Konijn.reismee.nl

Los Angeles strandjes

Vandaag wat later opgestaan als de afgelopen dagen want we waren gisteren wat laat terug van een leuk dagje Disney. Weer simpel ontbeten op de hotelkamer, op het balkon dan wel jammer genoeg zijn ze op straat aan het werk dus een hoop herrie. Wel leuk is dat een kolibrie vlak voor ons balkon stil boven de palmboom blijft hangen. Nog nooit zo'n vogel van dichtbij gezien. Daarna met de auto richting strand. Los Angeles is een mega grote stad waar snelwegen soms wel 7 baans breed doorheen lopen. Om naar het strand te komen betekent voor ons al gauw 1,5 uur rijden. Bij Redondo Pier hebben we ons eerste stopje gemaakt. Het is een beetje oude pier waar vooral veel krab en kreeft in de haven ernaast binnen komt. Het stikt er dan ook van de visrestaurants. Ook is er een soort indoor kermis waar een gekrijs uit komt van een man alsof hij vermoord wordt. Dat is niet het geval, hij zit gewoon in een rond draaiende attractie.

Na een wandeling gaan we terug naar de auto, volgende stop is Hermosa Beach. Echt een stop wordt het niet want er is geen parkeerplaats te vinden. Erg slecht voor een badplaats. Wel is er een leuke supermarkt waar je ook van alles kan kopen voor een picknick. Wij kopen wat broodjes, bananen, drinken en snackboxen. Bij een snackbox moet je niet denken aan bakken chips of zo, maar een plastic doosje met wat groente of fruit, daarbij wat crackers en een dipsausje, vandaag ook nog een blokje kaas er in. Ideaal voor onderweg.

We rijden door naar het volgende strand, dat is Manhattan Beach. Ook weer problemen met parkeren, we komen in een krap straatje ook nog vast te staan. Om de hoek vinden we gelukkig een parkeergarage, kunnen we eindelijk picknicken. Eerst nog een steile weg naar de boulevard aflopen, en dan zijn we bij de pier. Daar zijn geen bankjes vrij, dus maar op het strand gaan zitten.

Er staat vandaag een hoge golfslag, vanaf onze zitplaats zien we meters hoge golven tegen de pier aan slaan. Soms maar net onder het gedeelte waar de mensen overheen lopen. Zwemmen kun je dus niet, surfen wel en er zijn er een aantal in het water te vinden. Sommigen kunnen best goed met de golven overweg, dus wat entertainment tijdens de lunch. Daarna zijn we zelf ook door de zee gaan lopen. Nou niet echt lopen want soms slaan de golven ineens heel ver op het strand, dus het is meer bootje baden en de golfslag in de gaten houden.

Toch gaat het op een gegeven moment mis, na wat rustige golven komt er ineens 1 heel hoog het strand op rollen, het water slaat tot aan ons middel op, toch een nat pak dus. Voor Chantal was het helemaal een verrassing want die stond met een zoomlens de surfers te fotograferen, dus die had niet gezien wat er aan kwam. We zijn daarna maar een stukje naar achteren gegaan om op te drogen. De strandwacht kwam ook nog in actie, want er was een surfer die een harde smakker maakte. Er bleek niets aan de hand hij kwam zelf de zee uit. Verwacht bij strandwachten trouwens geen mensen die eruit zien alsof ze in Baywatch meespeelden, ze zijn waarschijnlijk wel in die tijd begonnen, maar nu in de vergane glorie tijd beland.

Opgedroogd en wel hebben we de heuvel naar de auto weer beklommen, op naar het volgende strand. Dat was Venice Beach, de meest bekende van alle stranden hier. Toevallig rijdt in een zijstraat net iemand weg, waardoor we gratis op een goede locatie kunnen parkeren. Dat scheelt een hoop zoekwerk. Ook hier weer hoge golven, deze keer bekijken we ze vanaf de pier, een spectaculair gezicht. Er is 1 surfer die probeert de golven te bedwingen, maar hij geeft het na wat mislukte pogingen op. Vanaf de pier hebben we over het fiets/looppad op het strand gewandeld naar de skateboard baan aan de andere kant. Onderweg nog heel smerige toiletten bezocht, maar ja er was geen keuze.

Bij de skateboarders hebben we een hele tijd staan kijken. Er waren een paar hele goede bij die mooie springen maakten. Ook wat missers, en dan vraag je je af hoe ze heel blijven. Er is veel publiek langs de baan, echt een plekje om even lang rond te hangen. Via het winkelstraatje en de sportbanen aan de andere kant lopen we terug naar de auto. We willen naar het hotel rijden aan de andere kant can de stad in Hollywood. Helaas is het weer verkeerschaos. De rit duurt daardoor bijna 2 uur. Het laatste gedeelte is dan wel heel toeristisch leuk. We rijden langs het Beverly Hills hotel en daarna langs Rodeo Drive. Vervolgens de heuvels in langs grote villa's waarvan je jammer genoeg vaak niet veel meer ziet als de oprijlaan, en de bovenkant van het huis.

Ons hotel de Sportsmen's Lodge ligt achter deze wijk, en is vrij luxe. Komen wij aan in onze zomerse kledij. Maakt geloof ik niet zoveel uit hier, voor de man achter de balie niet in ieder geval, die was erg vriendelijk. We krijgen een zeer ruime kamer op de 5e etage met balkon. Mooi uitzicht op de heuvels en het bos rondom. Nog even in het zonnetje kunnen zitten. Vandaag scheen niet de hele dag de zon, al zijn we wel weer verbrand door de hoge UV door de wolken.

We hebben ook heel luxe gedaan, na deze vermoeiende lange rit hadden we geen zin meer om weg te gaan voor eten. Dus voor het eerst van een roomservice gebruik gemaakt. In de kamer bestel je dat via het tablet dat in elke kamer te leen ligt. We kozen voor hamburgers. Die werden binnen een klein uurtje gebracht en smaakten heerlijk. De frietjes waren wat koud dat was jammer maar toch heerlijk gegeten.

Nu even uitzoeken wat we morgen in Hollywood gaan bezoeken.

Chantal en Edwin

Marjolein

Had strandwacht bijna voor jullie in actie kunnen komen :-p