maar de weg kwijt, dus keren we terug boven de grond. We zijn al verder als gedacht en dichtbij het park waar we woensdag al waren. Bij boekenwinkel is het weer feest met een klant, hij denkt dat hij geen korting heeft gehad op zijn boek. Dat klopt volgens de kassamedewerker had hij daar ook geen recht op. Meneer vindt van wel, dan moeten ze het maar duidelijk aangeven etc. de medewerker legt het nog eens uit. Waarop de man na een rotopmerking maar weg gaat. Ik vraag me af wat dat hier is met klanten en het afblaffen van medewerkers, volgens mij ga je als kassamedewerker elke dag huilend naar huis, kan geen leuk werk zijn.

Langs een fototentoonstelling van de expo 1967 lopen we bergop het park in. Het is weer behoorlijk warm maar we kunnen deels in de schaduw lopen. Wel fijn omdat het een oplopend pad is, wel een leuke route. We komen bij een meertje uit, en lopen nog door naar het uitkijkpunt. Met een Oreo ijsje in de hand via heel veel trappen weer afgedaald naar straatniveau. We lopen terug naar het hotel om de koffers op te halen en gaan met de bus naar de luchthaven. Dat duurt door allerlei files en opstoppingen langer dan normaal maar we komen ruim op tijd aan. De vakantie zit er helaas op maar Montreal was heel leuk om te bezoeken en heeft zeker herhaalwaarde.

Chantal en Edwin