Konijn.reismee.nl

Monza, pitwalk en voetballende coureurs

Vandaag de eerste dag dat we naar Monza gaan. Eerst een ontbijt in het hotel waar wat mensen van Sky tv ook logeren. Het hotel zit tegenover het treinstation, dus maar een korte wandeling. We stappen in een trein waarvan we denken dat deze andere jaren ook in Monza stopt, maar hadden niet gecheckt of dit juist was, gelukkig wel dus 5 minuten later staan we in Monza.

We gaan wandelen naar het circuit, het eerste gedeelte gaat door het dorp waar de evenementen voor dit weekend nog worden opgebouwd. Daarna door het park, met onderweg het hotel waar veel coureurs logeren. Er staan fans te posten, maar behalve een irritante veegwagen is er weinig actie. We lopen door naar het circuit, als eerste de hoofdtribune op gelopen om onze zitplaatsen voor dit weekend te bekijken, we zitten tegenover Red Bull en Williams. Jammer genoeg ook schuin naast een paal, waardoor het zicht naar links enigszins verhindert wordt.

Wel weer heel leuk om hier te zijn. We kijken een tijdje naar de actie in de pitstraat, en zien het team van Manor aan de track walk beginnen. Magnussen zien we richting FIA lopen zal na het ongeluk van vorige week wel gekeurd moeten worden. Via een tunneltje onder het circuit door komen we bij de pitgebouwen en winkeltjes. We kopen nog niets want dat is niet handig bij de pitwalk van vanmiddag. Daar staan al mensen voor in de rij maar we vinden het nog te vroeg om aan te sluiten en 4 uur te wachten. Dus via een pad tussen gebouwen lopen we weg. Daar komen we Hulkenberg tegen. Aangezien je niet verwacht dat een coureur hier zo alleen aan komt op het circuit zijn we erg verbaasd zo langs hem heen te lopen. Beetje raar ook om dan op zo iemand af te stappen. De andere fans krijgen hem ook in het zicht waarna hij een tijdje handtekeningen uitdeelt en op de foto gaat, dat is ons niet gelukt, maar ja dit was toch al leuk.

Via een brug steken we het circuit over om langs de kant op het rechte lange stuk naar Parabolica te kijken naar de groepen teams en coureurs die een trackwalk doen. Er komen er best een hoop langs: Perez, Ericsson, Nasr, Ocon, Werhlein, Guitterez, Grosjean, Palmer en als laatste ook Vettel op de fiets.

Hierna gelopen langs het GP2 en GP3 terrein naar de ingang van de paddock. Ook hier veel fans die in een grote groep bij de parking staan. Als we dichter bij komen zien we dat Ricciardo daar net vandaan komt en tussen de fans door naar de paddock moet. Dat werd dus een bestorming, met beveiliging erbij lukt het wel, en hij neemt veel tijd de fans. Wij proberen een foto te scoren maar dat lukt niet echt. Hierna terug gegaan naar de hoofdtribune om wat af te koelen in de schaduw want het is erg heet. Wederom leuk om alle actie in de pitstraat te volgen. Via internet vernemen we dat Massa heeft aangekondigd te stoppen na dit seizoen, een verstandig besluit vinden wij.

Een uur voor de pitwalk sluiten we aan in de rij. Omdat we de weg weten gaan we niet achteraan in de rechte rij staan, maar lopen we langs de toiletten naar de zijkant waar je meteen dichterbij staat. Er volgt een uurtje van staan, wachten en te dicht in een menigte staan. Ook komt er nog een kakmadam die denkt met haar connecties de pitbox van Ferrari in te mogen. Veel telefoneren, beveiliging lastig vallen etc maar uiteindelijk blijkt ze gewoon kaartjes net als ons te hebben. Zo belangrijk was ze dus niet. Als de hekken open gaan is het geduw en getrek niet te doen. Wij moeten eerst om een hek heen wat het erg vervelend maakt. Goed breed maken wat duwen en doorstomen naar voren, uiteindelijk nog vlot binnen.

We gaan meteen rennen, doel is om bij Red Bull vooraan te staan. Dat lukt, we staan pal voor de pitbox van Ricciardo. Plekje goed beschermen tegen voordringers, dit betekent dat we erg lang wederom te dicht met mensen om ons heen staan en het is ook nog erg warm, lekker fris dus. We kunnen pitstop oefeningen van Red Bull en Force India volgen. Ook komen er de nodige auto's langs op weg naar de keuring. De coureurs laten op zich wachten. We zien ze bij Force India wel aan de gang gaan met handtekeningen en foto's. Na meer dan een uur komen Verstappen en Ricciardo tegelijk naar buiten. Meteen is het dringen, gelukkig staan we vooraan, van Verstappen hebben we allebei een handtekening, Chantal ook 1 van Ricciardo. Bij Marjolein lukte dat niet omdat iemand een grote vlag ervoor gooide. Maar toch leuk om vooraan te staan.

We maken daarna nog een wandeling langs andere teams, echter komt de beveiliging al gauw met het koord langs waarmee ze de pitstraat leeg vegen. Snel wat foto's gemaakt, maar dat is best lastig omdat het echt heel druk is. Wel weer heel bijzonder om hier gelopen te hebben, dat blijft leuk.

Op de hoofdtribune is het heel druk met kijkers, in de spiegeling van de ruiten boven ons zien we dat er op de startgrid nog iets gaat plaats vinden want er is een Heineken voetbalveldje gemaakt. Een aantal coureurs gaat daar tegen voormalig Champions League voetballers een partijtje spelen. We proberen door de drukte snel naar de tribune te gaan, dat kost veel tijd, bij de uitgang van de paddock ook Rosberg nog tussen de fans zien verdwijnen. Uiteindelijk komen we op de tribune terecht. Niet alle voetballers kennen we, qua coureurs doen Alonso, Ricciardo, Verstappen, Perez en Palmer mee.

De voetballers winnen erg makkelijk want zoveel tegenstand is er niet. Wel is Alonso erg fanatiek met shirtjes trekken, doel verdedigen en om een gele kaart vragen. Leuk om de coureurs ook eens van deze kant te zien. Het trekt een hoop bekijks ook van monteurs in de pitstraat. Na afloop schieten Alonso, Ricciardo en Verstappen nog een bal de tribune in, niet naar ons zou ook lastig mee te nemen zijn in de handbagage.

Hierna verlaten we het circuit, nog een lekkere wandeling terug. Onderweg komt er wat personeel van Williams langs rennen. Later volgt er een busje vanuit een open raampje roepen ze nog gedag naar ons, beetje vreemd we kennen ze niet persoonlijk, maar wel grappig. Misschien vinden ze ons fanatiek om het hele eind te gaan lopen.

Bij de McDonalds nog een burgertje gegeten en toen naar het hotel. Morgen weer een drukke en ook vroege dag met de vrije trainingen.

Chantal en Marjolein

Ed

Weer lekker druk daar. gelukkig ken je de weg.
Niet te veel sjansen met de Willliams mannen :)
Succes morgen, Ed