Konijn.reismee.nl

Kwalificatiedag in Monza

Vanmorgen gestart met een vroeg hotel ontbijt, geen Damon Hill die ontbijt vast op het circuit. We nemen weer de trein naar Monza, een mazzeltje dat deze al klaar staat als we onze kaartjes afstempelen, verloopt de reis lekker vlot. Bij het hotel waar een aantal coureurs logeren gaan we even kijken, want die ligt toch op de route. Bottas staat toevallig buiten, ook Palmer, Massa en Raikkonen daar nog gezien.

Dan door naar het circuit, onderweg nog wat mede wandelaars, het valt ons op dat er dit jaar veel Fransen en heel veel Finnen zijn. De kaartcontrole verloopt snel, we lopen een rondje door de F1 Village waar veel mensen merchandise aan het kopen zijn. Niet normaal om te zien wat hier wordt uitgegeven aan teamspullen. Op onze tribune aangekomen is het Ferrari fan team al druk doende om de hele boel te versieren. Aan het begin van de vrije training gaat er ook nog een grote Ferrari vlag over de tribune, dit leidt tot applaus van de teambaas.

Tijdens de vrije training zijn de stoelen om ons heen nog niet allemaal bezet, achter ons zitten wel Denen, maar die zullen voor Magnussen niet zoveel te juichen hebben dit weekend. Na afloop gaan we even in het zonnetje achter de tribune zitten. Het is erg druk met fans in soms erg rare uitdossingen. Ook zien we bij toeval de Nederlandse mevrouw weer zitten die gisteren dacht dat Verstappen makkelijk op het podium komt dit weekend. Ze keek niet zo blij, zal vast niet komen door mijn opmerking van gisteren denk ik.

Voor het begin van de kwalificatie wat tv-ploegen in actie gezien in de pitstraat. De kwalificatie verloopt vlot. Het is wel duidelijk dat Mercedes dit weekend geen moeite heeft met iedereen op afstand houden. Nou maar hopen dat het nog een beetje spannend wordt morgen. De Ferrari fans hebben goed hun best gedaan met vlaggen etc dus Vettel klimt nog even in de hekken na zijn 3e plaats om ze te bedanken.

Wij kijken nog even naar de GP2 race, oordopjes zijn nodig want zeker bij de start maken de auto's erg veel lawaai. Na een zwaar ongeluk waarbij iemand over de kop vliegt is er een safety car. Daar gaat iets mis, maar dat wisten wij pas na afloop, dus voor ons zag het er raar uit toen de safety car het halve veld los liet en er zelf tussen bleef rijden. 1 auto vloog zelfs bijna van de baan daardoor.

De laatste ronden zijn nog spannend want de winnaar verslaat dan pas de nummer 2. Een Italiaanse winnaar en nummer 2 zorgt voor veel enthousiasme bij het publiek. De podiumceremonie met Italiaans volkslied zorgen ervoor dat je hoopt dit bij de F1 ook eens mee te maken, hoe erg kunnen deze mensen dan uit hun dak gaan vragen wij ons af.

Hierna lopen we naar de binnenkant van het circuit. Bij het eetstalletje staan net als gisteren de groep Ferrari fans met pruiken en een muziekkar die voor sfeer zorgen. Een meneer vindt het zelfs nodig om met ontblote bierbuik op de kar te gaan dansen met Ferrari vlaggen. Sommige mensen gaan hier dus echt los.

Hierachter zit een uiteinde van de paddock waar we willen kijken of er nog bekenden langs lopen. Er staan wat hekken voor het pleintje, we mogen daar van de beveiliger helaas niet door. We blijven een tijdje staan kijken en bedenken of er een manier is om er toch langs te komen. Een andere beveiliger ziet ons staan, en vraagt of we aan de andere kant van het hek willen staan, ja dus en van hem mag het ook nog. Typisch Italiaanse toestand waarbij je uiteindelijk langs de regels heen werkt. Wij blij, niet iedereen mag er zonder pasje door namelijk.

Door de paddock poortjes zien we dat er bij McLaren enorm veel pers staat. Even gezocht op Twitter en we lezen dat Button helaas volgend jaar niet meer mee racet. Echt zonde, we zien hem in de verte nog wel even lopen, net als zijn opvolger Van Doorne. Verder Nasr, Guttierez en Grosjean zien lopen. Geen van de coureurs komt naar buiten via deze uitgang jammer genoeg.

Na een tijdje zijn we omgelopen naar de andere kant van de paddock (hadden we daar maar een pasje voor, dan ging het allemaal sneller). Daar lopen net heel veel teams naar buiten. Ook de auto's van de GP2 moeten door die ingang naar binnen, met het vele publiek erbij is het echte Italiaanse chaos. En dan laten ze daar ook nog coureurs door naar buiten lopen. Guttierez gaat er nog redelijk snel doorheen, Perez verdwijnt tussen de mensen, en kwam daar niet zo makkelijk meer tussen uit. Wij houden het voor gezien, we weten namelijk niet of er nog coureurs weg gaan en het is al laat.

De weg naar de uitgang wordt gedeeld met het autoverkeer. Veel teambusjes met monteurs zien langs rijden. Bij Red Bull lijkt het of de airco stuk is want die rijden met open deur. Bij Ferrari en Torro Rosso mogen sommige monteurs wel eens minder lang onze kant op kijken, starende blikken vielen een beetje op. Terwijl wij echt niet de enige vrouwen zijn die de race bezoeken.

Bij het hotel op de route komt Toto Wolff net aanfietsen als wij er langs lopen. Op het terras staan Eddie Jordan en David Coulthard. Die laatste maakt een erg slechte grap over waar de fiets geparkeerd kan worden. Marjolein heeft er in ieder geval een vreemde foto van. Paddy Lowe arriveert, en we zien iemand van Red Bull bij een auto staan wachten, geen idee op wie. Marjolein ziet nog een scooter staan met een McLaren sticker en nummer 22 erop. Zou Button hier ook logeren? We hebben hem helaas niet gezien.

Door het dorp naar de trein gelopen, beetje druk op zaterdagavond met flanerend publiek dat ook breed uit stil gaat staan midden op straat. Erg fijn dat het vanaf daar niet ver is naar de trein, anders wordt het erg irriterend. Bij de McDonalds nog een burger gehaald en nu in het hotel. Geen gasten in de bar deze keer. Morgen is het race dag, aan de ene kant jammer want dan zit het weekend er alweer bijna op, maar enerverend is het wel.

Chantal en Marjolein