Konijn.reismee.nl

Pitwalk formule1 Montreal

Vandaag weer vroeg wakker, het is moeilijk wennen aan het tijdsverschil. Ontbijten doen we in onze kamer, want we hebben een keukentje dus kunnen zelf broodjes en wafels klaar maken. Dan op tijd weg want vanaf 9 uur is het open ochtend op het F1 circuit. We kopen een 10 rittenkaart voor de metro, zodat we de komende dagen makkelijk heen en weer kunnen reizen.

De reis duurt maar 1 halte, en we lopen met wat andere vroege vogels naar de ingang. Het pad gaat langs de welbekende wereldbol. Bij de ingang is het nog stil, dus we zijn mooi op tijd en moeten nog iets meer dan een uur wachten. Helaas wordt een grote groep fans van de andere kant voor onze neus geparkeerd, maar we staan nog steeds goed vooraan. Achter ons groeit de rij gestaag tot aan de metrohalte.

Na een korte uitleg van een beveiliger mogen we door. Het wordt geen grote renpartij, want je gaat in een nette rij naar de brug, die moet je over en dan ga je met de bus over het circuit naar de pitstraat. Dat was echt heel leuk, toch een rit over het circuit gemaakt. We zaten in de 2e bus en stappen bij de 1e chicane uit. Kunnen we meteen de tribune zien waar we zitten. We lopen wel snel door want dan kunnen we aanschuiven in de wachtrij voor de plek waar de coureurs komen.

We staan best vooraan en hopen dat er coureurs komen van 1 van de grote teams. Helaas hebben wij pech en schuiven de coureurs van Sauber aan. Niemand wil eigenlijk doorlopen, want dan ben je langs de coureurs en uit de rij en moet je weer achteraan aansluiten. Helaas is dit verplicht, daar baalt iedereen om ons heen ook van. Wij hebben dus handtekeningen en foto's van Wehrlein en Ericsson. Ze reageren ook een beetje stug, dat helpt ook niet mee aan populariteit.

De rij is inmiddels zo lang geworden dat wij maar niet mee aansluiten, maar de pitstraat inlopen. Daar is het nog niet zo druk. We kunnen dus overal makkelijk foto's maken en lekker rond kijken bij alle teams. De mascotte Paars Konijn is natuurlijk ook mee. We zetten hem ook op de foto. Om het leuker te maken vraagt Edwin aan een monteur van Williams die op de pitmuur bezig is of het konijn misschien op de foto mag. De man ziet er de humor wel van in en vraagt waar dan, waarop Chantal zei dat dit zeker niet in de pitbox kon. Maar jawel hoor de monteur vindt het goed en loopt met het konijn en de camera de pitbox in. Hij kijkt nog even rond waar hij het konijn zal neerzetten, op de voorkant van de auto van Massa dus. Andere toekijkende fans liggen ook in een deuk. Een andere monteur komt kijken en doet mee door de monteur voor de pitbox met het konijn te laten poseren, echt een super foto. Het konijn wordt nog even door de lucht gegooid en daarna krijgen we hem terug. Zo leuk dat dit kon, deze man heeft punten gescoord.

We lopen nog verder door de pitstraat, hier en daar wordt een motor gestart, blijft een lekker geluid. Een aantal coureurs begint aan de trackwalk, dus zien we Sainz, Grosjean en Magnussen met hun technische mensen lopen. Aan het eind Van de pitstraat zitten wat monteurs van Renault op de pitmuur te wachten. We vragen of ze willen poseren met het Paarse Konijn en ja hoor 4 man gaat gezellig op de foto. Ook weer zo grappig geworden. Ze grappen nog tegen de monteur die het konijn vast heeft dat het konijn wel weer terug moet naar eigenaar. Zo leuk dat ze hebben meegewerkt.

We keren weer terug naar de handtekeningensessie. Nog steeds een mega rij. Wie nu aan de beurt is heeft mazzel want er zitten heel veel coureurs van Red Bull, Ferrari, Williams en Force India. Beetje jaloers op deze mensen, maar goed niets aan te doen. Nog wat foto's van het podium gemaakt en weer door de steeds drukker wordende pitstraat gelopen. Daar ook het programmaboek gekocht, is wel een leuke locatie daarvoor. Verder kun je er ook bier en hotdogs kopen lekker zo vroeg in de ochtend.

Wij picknicken met wat broodjes, zien James Alison nog op de pitmuur van Mercedes zitten. Ook kun je langs de weegbrug voor auto's en coureurs lopen. Bij Red Bull mag het Paarse Konijn nog even op de pitmuur zitten van een monteur, die is verder druk bezig dus helaas geen andere opties. Als we aan het eind van de pitstraat zijn, komen net de Torro Rosso coureurs terug van de trackwalk. Die klimmen over de pitmuur en moeten door de menigte naar hun pitbox. Sainz neemt nog even de tijd voor fans, en het lukt om een selfie te maken, super leuk. Kvyat klimt even later ook over de muur, stond ik goed vooraan, maar op het laatste moment koos hij toch een andere route naar de pitbox dus daar viel helaas niets te halen.

Voor ons was dit het einde van de pitwalk. We moeten met de bus het restant afleggen van het circuit, dus het lange rechte stuk en de hairpin. Onderweg komen we Grosjean tegen, die plichtmatig even zwaait (zo enthousiast zag het er echt uit). De busrit is verder wel een unieke ervaring, hebben we meteen het hele circuit gezien. We lopen weer terug naar de metro, je kan bij de Biosphere vandaag gratis naar binnen, dat is die grote bol bij het circuit. Lijkt ons wel leuk, maar binnen is het dringen, want je moet eerst via de balie iets ophalen voor het bezoek, dus dan maar niet.

Met de metro naar het hotel gegaan, spullen afgezet en wat boodschappen gedaan, want met de warmte gaat het water er hard doorheen. Verder wandelen we 's middags door het centrum, bezoeken wat winkels en de festiviteiten. Het begint steeds drukker te worden, maar wel heel gezellig. Bij 5 Guys eten we een lekkere hamburger en daarbij de overheerlijke Oreo pindakaas milkshake.

We gaan 's avonds nog een keer naar Cirque du Soleil, de voorstelling zien we nu vanuit een andere hoek, maar het is heel leuk om nog eens te bekijken. Na afloop kunnen we even backstage praten met de Finse zangeres die er in meedoet. Edwin had het via Facebook geregeld dus was wel leuk om dat zo te kunnen doen. Ze vertelde dat een dag eerder Hamilton en Bottas waren langs geweest en hadden meegetraind met de bmx rijders. Daar komen vast nog filmpjes van online.

Daarna terug naar het hotel, de stad is vol leven overal terrassen vol en muziek, er gezellig. Morgen weer naar het circuit voor de vrije trainingen. We vonden trouwens 2 bidons van het hotel in onze kamer, zat een briefje bij dat dit een cadeautje is wegens het F1 weekend, leuke attentie van ze.

Chantal en Edwin

Martijn

Gaaf hoor zag wel een kort filmpje van Hamilton voorbij komen dacht misschien komen jullie hem tegen kan die ook met paars konijn op de foto ????

Chantal

Dat zou leuk zijn, maar we zijn hem nog niet tegen gekomen. Ik denk dat ik dan ook liever zelf op de foto ga staan met hem