Konijn.reismee.nl

Vrije trainingen Monza en Damon Hill in ons hotel

Een vroege start van de dag om 6.15 uur de wekker. De 1e vrije training begint al om 10 uur en met de reistijd en ontbijten erbij kun je maar beter op tijd starten. Wederom een stralende dag vandaag, lekker warm zo rond de 30 graden. In Monza is het nog rustig wel al race fans op de been, ook best veel wandelaars naar het circuit, vaak nemen de meesten de shuttle bus die met alle opstoppingen nooit veel sneller kan zijn.

De 1e vrije training bekijken we vanaf de hoofdtribune, we zitten tegenover de pitbox van Red Bull. Goed uitzicht op alle actie. De tribune zelf wordt ondertussen flink voorzien van Ferrari banners. Toch is er veel variatie wat betreft fans voor coureurs voor zo'n beetje iedereen is er wel iemand uitgedost. Voor ons ook Italiaanse mannen die een zelf gemaakt Max Verstappen shirt dragen hadden we niet verwacht.

Als de training klaar is gaan we even winkelen in de F1 Village. Onder andere een programmaboek, kleine auto's en een pet meegenomen. Chantal maakt nog even de meegenomen Red Bull vlag vast aan haar tas. Een Nederlandse vrouw zegt meteen dat we daar wel zuinig op moeten zijn want dan kunnen we er mee zwaaien als Verstappen zondag op het podium komt. Als ik terug antwoord dat die kans vrij klein is op dit circuit, zegt de mevrouw dat we wel positief moeten blijven. Ik zei vervolgens dat je wel reëel moet blijven, maar dat is niet het antwoord wat ze verwachtte want ze liep meteen weg. Ik denk niet dat we bij haar fan beleving pasten, maar goed.

Daarna doorgelopen naar het binnen terrein daar wat rond gekeken en even in de zon gezeten. De 2e vrije training bekijken we op de tribune bij de 1e chicane. Beetje hoog gaan zitten zodat we boven het hek uit kijken en makkelijker foto's kunnen maken. Veel Nederlandse vlaggen op de tribune, wij gaan bij wat Engelsen en Italianen zitten. Onze landgenoten zijn iets te schreeuwerig en ook iets te hyper over Verstappen dus dat gaan we een beetje uit de weg.

Tijdens de training veel auto's op de baan, ook een paar die de verkeerde route nemen en vlak langs de tribune rijden. We hebben ons wel vermaakt. Na afloop weer terug gelopen naar het binnen terrein voor een koud drankje want het was bloedheet in de zon. We zijn vast verbrand ondanks insmeren, maar laten we daar niet over klagen. Elk jaar staan er ook wat in rood uitgedoste Ferrari fans met muziek. Zo ook nu, dat levert een hoop gezelligheid op en mee dansende en zingende mensen. Als we ooit het nummer Volare nog eens horen moeten we vast hieraan terug denken.

Voor we weg gaan nog even bij de paddock uitgang gestaan. Dat leverde alleen op dat we Niki Lauda zagen wegrijden, jammer genoeg geen coureurs. Als we weglopen komt Raikkonen nog langs rijden, verder niemand gezien. Na de gebruikelijke wandeling door het park gegeten bij de McDonalds omdat ze erg weinig andere eetgelegenheden hebben op de route.

We zijn rond 8 uur terug in het hotel. Marjolein wil nog iets te drinken halen uit de automaat. Daardoor komen we langs de bar waar we het tv team van de Engelse Sky zender zien zitten, met Damon Hill. Die logeert dus gewoon in ons hotel. Door de verbazing en omdat je niet wil laten merken dat je de man herkent kregen we de slappe lach. Dat helpt niet echt. De andere verslaggever Ted Kravitz moet langs ons heen lopen en keek een beetje apart omdat Chantal met de vlag aan het klooien was.

Omdat er niks in de automaat te vinden is moeten we ook nog de bar inlopen om daar maar iets te bestellen, waardoor we naast Damon Hill staan. Raar momentje, we hebben hem niet aangesproken want was een beetje raar omdat hij met anderen in een groep zat. Ze gingen nog uit eten dus ineens staat iedereen op, waarna Hill zijn laatste restje bier nog achterover slaat en ook weg gaat. Bijzonder momentje in het hotel dus. Wie weet zien we ze nog een keer. Morgen alweer de 3e dag naar het circuit, dan met de kwalificatie we zijn benieuwd.

Chantal en Marjolein

Ed

Weer een leuk dagje. De volgende keer meneer Hill gewoon vriendelijk gedag zeggen of goede avond wensen. Wedden dat hij reageert. Veel plezier morgen bij de Race.