Konijn.reismee.nl

San Francisco

Vanmorgen vroeg uit de veren, niet omdat het moest maar omdat we nog niet gewend zijn aan het tijdsverschil. Dan maar op tijd op pad, in het hotel kun je gratis ontbijten. Dat stelt niet zo veel voor, een paar croissantjes en wat fruit, maar op zich is dat genoeg om de dag mee te beginnen. We gaan eerst een OV-kaart kopen zodat we 2 dagen onbeperkt mee kunnen met alle trams en bussen, en misschien nog belangrijker met de ouderwetse kabeltrams. Je kunt kaarten kopen bij stalletjes op straat, maar met al die vage types hier die om je heen lopen, gaan we op zoek naar een Walgreens zodat je gewoon binnen een kaartje kunt kopen.

Met de eerstvolgende tram zijn we richting haven gegaan. We konden lekker op de open rand aan de buitenkant staan. Is echt super gaaf om zou heuvels over te gaan, wel goed vast houden en soms naar binnen leunen als we te dicht langs auto's gaan. Bij de haven een eindje gelopen langs het water. Vervolgens gezocht naar bus 28 die naar de Golden Gate Bridge rijdt. We kunnen niet direct de halte vinden, maar na een iets langere wandeling toch gevonden. In ongeveer 5 minuten staan we bij de brug.

Op een rustig uitkijkpunt maken we wat foto's, zodat er geen andere mensen op staan. Komt er toch een Chinese dame door het beeld wandelen (schuifelen is een beter woord want zo snel gaat ze niet) we hebben haar misschien een beetje onvriendelijk weg gewapperd. Maar blijkbaar niet te onvriendelijk want ze vraagt ons vervolgens om een foto van haar voor de brug te maken, dat doen we dan maar.

We hebben tot ongeveer de helft over de brug gelopen. Mooi uitzicht op de baai en de stad in de verte. Na een bezoek aan de souvenirwinkel gaan we met de bus terug. Op een bankje even een snackje in de vorm van een pindakaaskoek gegeten. Een groepje Aziaten komt de weg vragen, Edwin laat zien waar we zijn op de kaart, dat was iets verder weg dan ze dachten. We proberen wat uit te leggen over hoe ze er met de tram heen kunnen, maar waarschijnlijk is hun Engels niet goed genoeg. We worden wel vriendelijk bedankt maar we zien ze in de verte weer mensen aanspreken, tja ze zijn ook wel erg ver uit de richting.

We lopen door een straatje met heel veel souvenirwinkels. Niets gekocht, via een haventje komen we uit bij Fisherman's Wharf. Daar gaan we eten bij Boudin, bekend om zijn brood en soep geserveerd in een rond brood. In deze regio hoor je voor de krabsoep te gaan, maar daar houden we niet van. Dus het wordt tomatensoep en chilisoep. Ze schenken dat in een groot rond brood waaruit je dat eet. Het smaakt heerlijk.

Na de lunch gaan we gebruik maken van de Merlin personeelspas waarmee we gratis Madam Tussauds in kunnen. Het was vrij klein maar wel heel leuk omdat ze heel veel interactieve dingen hebben. Je kunt niet alleen met de beelden op de foto, maar ook echt dingen in scene zetten. Chantal vindt het vooral leuk om met het drumstel te spelen, kun je even los gaan. Hierna gaat Edwin met de pas naar The Dungeons die ernaast zit, Chantal houdt daar niet zo van en gaat vast naar Pier 39 lopen.

The Dungeons was erg leuk, goede shows niet heel veel enge dingen, maar wel veel harde humor. Op Pier 39 is het toeristisch druk. Iedereen komt voor de zeeleeuwen die hier massaal liggen op de plankieren in de haven. Vandaag zijn ze er echter niet massaal, maar een stuk of 10. Ook nog een paar in het water. Toch leuk om te zien. Het zal met het weer te maken hebben, want als het zonnig is liggen er vaak meer te zonnen. Nu is het bewolkt en is er op zee af en toe veel mist. De verandering tussen mist en helder zicht gaat hier in secondes. Zo is Alcatraz het ene moment goed te zien en daarna totaal verdwenen. In de verte zien we de Golden Gate Bridge ook gehuld in mist flarden. Ondanks dat een zonnetje veel fijner zou zijn is het wel mooi om dit mist fenomeen een keer te zien. Het is bijna niet te geloven hoe snel het verandert.

De Pier zelf bestaat voornamelijk uit restaurants en souvenirwinkels. Ook is er een plek waar straatartiesten kunnen optreden. We zien een optreden van een Engelsman die heel goed kan jongleren en balanceren op wat plankjes, bekers en een grote rol daaronder. Meestal hou je het niet de hele show vol, maar de heerlijke Engelse humor van deze man zorgt ervoor dat we meer dan een half uur blijven kijken. We halen ook nog een lekkere zoute pretzel bij een kraampje. Na de Pier lopen we nog een rondje langs wat winkeltjes en langs de haven waar 2 marineboten liggen. Die bezoeken we niet, we hebben niet genoeg interesse die in verhouding staat met de entreeprijs. Voor het avondeten gaan we naar de Ihop om de hoek. Edwin kiest een sandwich met wat fruit en Chantal gaat voor de gebakken eieren, hashbrowns (gebakken plat geslagen aardappel reepjes) en daarbij 2 mini crepes met Nutella en banaan.

Daarna terug naar de kabeltram voor de rit terug naar het hotel. Ook niet weer op de buitenkant gestaan. Zeker het naar beneden gaan is geweldig, jammer genoeg staat er op het laatste gedeelte een file waardoor het niet snel gaat. Toch was het weer heel leuk, morgen gaan we nog 1 of 2 ritten pakken. We hebben nog even rond gekeken bij het winkelcentrum, en daarna zijn we terug gegaan naar het hotel.

Onderweg weer allerlei rare figuren tegen gekomen, dat loopt niet zo prettig. In het supermarktje neemt er 1 een pet en een zonnebril mee, geen idee of hij daarvoor betaalt heeft maar eenmaal buiten gooit hij de pet meteen in de prullenbak. Geen idee wat er in deze mensen om gaat, maar we vinden ze soms een beetje eng. Praten ook in zichzelf, zijn eigenlijk compleet van de wereld, beetje jammer dat dit in deze stad op zo'n beetje elke straathoek gebeurt.

Morgen zijn we nog een complete dag in San Francisco voordat we de dag erna aan onze toeristische rit langs de kust beginnen. In de tussentijd probeer ik wat foto's op de blog te zetten, maar het internet is wat traag daarvoor dus maar zien of het lukt.

Chantal en Edwin