Konijn.reismee.nl

Dag 3 New York

Dag 3 in New York, ook weer getypt vanuit het vliegtuig naar San Francisco. We staan overigens nog steeds aan de grond, in het gezelschap van heel veel andere vliegtuigen. Bijna 2 uur al aan boord, de piloot geeft als reden op het personeelsgebrek in Cleveland en de weercondities onderweg. Later wordt dit gevolgd door zijn eerlijkheid en zegt hij dat air traffic control erg confused is, klinkt als chaos dus. Er staat een enorme rij vliegtuigen voor ons. Nog maar een blogje typen dus.

Dag 3 in New York begon wederom vroeg, we zijn nog niet helemaal gewend aan het tijdsverschil. We gaan een klein rondje rennen door Central Park, dat zit op een paar blokken lopen bij ons vandaan. Het is nu al warm, dus voldoende water mee. Rennen in Central Park is heel speciaal. Je bent zeker niet alleen als hardloper, en echt een unieke plek om een rondje te maken. Wel heel heuvelachtig en veel mensen met een wedstrijdtempo. Toch wat mensen in kunnen halen en dat is altijd leuk. Op de terugweg bij Dunkin Donuts een klein broodje gehaald als ontbijt.

In het hotel even opfrissen, we zien de Today Show. Daar kun je live bij kijken als publiek buiten. De afgelopen dagen stonden helemaal in het teken van de schietpartij in Orlando, dus wij besloten om dan maar niet bij de studio te kijken. Maar ja dan zit vandaag Matthew McConaughey in de studio en dan is het toch een beetje jammer dat je niet bij de studio staat. Misschien kon je er niet zoveel van zien, maar toch. Kanye West komt ook nog, maar daar gaan we echt niet voor naar de studio lopen.

Achter ons hotel ligt de Hudson, we maken daar een wandeling onder andere langs het vliegdekschip dat daar als museum ligt. Via 42nd street gaan we naar Bryant Park. Daar zit de HBO winkel, Game of Thrones liefhebbers moeten daar beslist heen, genoeg souvenirs om uit te kiezen. Weer buiten is het zo druk, het lijkt wel een optocht. Dan krijgen we door dat er een brandalarm is geweest en het gehele kantoorpand boven de winkel is ontruimd. Vals alarm zo te zien, personeel mag weer terug, en wij werken ons in tegengestelde richting door deze mensenmassa heen.

Na Bryant Park slaat de hitte in 42nd street toe. Het is niet zo fijn meer in de zon. Zeker niet als je gisteren al verbrand bent. Verkoeling zoeken we in Grand Central Station. We bezoeken daar ook het New York Transit Museum. Een winkel met spullen van de metro en een kleine overzichtstentoonstelling over komische bordjes die overal ter wereld hangen om de regels in de metro uit te leggen. De meesten zouden zo in de Haagse trams kunnen hangen.

In de winkel lang staan dubben over het meenemen van een mooie poster. Ze verkopen posters die in de metrostellen hebben gehangen. Allerlei soorten New York of metro gerelateerde tekeningen daarop. Er is er 1 met een groot konijn erop met metronummers over zijn lijf. Heel mooi, maar ze posters zijn weliswaar smal maar wel ongeveer een meter lang. Hoe krijg je die zonder vouwen of scheuren mee. Na lang denken toch gekocht, bij de kassa bleek al het twijfelen voor niets want de medewerkster rolt heel geduldig de poster tot klein formaat, waarna hij in een strak plastic zakje gaat en dus precies mee kan in een rugtas. Leuk stukje metrokunst voor thuis aan de muur dus.

Bij de foodcourt hebben we een heerlijke cupcake gehaald van Magnolia Bakery. Prijzig maar heel goed van smaak. We stappen daarna op metro 7 naar Queens. Een hele lange rit, voornamelijk bovengronds naar het park waar een enorme wereldbol staat. Een overblijfsel van de wereldtentoonstelling. Er zitten weer wat kleurrijke types in de metro, deze keer ook een Mexicaanse gitarist die een zakcentje wil verdienen. Niet het soort entertainment waar je op zit te wachten, gelukkig gaat hij na 1 halte weer weg.

In Queens is het bloedheet, geen zuchtje wind. We stappen uit bij het Baseball stadion van de Mets, aan de andere kant van de brug bevindt zich het Athur Ahse stadion en het gehele centre court van de US Open. Een megastadion waar we omheen zijn gelopen. Ondanks de vele tennisbanen worden er nog meer aangelegd, kan je nooit zeggen dat het te druk was om een balletje te slaan. De wereldbol bevindt zich verderop in een grote fontein. Het is veel groter als gedacht, en als we geen spullen bij ons hadden dan zouden we net als anderen dwars door de fontein naar het midden van bol rennen. Zou verkoelend werken. In het park staan nog wat vreemde gebouwen ook nog van de oude wereldtentoonstelling. Na een uurtje gaan we met de metro terug, een stille rit totdat we Manhattan naderen, want geen rit compleet zonder entertainment. 3 jongens geven een slecht soort dansvoorstelling weg, waarbij er 2 over wel heel lenige armen beschikken. De derde doet maar een beetje flauwekul mee, ook weer met de pet rond. Van alle entertainment tot nu toe de meest amusante, maar een dollar hebben we er niet voor over.

Bij Times Square splitsen we op, vanmiddag gaan we allebei iets anders doen. Edwin bezoekt de goochelwinkel Fantasma om wat nieuwe trucs in te kopen. Net als 2 jaar geleden even zoeken in het gebouw, het zit een beetje verstopt. Wel krijgt hij een bezoekerspas voorzien van foto en al voor in het gebouw, zoals het eruit ziet een leuk souvenir. Daarna op Times Square nog wat in de winkels gekeken, en een goochelaar aan het werk gezien. Met de metro naar Union Square op zoek naar de Lego winkel. Die blijkt niet daar te zitten maar op Madison Square. Dat is gelukkig te lopen, helaas hebben ze er geen leuk New York souvenir.

Ondertussen is Chantal met de metro bij de Brooklyn Bridge aanbeland. Een wandeling hierover stond nog op het lijstje. De mussen vallen dood van het dak door de hitte dus het eerste gedeelte is zweten geblazen. Eenmaal boven water staat er een windje en is het aangenamer. Wel erg druk, zeker aan de overzijde op het Manhattan gedeelte veel kraampjes met prularia voor slechts 1 dollar. Toeristen buitelen over elkaar om iets goedkoops te zoeken. Ik ben maar doogelopen want het is gewoon rotzooi. Bij City Hall Park weer gratis entertainment van een dansgroep, bestaande uit te lenige jongens. In het park een korte eetpauze gehouden en toen gaan lopen vanaf St Pauls Church naar onze afspraak plek op Union Square.

Zonder kaart en niet veel zicht op tijd was dat een gok, maar het lukte zonder verdwalen. Via Church Street, en de wijken Tribeca, NoHo en Soho is het een aangename wandeling. Een straat verder loopt Broadway waar het heel druk is, maar hier zijn gewoon leuke stille smalle straatjes met mooie huizen. Een heel ander New York dan waar we normaal lopen. Op tijd zijn we allebei op Union Square nog even op de groenmarkt gekeken, en bij de schaaktafeltjes waar je eventueel kan meedoen.

Een man vraagt of er tijd is om even naar hem te luisteren, als we het niets vinden kunnen we doorlopen, dat doen we maar meteen. Naar de Ihop die een paar straten verderop zit. Altijd moeilijk kiezen van hun kaart. Edwin gaat voor een hamburger met een omelet erop en Chantal gaat voor de Cinn-a-Stack, een stapel pannenkoeken met kaneelstroop ertussen.

Met metro 5 gaan we naar Central Park, vol in de spits dus we moeten er 2 laten gaan. Ook stappen we een halte te ver uit dus moeten we terug lopen langs het grote reservoir dat daar ligt. Een favoriete hardloopronde voor veel mensen, we komen er dan ook heeeeeel veel tegen. Op de Great Lawn, waar we naar toe willen is vanavond een gratis concert van het NY Philharmonisch Orkest. Er zijn duizenden voornamelijk picknickende mensen aanwezig. Wij vinden nog een vrij bankje. Echter na een paar rustige, saaie nummers houden we het voor gezien. Het is niet onze smaak, na afloop is er nog vuurwerk maar dan moeten we nog een uur wachten. Daar hebben we geen zin in, dus wandelen we terug naar het hotel.

Een zee lange wandeling want we moeten nog helemaal buiten langs Central Park. Er zijn daar meerdere festiviteiten aan de gang, zo staat er een discobus in Joodse stijl waar wat mensen slecht op de muziek dansen. Hierna door naar 5th Avenue, waar de toeristendrukte weer begint. Als we bij Times Square arriveren zien we in de verte een stukje van het vuurwerk in het park.

Dit waren meteen de laatste meters voor de dag. Het waren er heel veel, bijna de hele dag gelopen dus de voeten zijn blij dat ze kunnen rusten. In het hotel meteen de koffers gereed gemaakt voor vertrek morgen want dan moeten we er vroeg uit. Het zit er helaas alweer op in New York, blijft toch een favoriete stad om te bezoeken. Het viel ons deze keer op dat de economie blijkbaar weer aantrekt want alle straten zijn veel schoner dan een paar jaar geleden, parken zijn netjes onderhouden en zelfs verschillende metrostations worden opgeknapt. Dat veraangenaamt je bezoek wel.

Mocht je nu willen weten of we eindelijk zijn opgestegen, ja dat zijn we na 2 uur vertraging in een file van ik weet niet hoeveel vliegtuigen. De blogs zijn daardoor misschien wat lang geworden, want uit verveling ga je gewoon heel gedetailleerd typen. Op naar San Francisco.

Chantal en Edwin