Konijn.reismee.nl

Monterey Bay aquarium en walvissen spotten

Alweer vroeg op vandaag, we raken niet helemaal in het lokale tijdsschema. Vandaag gaan we naar het Monterey Bay Aquarium en we willen een boottocht maken om walvissen te spotten. Vanaf ons hotel is het een korte wandeling naar de haven. Onderweg bij een bakkerij wat croissants en bagels gehaald. De croissants hebben het formaat van een frisbee, ze waren wel lekker trouwens. Bij de pier op zoek gegaan naar een boot die walvistrips organiseert en om 10 uur vertrekt. De eerste die we vragen zit vol, en ze verwijzen ons door naar Sur Randy's en die hebben inderdaad nog een plekje vrij voor ons. Terwijl we wachten op het aan boord gaan spotten we in de haven allerlei wildlife. Een zeeotter die zich aan het wassen is, en zeeleeuwen. Er ligt er onder de pier een te slapen. Chantal had ook nog gauw even een trui gekocht, want aan boord gaat het wel fris staan, het waait namelijk behoorlijk.

Om 10 uur mogen we aan boord van een boot, en we varen vrij snel uit. In de haven zelf heel veel zeeleeuwen gezien, ze liggen werkelijk overal te zonnen. Eenmaal buiten de haven is er een vrij ruwe zee. De boot stuitert flink door de golven, geen tochtje voor mensen die gauw zeeziek worden dus. Wij hadden daar geen last van, maar je moest je wel goed vasthouden en je schrap zetten. Er kwam een zeeotter langs gedreven en 2 zeeotters sprongen voor de boot uit.

Er waren meerdere boten aan het walvis spotten, bij 1 boot zagen we dolfijnen voor de boeg uit springen, heel gaaf allemaal. Na een uur varen zagen we de 1e walvis zwemmen. Twee bultruggen kwamen om de beurt boven, heel gaaf zo dichtbij de boot. Na een paar keer boven komen en water te spuiten kwam er op een gegeven moment ook een staart boven water uit. Toen was de trip helemaal geslaagd. We hebben de walvissen een hele tijd gevolgd, vaak zag je alleen de voorkant en rugvin boven water uit komen, maar een keer of drie zagen we de staart boven water.

Na een tijdje werd het tijd om terug te keren, vrij snel vaarden we naar Monterey terug, met de wind erbij was dat best fris. Een korte broek is misschien niet het beste idee voor een boottripje. We doken ook flink de golven in, dat konden we op zich wel goed verdragen maar het is toch fijn als je weer in rustiger vaarwater bent. Een zeeotter die langs dreef keek verbaasd op en leek wel te zwaaien met zijn pootjes, erg grappig. Ook spong er nog een dolfijn uit het water. Vlakbij de haven vaarden we langs de kelpvelden die hier overal langs de kust zijn. Daar zwemmen veel zeeotters in rond die zich aan het kelp vast houden en zo rustig kunnen rond drijven. We zagen er dan ook een paar.

Bij het binnen varen van de haven zagen we op de pier enorm veel zeeleeuwen zitten, ze maken ook veel herrie. En op zo'n beetje elke boei in de haven lag een zeeleeuw of zeehond te zonnen. Echt even wennen voor ons om al deze dieren hier gewoon vrij te zien rond zwemmen. Eenmaal aan land over het piertje gelopen en toen gewandeld naar het aquarium. Dat is best een eindje lopen, maar via een mooie route langs de haven en strandjes is dat niet erg.

Het aquarium is erg prijzig maar we willen het toch graag eens zien. Het was zeker mooi om te zien. Groot, en met name de kwallen en octopussen ruimtes waren zeer bijzonder met speciale soorten en mooi themawerk. Ook een tonijn gezien die groter was als ons. Verder waren er zeeotters, die speelden onder andere met een balletje. 1 otter dacht dat het balletje open te slaan was, dus sloeg er eerst mee tegen de rotsen en daarna keihard tegen de ramen. Ook ging er 1 in een soort plastic kuip liggen en zich wassen. Vermakelijke diertjes. Je kan ook een stuk naar buiten, dan kijk je gewoon over de kust uit met weer zeeleeuwen en zeeotters in de kelpvelden.

Bij het restaurant nog een lekker stukje taart gegeten. De souvenirwinkels waren ons te duur, 10 dollar voor een sleutelhanger is echt belachelijk. Het aquarium zelf was heel mooi, zeker 1 van de mooiste die we bezocht hebben, dus een geslaagde middag. Buiten hebben we terug gelopen over Cannary Wharf. Een straatje met restaurants en winkeltjes. 1 winkel staat in het teken van zeeotters, dus die moesten we in. Vooral grappige t-shirts, maar ook sleutelhangers voor een normale prijs. Hier zijn we dus wel geslaagd voor souvenirs.

Langs de haven terug gelopen waar we door heel veel joggers werden ingehaald, met name die van het leger dat daar aan het trainen was. Morgenochtend gaan wij hier ook een rondje hardlopen. Nu eerst nog even met de auto naar de Target gereden, een mega supermarkt waar je gerust een uur in kan lopen. We hebben wat picknick spullen gehaald zodat we morgen tijdens het rijden naar Pismo Beach onderweg kunnen eten.

We worden in winkels wel een beetje moe van de behulpzaamheid van het personeel. Op zich goed bedoeld maar elke afdeling in de winkel wordt er meteen gevraagd hoe het met je gaat en of ze je kunnen helpen, voor ons is dat te opdringerig. Nog zo'n dingetje is dat elke Amerikaan die langs je heen loopt of denkt dat je misschien overlast van haar/hem zou kunnen hebben telkens I am sorry of excuse me tegen je zegt. Ookal is dat totaal overbodig. Omdat we dit nu al een week lang horen zijn we het zelf gaan overnemen, beetje suf maar je wilt niet onbeleefd zijn.

Bij het terug rijden naar het hotel nog 1 stopje gemaakt om te zien of er otters langs de waterkant zitten, dat was niet het geval. Wel stond er op de parkeerplaats een enorm grote pick up truck. Zo'n eentje waarvan de motorkap hoger is als jezelf. Snel even mee op de foto gegaan anders geloof je het niet.

In het hotel komen we er achter dat we op de boot echt beter hadden moeten insmeren. Met de zon en wind ging het weer erg hard vandaag. Gelukkig beginnen er ook wat plekken om te kleuren naar bruin ipv rood, vanaf nu echt goed bijhouden dus. Morgen gaan we weer een autorit maken, volgende stopplaats is Pismo Beach. Vanaf daar moeten we het nieuws goed in de gaten houden. De warmte heeft voor bosbranden gezorgd, waarvan er 1 bij Santa Barbara is. Daar komen we overmorgen langs dus even kijken of we moeten omrijden want dat gebied moeten we vermijden.

Chantal en Edwin