Konijn.reismee.nl

New York dag 2

Zo nu we weer internet hebben, maar even wat blogs online zetten. In ons hotel was geen gratis Wifi op de kamer. Wel in de lobby, op de 1e avond hier gebruik van gemaakt, moet je wel de beveiliger voor lief nemen die uit het niets soms ineens mee gaat zingen met de radio. Ondertussen kun je NBA basketbal kijken, wat ook wel weer leuk is. De afgelopen dagen ook geen tijd gehad om de blog te schrijven want er was zoveel leuks te doen. Nu in het vliegtuig naar San Francisco tijd genoeg om het even bij te werken, om te beginnen met 14 juni.

Edwin is vandaag vroeg uit de veren en besluit om 6 uur een rondje te gaan hardlopen langs de Hudson. Onder andere door een parkje en een tunneltje war je door een zwerm duiven begroet wordt, beetje lugubere plek ook die je verwacht bij een moord in tv-series. We hebben vandaag ontbeten bij de Dunkin Donuts om de hoek, een piepklein zaakje waar je net plek hebt om te zitten. Wel lekkere ei broodjes daar.

Met metro E naar het WTC gegaan, de metro zat aardig vol maar de coupe die voor onze neus stopte was bijna leeg. Dat moet je wantrouwen, en inderdaad er lag een heerlijk ruikende zwerver in te slapen. Bij de volgende halte maar even een andere coupe uitgezocht anders val je flauw.

Eenmaal in het Financial District gewandeld langs de hoge gebouwen en de Stock Exchange. Chantal moest nog wat dollars pinnen, en waar kun je dat toepasselijker doen als op Wall Street. Toen doorgelopen naar de waterkant. Jarenlang was die een beetje een bouwplaats, maar nu is er een smalle boulevard om te wandelen. Langs de ferry's komen we aan bij Battery Park. Daar is het enorm druk naar de rondvaarten voor het Vrijheidsbeeld. Wij slaan dit over want het kost veel tijd en dat alleen maar voor de foto die iedereen daar wil maken.

Na Battery Park lopen we via een wederom eindelijk opgeknapte promenade naar het WTC. Echt een mooi aangelegd pad en de ideale plek om het WTC goed op de foto te krijgen. Om 11 uur hebben wij ons bezoek aan het WTC gepland. De kaartcontrole en veiligheidscontroles verlopen zeer vlot (zijn we niet gewend van bijvoorbeeld de andere torens die je kunt bezoeken hier).

Voordat je daadwerkelijk op het uitkijkpunt bent, krijg je in de lift een korte ontstaansgeschiedenis van New York. Letterlijk in vogelvlucht zie je de stad ontstaan en veranderen naar wat het nu is. Het begin is vooral leuk omdat het dan nog iets van Nederland weg heeft. Na de lift volgt nog een korte film met beelden en geluiden van de stad, en dan ineens verdwijnen de panelen en heb je het echte uitzicht op de stad. Echt schitterend, zeker omdat je niet verwacht dit in 1 keer na de film te zien. Er volgt nog een korte verkoopshow voor Ipads met info die je kunt huren en dan mag je genieten van het uitzicht.

Je kijkt vanaf etage 103 uit over heel Manhattan en ver daar buiten. Mooi om het Empire State Building vanaf deze kant te zien. Ook de Brooklyn Bridge en het Vrijheidsbeeld zijn dichtbij genoeg om goed te kunnen bekijken vanaf deze hoogte. Het is ook niet te druk, dus op je gemakje kun je rondom lopen en de stad vanuit alle hoeken bekijken. Het weer is helder dus de ideale dag om dit te doen. Een echte aanrader is dit uitzichtpunt, zeker omdat je omringd wordt door andere hoge gebouwen die zo vlakbij zijn. Met de lift ga je weer snel naar beneden. Ook nu weer een film, deze keer ga je als een soort Spiderman vliegend om het gebouw heen naar beneden. Niet letterlijk natuurlijk want de lift gaat gewoon recht naar beneden. Maar voor het gevoel werken de schermen in de lift om je heen prima.

Eenmaal beneden lopen we door het park langs de fonteinen waar eens de oude WTC torens stonden. Het blijft raar dat mensen dit gedeelte als een soort Disneyland zien terwijl het eigenlijk een herdenkplek is. Maar ja je kan er natuurlijk ook gewoon lachend met het gezin op de foto. Even verderop is een Duane Read waar we picknickspulletjes kopen. We gaan namelijk met de Ferry naar Governors Island. In ongeveer 10 minuten sta je op dit kleine eilandje voor de kust van Manhattan.

Hier vind je oude leger gebouwen een ford en Castle Williams. Verder gewoon veel wandelpaden en groen. We kiezen echt het beste lunchplekje uit dat er denk ik te vinden is hier. Precies tegenover de skyline van New York, staan heerlijke luie houten stoelen. Veel te lang blijven we lui in de stoelen zitten, genietend van het uitzicht. Het is dan ook zeer lekker weer, warm en zonnig. 'S Avonds kom je er pas achter hoe erg je dan verbrand, morgen iets beter insmeren dus. Omdat de boot maar eens per uur vaart moeten we wel de tijd een beetje in de gaten houden. Snel nog even naar het uitzichtpunt richting het Vrijheidsbeeld gelopen en dan terug met de boot. Natuurlijk vooraan gestaan om recht op de skyline te kunnen kijken.

We lopen nog even door het Financial District, langs Trinity Church, een druk park met vele foodtrucks en we krijgen nog een neveldouche als ze bij een gebouw aan de overkant besluiten deze te gaan schoonspoelen met enorm veel water. Bij deze temperaturen is dat niet zo erg. Bij Century 21 nog wat kleding gekocht (outlet voor merkkleding tegenover WTC). Daarna door het nieuwe, miljoenen kostende WTC metrostation gelopen dat verder nog leeg is. Mooi architectonisch hoogstandje, maar nu alles nog leeg is is het gewoon een enorme doorloopruimte. Beneden bij de metro maken we ook nog de fout om de verkeerde kant op te gaan. Staan we ineens in Brooklyn, dat was niet de bedoeling, overstappen dus voor de goede kant. Het was al verdacht qua vies metrostel en apart publiek, hadden we maar beter opgelet. Gelukkig bevindt zich daar een zanggroep in ons metro stel die zingt over verlichting door Jezus, dus het moet goed komen nu. Overigens doen ze dat natuurlijk niet gratis, want een donatie in de vorm van geld wordt op prijs gesteld.

Bij 42nd street uitgestapt en de kaartjes voor de Broadway show voor vanavond opgehaald. De Herseys en de Disney store op Times Square nog bezocht. Bij Disney is wel heel enthousiast personeel aanwezig, iets te veel blijheid voor de mensheid in deze winkel. Bij de kassa dan wel weer leuk dat ze je een Magical Day wensen.

Ons diner eten we bij 5 Guys, heerlijke frietjes met hamburgers en de beste milkshake, je kan zelf allerlei smaken kiezen. Oreo met pindakaas is toch wel het allerlekkerst, al denkt het meisje die de bestelling opneemt daar anders over want ze kijkt daar wel heel bedenkelijk bij. Om half 8 start onze voorstelling: Paramour. Een mix van musical en Cirque du Soleil. We hebben balkonplaatsen in een vrieskist want de zaal temperatuur lijkt wel op -20 te staan. Gelukkig maakt de show veel goed, vlotte muziek en mooie acts ertussen gemixt.

Na afloop in de grote drukte van Times Square gelopen, nog even gekeken op de rode trap van het TKTS voor het leuke uitzicht. Daarna terug naar het hotel, want je wordt op een gegeven moment toch wel kriegel van de hoeveelheid mensen om je heen.

Chantal en Edwin