Konijn.reismee.nl

Kwalificatiedag in Montreal

De dag begint hetzelfde als de andere dagen, weer veel te vroeg wakker. Plan is om eerder als gisteren naar het circuit te gaan zodat we misschien niet zo lang in de rij moeten staan. Bij het ontbijt om 7 uur zitten mensen die hetzelfde idee hebben. Er zijn ook Schotten aanwezig, die hebben een kilt aan gecombineerd met een race shirt, staat natuurlijk prachtig. Bij de metro is het ook al druk, maar aangekomen bij het circuit is er slechts een korte rij naar de controle, stukken beter als gisteren.

We lopen op het gemak wat rond, en doen nog mee met een spelletje bij de Esso stand, niets gewonnen. We hebben nu ineens ruim de tijd, dus kijken we overal even langs het circuit. Blijft leuk dat je de pitsstraat in kunt kijken vanaf de overkant, en doordat de pitmuur laag is kun je zo de pitboxen inkijken.

Rond 10 uur zijn we op de tribune voor de 3e vrije training. Onze buren zijn er al, de Franstalig sprekende meneer biedt een krant aan om op de grond te leggen want die zit onder de modder, erg aardig. Verder kunnen we niet met deze man spreken, want hij spreekt geen Engels. Hij heeft wel gevoel voor humor want de omroeper spreekt de naam Hulkenberg raar uit, en dat gingen we tegelijk nadoen, had ik niet verwacht van deze meneer.

Voordat de vrije training begint krijgen we net als gisteren wat huisregels uitgelegd, dat je op de tribunes niet mag roken is fijn, maar je mag blijkbaar niet over de hekken klimmen en over het circuit lopen of spullen op de baan gooien, want dan kunnen ze je daarvoor aanhouden. Maar goed dat ze dit vertellen anders krijg je natuurlijk massa's mensen die dit zouden doen, vermakelijk is het wel.

De vrije training verloopt erg snel, veel actie op de baan. Als het klaar is gaan we weer stukje lopen. Ook even in de schaduw gebleven, want op de tribune brandt je weg als de zon volop schijnt. We zijn al flink verbrand dus het is ondanks insmeren erg pijnlijk als je er lang zit. We lopen ook naar het terrein van Monster. Daar is het zo grappig om te zien wat er gebeurt als je een paar vrouwen in strakke pakjes op een podium zet en ze t-shirts, petjes en dergelijke in het publiek laat gooien. Al het aanwezige mannelijke volk sprint erop af en gaat fanatiek springen en rennen om iets te pakken te krijgen. Net kinderen, Edwin vangt ook een t-shirt.

Er is ook een demo van 4 motorrijders die allerlei sprongen maken, spectaculair om te zien. Hierna lopen we terug naar onze tribune want de kwalificatie gaat beginnen. Het is overal erg druk, dus het is een beetje haasten. Eenmaal op de tribune blijkt bijna iedereen al te zitten, het valt niet mee om over de mensen naar onze plek te kluiteren, dat gaan we morgen anders aanpakken, we moeten er gewoon eerder zijn.

De kwalificatie was best spannend, aan het begin ook nog een mooie crash van Wehrlein voor onze tribune. Later was de strijd tussen Hamilton en Vettel mooi om te volgen. Het was zelfs muisstil toen Vettel probeerde Hamiltons tijd te verslaan, toen dat niet lukte waren de reacties gemengd. Na afloop worden de interviews met de top 3 voor onze tribune gehouden. Dat werd al de hele morgen omgeroepen zodat de tribunes goed vol bleven.

Van het commentaar verstaan we niet veel, maar het moment waarop Hamilton een helm van Senna cadeau krijgt was erg mooi, net als het aan komen rijden terwijl hij uit de auto hangt. We hadden zeker mazzel met onze plaatsen. Hierna zoeken we de schaduw weer op, want in de zon is het niet te harden. We gaan een uurtje later nog terug om de kwalificatie te bekijken van de historische raceauto's. Die maken een heerlijk geluid, dus dat was genieten.

Als dit klaar is lopen we naar de metro, de leukste races op de baan zijn geweest. Ze hebben wel geleerd van gisteren, op de brug is nu een veel breder gedeelte open voor voetgangers, waardoor er een normale doorstroom is. Op het metrostation staan agenten iedereen door te zwaaien zodat de metro snel en vol weg kan. We halen nog wat boodschappen en een kleine Mac maaltijd voor op de kamer. We eten niet daar want het stikt er van de rare types die ook niet zo fris ruiken. Dat valt wel een beetje op in deze buurt.

Morgen alweer de laatste dag op het circuit, we hebben er zin in.

Chantal en Edwin