Konijn.reismee.nl

Eerste dag in Montreal

We moeten nog even wennen aan het tijdsverschil, want we zijn al rond 5 uur wakker. Dan maar langzaam wakker worden met de tv, veel Amerikaanse zenders dus best leuk, en verder wat op de stadsplattegrond gekeken om later makkelijker door de stad te kunnen lopen. Rond een uur of 7 gaat Edwin een rondje hardlopen langs het water, een gebied vlakbij het hotel waar onder andere de tent van Cirque du Soleil staat.

Na deze langzame start ontbeten in het hotel. Het is een buffet met ruime keuze zowel warm als koud en zelfs pindakaas. Alleen thee is er niet, dan moet je een beker water verwarmen in de magnetron, dat laten we maar zitten. In de lobby zitten wat mensen te wachten die op het F1 circuit werken dit weekend ze doen iets met satellieten en verbindingen.

Wij gaan vandaag nog niet naar het circuit, maar met de metro naar het centrum. Daar wandelen we wat rond in de winkelstraten. Overal wordt druk opgebouwd voor de evenementen van deze dagen. Voor de F1 is er een evenementen terrein in opbouw, en in een ander gedeelte wordt een muziekfestival met vele podiums opgebouwd. Het gaat megadruk worden de komende dagen.

Na dit gelopen rondje kunnen we daadwerkelijk winkels in, want we waren zo vroeg dat alles nog dicht was. We bezoeken een dollar winkel, de Best Buy en een F1 winkel. Op verschillende plekken in de stad hebben ze leegstaande winkels gevuld met F1 souvenirs, voornamelijk teamkleding. Er is van elk team wel iets te koop. Chantal gaat met een Ferrari hempje naar buiten.

Ondertussen hebben we ook geld gepind. We betalen veel met de kaart, maar voor kleine bedragen is het wel handig. Het geld is net als in Engeland van een vreemd materiaal gemaakt, lijkt wel plastic monopoly geld. Bij een winkel die voor drogist moet door gaan, kopen we lunch voor in het park. Je kan daar echt van alles krijgen, het drogist gedeelte is een beetje van ondergeschoven belang. Chantal helpt nog een oud vrouwtje dat niet bij de bovenste plank kan om koekjes te pakken. Daar was ze heel dankbaar voor, en ze vond me heel erg lang omdat ik er zomaar bij kon. Dat vat wel mee, het vrouwtje was gewoon erg klein.

We dwalen nog wat verder door de stad, en komen in een straat uit met musea. Op een zijstraat is een kunstwerk gemaakt met allemaal gekleurde plastic plaatjes. Je kan erin staan voor een leuke foto. Daarna loopt de straat steil omhoog, we gaan op weg naar een groot park Mont Royal, dat ligt boven de stad en dus heb je eenmaal boven een mooi uitzicht over de stad.

Je moet er wel wat voor over hebben, want het is een enorme klim via houten trappen. Je kun ook een weg met haarspeldbochten schuin omhoog volgen, maar dat duurt langer. Het is behoorlijk warm dus na een paar trappen ga je best kapot, en iedereen om je heen ook. De omgeving is wel heel mooi, je klimt tussen de bomen door en af en toe is er een beekje langs de weg. Het is ook erg druk met wandelaars, fietsers en hardlopers.

Trap na trap volgt en net wanneer je denkt zijn we er nou eens, ben je boven. Het uitzicht boven de stad is de klim zeker waard. Je kan dan ook goed zien dat er veel laagbouw is en veel bouwprojecten om toch wolkenkrabbers aan de stad toe te voegen. Er staat ook een paviljoen, maar daar is eigenlijk niet echt iets te zien.

We lopen wat verder naar een picknickplekje. We kiezen een beton rand uit om te zitten, de rand houdt water tegen wat daar tussen de boven stroomt. We denken dat er de afgelopen dagen behoorlijk wat regen is gevallen, want het lijkt of er tussen die bomen normaal geen water staat. Vanuit het vliegtuig gisteren viel het ook al op dat alles er van bovenaf zo drassig uit zag. Wij hebben nu gelukkig mazzel met de zon en warmte.

Na de lunch lopen we verder de heuvel op, het is mooie wandeling naar de top waar een groot kruis staat om de top te markeren. Verder niet zo bijzonder, dus nu afdalen. Eerst via een pad en dan alle trappen weer af. Ondertussen medelijden hebbend met de mensen die nu omhoog komen. We passeren beneden nog een mooie waterval, en zijn dan bij een universiteit beland. Daar is het de dag van diploma uitreikingen dus erg druk met studenten in traditionele mantels en de bekende hoedjes. Leuk om iets van mee te krijgen, want hier wordt dat groots gevierd.

In de stad drinken we even wat bij de Burger King, want we willen even zitten, onze benen vonden het klimwerk namelijk erg inspannend. De Oreo milkshake smaakt goed, daarna lopen we door het festival gebied naar ons hotel. We doen nog even boodschappen voor de komende dagen. Daarna piepen we op de kamer een kleine maaltijd op in de magnetron, zo kunnen we lekker rustig zitten.

Na het eten gaan we naar het havengebied, voor de voorstelling van Cirque du Soleil Volta. We gaan wat eerder en konden zo nog langs het water lopen en de grote bol aan de overkant zien liggen die bij het circuit ligt. Voor de voorstelling hebben we mooie plaatsen op de 3e rij. De show is prachtig, heel modern en de acts zijn erg mooi, en meest indrukwekkend zijn de bmx fietsers op het einde. We hebben ons zeker geamuseerd. Na afloop koopt Edwin nog een souvenir en lopen we terug naar het hotel. Morgen vroeg op voor de open ochtend op het circuit.

Chantal en Edwin