Konijn.reismee.nl

Racedag in Monza

Vandaag racedag in Monza, na een ontbijtje in het hotel bijtijds met de trein naar Monza gereden. Veel race fans al op de been. De meesten nemen de shuttle bus naar het circuit, maar wij maken er een wandeling van. De bussen zijn altijd druk en je moet nog steeds een groot deel door het park naar het circuit lopen. Langs het hotel met coureurs gelopen en Palmer naar buiten zien lopen. We zijn meteen daarna doorgegaan naar het circuit.

Daar komt alle verkeer samen in een tunnel naar de parkeerplaatsen bij de ingang van de paddock. Wehrlein komt daar ook net aan, dus die zien we nog langs rijden. Voor de rest behalve de chaotische drukte niet zoveel gezien. We zijn een stukje gaan lopen naar de binnenkant van het circuit, overal een beetje rond gekeken en daarna bijtijds naar onze tribune gegaan. Daar krijg je een polsbandje voor de dag. De man die ze vast maakt zet ze zo los dat je hem bijna weer zo af kan doen. Omdat het niet lekker zit fabriceren wij een kleinere versie die strakker om de pols zit met een stukje witte pleister.

We zien nog een stukje van de Porsche race, we hadden net gemist dat er iemand over de kop vloog. Na de herstart gebeurde dat verderop het circuit nog een keer. Meestal is het niet zo'n spektakel. Er wint een Italiaan, dus dat werd weer goed gevierd. Om half 1 begon de drivers parade. Alle coureurs worden dan op een vrachtwagen rond het circuit gereden. Altijd leuk om te zien.

Daarna nog wat tv-ploegen aan het werk gezien in de pitstraat. Om half 2 gaat deze open en rijden de auto's naar de startgrid. Precies voor onze neus stoppen ze om door de monteurs opgehaald te worden en naar de startplek te worden gereden. De Italianen zijn uiteraard wild enthousiast over Ferrari terwijl er nog geen meter is gereden. Na het volkslied vliegen er nog straaljagers over die de kleuren van de Italiaanse vlag in rook achter zich laten. Wij kunnen dit maar half zien want ze vliegen recht over onze tribune. Ook gaat er diverse rookvuurwerk op tribunes af, wat zeer sfeerverhogend werkt.

Bij de start gaan de Ferrari's een Mercedes voorbij dus het gejuich barst meteen los. Tijdens de race gebeurt er niet zo veel. We konden wel een inhaalactie van Hamilton voor onze tribune zien. Ook de pitstops waren goed te volgen. Voor de tv was dit waarschijnlijk een wat saaie race, maar als je erbij bent gebeurt er genoeg en vliegt de race voorbij.

De podiumceremonie was natuurlijk ook heel gaaf. Zoveel mensen die uit de bocht en het lange rechte stuk komen rennen en met allerlei vlaggen zwaaien. De coureurs zijn ook zeer uitgelaten op het podium. Twee mensen in het publiek gaan nog heel blij naar huis want Vettel gooit zijn handschoenen in het publiek. Rosberg zingt een deuntje en de champagne vloeit rijkelijk over het publiek. Met alle confetti en het gejuich van het publiek erbij is het heel gaaf om bij te zijn.

Na afloop wachten we even op de tribune, want beneden is het erg druk om op het circuit zelf te komen. Vorig jaar raakten we ingesloten in de mensenmassa, dus dat willen we niet nog een keer. Als we aan de linkerkant zien dat je weer makkelijk door de hekken kan, gaan we naar beneden. We moeten nog wel over een vangrail klimmen, die hoger is dan je zou denken maar dat gaat zonder kleerscheuren. We hebben op het circuit voor de pitstraat gelopen, de muur is erg hoog dus daar kun je jammer genoeg niet overheen kijken. Via een spiegeling in het glas van het pitgebouw kun je wel zien wat daar gebeurt.

Bij Mercedes gaan ze zoals gebruikelijk een teamfoto maken. Wij wachten met veel Engelsen dat moment af, want misschien dat Hamilton daarna wel even zijn gezicht laat zien. Het duurt even, maar na de groepsfoto klimt Hamilton op de pitmuur, wij staan erg dichtbij en dit was geweldig om mee te maken. Hij deelt wat handtekeningen uit, daarvoor staan wij te ver weg. Maar het kijken en foto's maken is leuk genoeg. Hij neemt er ook best de tijd voor, heel bijzonder om erbij te zijn.

Als Hamilton weg gaat, komt Rosberg ook op de pitmuur kijken. Hij is duidelijk te grazen genomen met de champagne douche, ziet er uit als een verzopen kat. Hij zwaait even naar het publiek dat inmiddels weer is samen gedromd. Wij blij dat we even zijn blijven wachten want dit hadden we niet willen missen. We nemen nog wat foto's en willen dan een stukje circuit lopen, maar dat wordt afgesloten omdat alles afgebouwd moet worden. Dan maar een stukje rondom lopen, daarbij worden we eerst zowat van de sokken gereden door een vorkheftruck van McLaren en even later lopen we langs Carlos Sainz, die gewoon tussen het publiek op weg is naar zijn auto. Hij heeft geen tijd voor foto's helaas. Bij de paddockingang nog even gekeken en Nasr en Guttierez zien staan.

Toen die ingang ging sluiten, zijn we bij de andere kant gaan kijken. Daar hadden ze hekken en lint geplaatst om de boel een keer ordelijk te laten verlopen. Ook daar wat coureurs gezien, weer Guttierez en daarna Ocon en Kvyat. Daarna hielden we het voor gezien, de meeste coureurs waren waarschijnlijk toch al vertrokken, want de afbouw was in volle gang.

Voor de laatste keer de lange wandeling door Monza gemaakt, dat zit er weer op. Morgen nog een dagje hier, en het plan is om naar het Comomeer te gaan met de trein.

Chantal en Marjolein