Konijn.reismee.nl

San Francisco dag 2

Vanmorgen alweer vroeg wakker. Edwin gaat een rondje rennen, terwijl Chantal probeert de kwalificatie van de Formule 1 te volgen. Dat gaat helaas alleen via berichten en geen livebeelden, beetje jammer. Edwin zijn hardlooprondje loopt uit op 8km rennen. Zoveel mogelijk heuvelafwaarts routes gezocht, want het stijgingspercentage is hier hoog. Langs verschillende piers gerend, onderweg veel andere hardlopers en tal van vreemde gasten.

In het hotel weer gebruik gemaakt van het gratis ontbijt. Ook bananen en jam meegepikt voor ons picknick. Met de tram gaan we naar het Golden Gate Park. Na een tijdje wachten op de halte hebben we ineens door dat de N-lijn geen tram maar een metro is. We moeten dus ondergronds zijn anders kunnen we lang wachten. De metro gaat het laatste stuk bovengronds. Op de haltes proberen we te zien waar we zijn, maar er staat nergens een haltebord. Het overzicht bord in de metro geeft ook geen duidelijkheid, want niet bij elke halte staat de naam. Onze halte is als laatste aan de beurt, dus we wachten maar tot we denken dat we daar zijn.

Voor we het park in gaan lopen we het strand op. Het is vandaag een super zonnige dag met een beetje wind. Goed insmeren dus, gisteren zijn we ondanks dat er geen straaltje zon was ook heel erg verbrand, dus vandaag proberen we dat een beetje in de gaten te houden. We hebben lekker gewandeld en naar surfers gekeken. Ook kwamen we nog een bijna Hollands uitziende molen tegen die in de duinen staat.

Vanaf het strand loop je daarna meteen het park in. We waren niet van plan het hele park rond te lopen, want het park is erg langgerekt, maar door het mooie weer hebben we uiteindelijk toch van begin tot eind gewandeld. Onderweg kwamen we langs een clubje mannen dat bezig was met het varen met modelbouwbootjes. Ook zijn er watervallen en meertjes waar schildpadjes in zwemmen. Ongeveer 2 uur wandelen en een picknick verder komen we aan de andere kant van het park. Het was verrassend leuk en dan hebben we nog niet eens alles gezien.

Bij het uitlopen van het park is het ineens weer druk met rare snuiters. Bij de bushalte wachten maakt dat niet aangenaam. Het is hier namelijk heel raar, want aan de meeste van die mensen zie je niet dat ze niet helemaal in orde zijn, maar ineens kunnen ze gaan praten in zichzelf, met dingen gooien of andere rare dingen doen. Niet zo prettig om bij in de buurt te zijn, je vindt ze door de hele stad, maar met name bij drukke winkelstraten. Echt iets wat we niet fijn vinden aan deze stad, hebben we ook nog nooit ergens anders meegemaakt.

De bus was lekker druk en stuitert over de hellingen alle kanten op. Gelukkig hoefden we niet te staan. In het centrum uitgestapt en overgegaan op de tram richting Fisherman's Wharf. Deze is propvol, het zijn kleine oude trammetjes die vroeger in andere steden gereden hebben, en hier nu dienst doen als een soort toeristentrams. De bedoeling is vast dat de bestuurder onderweg vertelt waar we zijn en daarin een soort service biedt. De bestuurder die wij hebben, gooit het over een andere boeg, hij probeert zo bot mogelijk te doen naar iedereen, wat voorbeelden:

wil iedereen naar binnen stappen zodat de deuren dicht kunnen, dit is geen toeristische 'cable car'

Wil mr pickles ook naar binnen stappen zodat we weg kunnen (dit gewoon naar een passagier roepen)

Als er geen stop wordt aangevraagd dan rijden we de halte voorbij. Dit is terminal 1 mocht u eruit willen dan is het nu te laat

En zo ging het maar door, wel grappig maar het zal vast niet de bedoeling zijn. Bij de Wharf aangekomen hebben we gewandeld over de piertjes en langs de souvenirwinkeltjes. Na het bewolkte weer van gisteren ziet alles er vandaag veel gezelliger uit in het zonnetje. We verwachten dat er ook meer zeeleeuwen te zien zullen zijn op pier 39 maar dat is niet zo, er zijn er maar een paar. Het waait nog wel behoorlijk en qua temperatuur is het net vol te houden zonder lange mouwen.

Op de boulevard is dezelfde straatartiest die we gisteren op de pier zagen weer bezig, nu samen met zijn broer. De grappen zijn hetzelfde toch nog even blijven kijken. Daarna gaan eten bij de Ihop. Allebei een lekker broodje met frietjes. We willen eigenlijk met de cable car terug naar het hotel, maar de rij is zo lang dat het een uur wachten is. Daar hebben we niet zoveel zin in, hoe jammer dat ook is want we wilden graag nog een keer aan de buitenkant van het trammetje meerijden.

We maar de gewone tram genomen naar het centrum, beetje vroeg op de hotelkamer, maar we moeten de spullen voor morgen nog klaar zetten want dan gaan we huurauto ophalen en rijden we naar Monterey Bay.

Al het insmeren tegen verbranden heeft trouwens niet geholpen, want we zijn allebei weer flink verbrand. Op het nieuws horen we dat de UV op extreem staat wat betekent dat 10 minuten in de zon al voor verbranden zorgt. Daar valt dus niet tegen aan te smeren. Met wat ijs de ergste plekken gekoeld, hopelijk trekt het gauw bij.

Chantal en Edwin